Stötdämparinställningar.

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
kawasaki ZX10r
Hallå eller någon som har bra ideer.
Har fixat till bakdämparn och framgaffeln Kartridge-kit Öhlin.
Allt efter alla konstena regler.
Ställt com och retur efter öhlins rekomendationer, fjädrar efter längd och vikt....
Har även stämt av med Öhlin jocke och det stämmer...
trotts detta så går hojen nästan rakt fram i en lång böj vid gaspådrag det känns som en jävl...chopper gaffel.
Går in i böjen på motorbroms funkar bra tills jag börjar lägga på gas då räter hojen upp sig och jag driftar ur som en segelbåt.
vad är det som händer........

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Ja du, alltid lika vådligt att dela ut tips på en kort beskrivning men vi gör ett försök. Det låter onekligen som att hojen packar ihop sig bak när du ger på gas.

- Har du justerat in det statiska hänget?.
- Har du mätt det belastade hänget eller har du bara valt fjäder efter tabell?
- Långskott men har du koll på lufttrycket? Vid för lite luft känns det som att hojen vill resa på sig i kurvorna,framförallt om det är lite luft fram. Jämför din lufttrycksmätare mot någon annans eller bara testa med mer mer luft i.
- Finns det både lågfart och högfartsjustering för kompression? Ställ på lågfarten mer i så fall. Annars öka kompressionen på det som finns. Kan du ha för mycket retur så hojen inte orkar resa på sig igen? Testa att labba fram och tillbaka under träning. Tabellerna är bara en guide, körstil och kroppsposition påverkar väldigt mycket.
- Kan du ändra kroppsposition? Mer vikt framåt/inåt i kurvan.
- Har du frächa däck på? slitna däck kan ge riktigt konstiga fenomen.

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
kawasaki ZX10r
Jo jag skruvar och tester fram och tillbaka har skruvat på mera förspänning bak och det har blivit bätter...
Plockad isär framgaffeln och upptäckte att det är olika nivåer i gaffelbenen det skiljer 20mm, ska fixa till detta och sänka nivån till 160mm och testa.
Hänget är ok och comp / retur står rätt, möjligen skruva till returen lite fram för att slippa chopper gaffel. Man tackar......
Ja du, alltid lika vådligt att dela ut tips på en kort beskrivning men vi gör ett försök. Det låter onekligen som att hojen packar ihop sig bak när du ger på gas.

- Har du justerat in det statiska hänget?.
- Har du mätt det belastade hänget eller har du bara valt fjäder efter tabell?
- Långskott men har du koll på lufttrycket? Vid för lite luft känns det som att hojen vill resa på sig i kurvorna,framförallt om det är lite luft fram. Jämför din lufttrycksmätare mot någon annans eller bara testa med mer mer luft i.
- Finns det både lågfart och högfartsjustering för kompression? Ställ på lågfarten mer i så fall. Annars öka kompressionen på det som finns. Kan du ha för mycket retur så hojen inte orkar resa på sig igen? Testa att labba fram och tillbaka under träning. Tabellerna är bara en guide, körstil och kroppsposition påverkar väldigt mycket.
- Kan du ändra kroppsposition? Mer vikt framåt/inåt i kurvan.
- Har du frächa däck på? slitna däck kan ge riktigt konstiga fenomen.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nu är jag ingen guru alls. men läs gärna på här tex:
http://www.hmck.se/MCTeknik.pdf

Själv har jag också massa problem med dämparna. Får ingen riktig ordning på grejerna :/

Skruvat som tusan och frågat massa duktigt folk men likt förbaskat får vi ingen bra känsla på den.

Hyggligt nöjd med hur fronten beter sig men bakdelen får jag ingen bra känsla på.

Jo jag skruvar och tester fram och tillbaka har skruvat på mera förspänning bak och det har blivit bätter...
Plockad isär framgaffeln och upptäckte att det är olika nivåer i gaffelbenen det skiljer 20mm, ska fixa till detta och sänka nivån till 160mm och testa.
Hänget är ok och comp / retur står rätt, möjligen skruva till returen lite fram för att slippa chopper gaffel. Man tackar......

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett fel som jag gjorde som "rookie" var att ställa in fjädringen från minimum. På Öhlins ska den ställas in från max och backas. Så läge 12 från max (som den skulle stå på i grundläge) satte jag i läge 12 från minimum. På en dämpare med 40 läge på kompressionen så var jag då på läge 28. 14 klick fel då, fast jag trodde jag ställt in allt rätt enligt manualen.

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
kawasaki ZX10r
Jo då så har jag också fattat det. Sänkte nivån 10mm på oljan i gaffelbenen fram, testa i regnet på falken i fredags, då börjar eländet att vobbla strax före inbromsning efter startrakan, för övrigt inga problem. man undrar ju hur den uppför sig i torrt när det går fortare , nej tillbaka till ursprungsinställningarna. ett av dom största problemen är nog att man dricker tok mycket ÖL.....Så det får väl vara lite krångel med fjädringen då ......För ölen ska inte bort.:tummenupp

Ett fel som jag gjorde som "rookie" var att ställa in fjädringen från minimum. På Öhlins ska den ställas in från max och backas. Så läge 12 från max (som den skulle stå på i grundläge) satte jag i läge 12 från minimum. På en dämpare med 40 läge på kompressionen så var jag då på läge 28. 14 klick fel då, fast jag trodde jag ställt in allt rätt enligt manualen.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jo då så har jag också fattat det. Sänkte nivån 10mm på oljan i gaffelbenen fram, testa i regnet på falken i fredags, då börjar eländet att vobbla strax före inbromsning efter startrakan, för övrigt inga problem. man undrar ju hur den uppför sig i torrt när det går fortare , nej tillbaka till ursprungsinställningarna. ett av dom största problemen är nog att man dricker tok mycket ÖL.....Så det får väl vara lite krångel med fjädringen då ......För ölen ska inte bort.:tummenupp

Tror nog det var ölen eller regndäcken som gjorde att det vobblade för 10mm oljenivå i gaffeln spelar ingen roll när du ligger fullt på en raka.

Med oljenivån stället du hur progressiv fjädern i gaffeln ska vara. Finns tydliga diagram på hur nivån påverkar i vilken öhlinsframgaffelmanual som helst.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår