stötigt

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Svår fråga att svara på men provar ändå bara för att få lite åsikter:

Jag tycker att hojen känns stötig fram, jag känner alla ojämnheter ganska mycket. Hur hård ska den vara egentligen?

Antar att den ska vara ganska hård men tycker att framdäcket känns mycket mer än bakdäcket. (fan vad det här kan missupfattas :hihi )

Åsikter tack!

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
dim skrev:

Jag tycker att hojen känns stötig fram, jag känner alla ojämnheter ganska mycket. Hur hård ska den vara egentligen?

Antar att den ska vara ganska hård men tycker att framdäcket känns mycket mer än bakdäcket. (fan vad det här kan missupfattas :hihi )

Åsikter tack!

Sätt ett buntband runt gaffelbenet så ser du hur mycket av fjädringen som du använder.

Hur gammal är cykeln?
Körde en kompis 750r från 89 för något år sedan och den var ruskigt stötig då fjädringen bottnade för minsta lilla.

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Det är en 98, jag tror inte att fjädringen bottnar.
Jag tycker bara att fram känns så mycket mer än bak.
Vet inte riktigt om det ska vara så?

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
dim skrev:

Åsikter tack!

Har den varit så även under varmare väderlek?

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Kurvmakaren skrev:
Har den varit så även under varmare väderlek?

Nej, har bara kört den senaste månaden hur den är på sommaren vet jag alltså inte.

utveckla gärna! vad är grejen med varmare/kallare

tack på förhand

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
dim skrev:
Nej, har bara kört den senaste månaden hur den är på sommaren vet jag alltså inte.

utveckla gärna! vad är grejen med varmare/kallare

tack på förhand

Det kan förekomma att framgaffeln blir stötigare vid kallare temperaturer på grund av kallare framgaffelolja (trögare olja vid lägre temperatur).
Jag stötte på detta fenomen och fick rekommendationer av en DUKTIG stötdämparrenoverare att framförallt slänga i en tunnare framgaffelolja vid vinterkörning.
Även däckstommen kan påverka "känslan" i framgaffeln genom att däcket har svårare att få upp tempen och därmed bli mjukare.

I ditt fall så vet du inte om det kan bero på ovanstående fenomen eller om det hlet enkelt är något annat som:
* För mycket olja i gaffelbenen.
* Felinställd gaffel
* Felriktade gaffelben (Om du haft av framhjulet och skall ha på det igen, glöm då inte att "pumpa" gaffeln genom att hålla frambromsen och komprimera gaffelbenen ett par gånger innan du spänner hjulaxeln och låsskruvarna.

Last edited:

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Vad kör du på för däck?

Min ZXR fick justeras fram då jag slängde på Dunlop D207GP samt D208GP. Före dessa hade jag kört på mjukare stommar som Michelin Pilot Sport och skillnaden var stor.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Kurvmakaren skrev:
* Felriktade gaffelben (Om du haft av framhjulet och skall ha på det igen, glöm då inte att "pumpa" gaffeln genom att hålla frambromsen och komprimera gaffelbenen ett par gånger innan du spänner hjulaxeln och låsskruvarna.

PÅ vilket sätt kan gaffelbenen bli fel riktade då? Tycker inte att det skulle kunna inverka på nåt sätt, eller? Är hjulet fastspänd så sitter det fast. Det som möjligtvis kan inverka är väl om man samtidigt lossat på styrkronorna.

Har jag fel?

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Lokke skrev:
PÅ vilket sätt kan gaffelbenen bli fel riktade då? Tycker inte att det skulle kunna inverka på nåt sätt, eller? Är hjulet fastspänd så sitter det fast. Det som möjligtvis kan inverka är väl om man samtidigt lossat på styrkronorna.

Har jag fel?

Gaffelbenen kan diffa ett par millimeter beroende på hur du gör när du spänner bultarna.
Felet som dyker upp är att gaffelbenen pekar något innåt mot centrumlinjen på framhjulet alternativt utåt. Detta gör att innerbenet och ytterbenet i gaffeln inte är parallella och därmed får du en ökad frikiton i bussningarna.
Detta har ingenting med styrkorneinfästningen att göra..

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
En liten JPG som förklarar fenomenet med felaktigt spända gaffelben...

Bifogat

• gaffelben2.jpg
    gaffelben2.jpg
    82.7 KB · Visningar: 147
Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Kurvmakaren skrev:
Gaffelbenen kan diffa ett par millimeter beroende på hur du gör när du spänner bultarna.
Felet som dyker upp är att gaffelbenen pekar något innåt mot centrumlinjen på framhjulet alternativt utåt. Detta gör att innerbenet och ytterbenet i gaffeln inte är parallella och därmed får du en ökad frikiton i bussningarna.
Detta har ingenting med styrkorneinfästningen att göra..

Ah! Ok, ett klart fall av att svara förrän jag tänkte igen.....
Tänkte inte på hur hjulbulten egentligen satt fast. Du har helt rätt.
Måste erkänna att det där e en sak jag inte tänkt på tidigare.

Last edited:

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Lokke skrev:
Ah! Ok, ett klart fall av att svara förrän jag tänkte igen.....
Tänkte inte på hur hjulbulten egentligen satt fast. Du har helt rätt.
Måste erkänna att det där e en sak jag inte tänkt på tidigare.

Det är en sak jag lärde mig av en mycket duktig Veidec-mekare. Hade själv en till synes stel framgaffel och med hans råd blev den 10 ggr bättre.
Jag tycker att detta är ett måste för de som plockar av och på framhjulet själv.

Last edited:

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
dim skrev:

Åsikter tack!

Hur har det nu gått med din hoj? Är lite nyfiken....

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...