Stövlar med breda skaft

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Råkar vara utrustad med betydligt kraftigare vader än genomsnittet och har därför enorma problem med att hitta några vettiga stövlar.
Har kikat runt i de lokala butikerna utan att ha hittat några som jag kan dra igen blixtlåset på.
Den enda stövel jag lyckats knäppa ihop ordentligt är någon nonamestövel som inte kändes som att den kommer att skydda mot mycket annat än lite skrapsår - om jag har tur..

Skulle alltså behöva tips gällande vilka stövlar av lite sportigare modell som har absolut bredast skaft.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag har rätt normala vader, kanske lie större ändå, men jag har ett par Alpinestars SMX Plus. Dem snäpper man ju igen som ett par pjäxor över vaden efter att man har stängt delen över foten. Kanske skulle prova ett par sådana?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
sidi MEGA. Köp mina billigt, eller beställ på nätet. Också Sidi vertigo har jag för mig har sån där fiskeline-spänning

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Spänne a´la pjäxor låter som en bra början. Lättare att vålda igen dem då.
Har provat några Sidis, tror det var Vertigo efter en snabb bildsökning.
Det var inte ens lönt att tänka på att stänga dem. Vi pratar decimeterglapp eller något åt det hållet..

Edit: Blir förvirrad på Sidistövlarna. De ser ungefär likadana ut och tyvärr visar inte MC-huset vilka stövlar de har i lager då det var där jag systematiskt gick igenom hela deras utbud av sportiga och semisportiga stövlar utan att kunna stänga en enda.

Last edited:

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Triumph 1965
Mätte till 46cm över vadmuskeln. Är helt absurt långt när man ser måttbandet..

De där Pumorna som rekommenderas i ovan länkade tråd känns intressanta, men var hittar man sådna i södra sverige tro?

Tyska Daytona måttsyr stövlar men jag vet inte om den nya importören tar beställningar eller gör dem oförsvarligt dyra.
Annars har de flera modeller med justerbar bakkappa(velcro)

/ Micke

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Tackar för tipset. Provade ett par Daytona med justerbar bakkappa. De gick nästan att stänga. De har varit närmst än så länge.
Självklart även klart dyrast... 6000:- där jag provade dem.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Mätte till 46cm över vadmuskeln. Är helt absurt långt när man ser måttbandet..

De där Pumorna som rekommenderas i ovan länkade tråd känns intressanta, men var hittar man sådna i södra sverige tro?

Bröderna Hörbergs i Löddeköpinge. Fast då står det Ducati på dem .. Lillemans tar också in Puma

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Fick provat ett par Sidi Vertigo idag. De funkar! Fanns t.o.m. lite marginal när jag drog dem utanpå mina vanliga byxor. De bör alltså även fungera ihop med ett skinnställ som inte har allt för mycket extra vaddering på underbenen.

Lite för mycket minus på kontot för att handla dem idag, men det lutar tveklöst åt ett par sådana nu. De kändes bra.

Tack för alla tips.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
köp ett par billiga med kort dragkejda och få dom omsydda kan va att ha i tanke?
1,500 för skorna och sen någon hundralapp för skräddarsyddningen

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Nja, vill ha ett par stövlar som jag känner kan ta en smäll eller tre. Eftersom Verigos passar och kändes robusta lär det bli ett par sådana.

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
Hittade faktiskt Vertigos i England för ca 1500:-.
Känns fult att beställa över nätet efter att ha provat hos en handlare, men halva priset är trots allt halva priset..
Får se om man kan få en rejäl rabatt lokalt istället.

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
jag har med stora vader, va och provade stövlar i lördags, och dom ända som passade mig bra va supertech r från alpinestars, inte dom billigaste, men sjukt sköna och ha på sig.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...