Stövlar till folk med grova vader

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Har varit runt och kollat på skinnställ och stövlar och det visade sig ganska snabbt att det går _inte_ att få igen dragkedjan på stöveln när skinnstället är nerstoppat i den, i och med att benskyddet ju bygger ut en hel del.

Jag undrar nu om det finns stövlar som är lite större i vaderna, eller om det finns något fabrikat som är känt för att göra lite grövre saker (eller har väldigt flexibla inställningsmöjligheter, eller liknande).

De jag testade var (fritt ur minnet) bl.a. Oxtar TCS replica (tror jag de hette), Alpinestars S-MX och ett par Sidi Vertigo Corsa (eller liknande namn). Alla passade bra på foten, så länge jag "slapp" ha skinnstället i skaftet, då var det lögn att få igen kedjan. Alltså, ni alla som har ovanstående stövlar; har ni tändstickor till ben? Är ni anorektiker, eller vafan är det frågan om? :va :D

Jag _tycker_ ju inte att mina ben är sådär jättegrova, men uppenbarligen är de det. Ska vi prata siffror så drar jag ungefär 42 i storlek och vaden är cirka 41-42cm i omkrets på "tjockaste stället".

Jag vore tacksam om man kunde få tips på märken/modeller som skulle kunna vara värt att testa. Notera vänligen att jag bor i Göteborg och därmed inte är det minsta intresserad av att prova ett par TurboShoeMasters som enbart finns till försäljning i Svappavaara :D

Tack på förhand
Mvh,
Robban

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
Har vertigo corsa... de är ju ställbara längst upp i vaden... provade du max utsläppt--> måste vrida på de röda grejerna.

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
mesh skrev:
Jag _tycker_ ju inte att mina ben är sådär jättegrova, men uppenbarligen är de det. Ska vi prata siffror så drar jag ungefär 42 i storlek och vaden är cirka 41-42cm i omkrets på "tjockaste stället".

vill inte komma och skrävla med siffor om omkretser hit och längd dit :D
men själv har jag stora vader också och det funkar fint med sidi vertigo,
bara att släppa på vad-justerar-mojängen

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
kamoer skrev:
vill inte komma och skrävla med siffor om omkretser hit och längd dit :D
men själv har jag stora vader också och det funkar fint med sidi vertigo,
bara att släppa på vad-justerar-mojängen

Det var dumt av mig att skryta :D Men jag drog siffrorna, bara så folk skulle haja vad det handlade om för storlek :fakta

Men den där justermojten missade jag nog helt. Får väl skylla på att jag var så förbannad att stövelskrällena inte ville passa :va :D

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag har ganska feta vader (inte bara vaderna iofs... :rolleyes:

Aja.. Skit samma, jag har iaf ett par Alpinestars smx plus, det är lite bökigt att få igen dragkedjan men det är långt ifrån omöjligt också. Kan ju vara värt att prova dem iaf :)

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Olof.B skrev:
Jag har ganska feta vader (inte bara vaderna iofs... :rolleyes:

Aja.. Skit samma, jag har iaf ett par Alpinestars smx plus, det är lite bökigt att få igen dragkedjan men det är långt ifrån omöjligt också. Kan ju vara värt att prova dem iaf :)

Hm, det skulle ju kanske vara värt ett försök att prova. Om jag nu bara lyckas hitta handlare här i göteborg. Du skriver inte ifall du använder skinnställ, men jag förutsätter detta. Få igen dragkedjan utan skinnställ var inga som helst problem, med skinnstället lyckades jag nog få igen den hela 2 cm eller liknande :va

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Om man bara tränar överkropp å inge ben så slipper man problemet :hihi

Å andra sidan kan man inte ha shorts på sommaren :3freak

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
mesh skrev:
Hm, det skulle ju kanske vara värt ett försök att prova. Om jag nu bara lyckas hitta handlare här i göteborg. Du skriver inte ifall du använder skinnställ, men jag förutsätter detta. Få igen dragkedjan utan skinnställ var inga som helst problem, med skinnstället lyckades jag nog få igen den hela 2 cm eller liknande :va

Men hur långa ben har du på skinnstället då?... jag brukar alltid få rycka lite i puckarna innan jag drar igen stället. Byxorna glider ju upp lite när man väl sitter i strömlinjeformadsymbios med hojen.

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Nypan83 skrev:
Men hur långa ben har du på skinnstället då?... jag brukar alltid få rycka lite i puckarna innan jag drar igen stället. Byxorna glider ju upp lite när man väl sitter i strömlinjeformadsymbios med hojen.

Hm, det där var ju en bra fråga. Jag provade skinnställ i strl 54 (drar 50-52 i vanliga fall). Visserligen kändes det som puckarna satt på rätt ställe, men det kanske de inte gjorde. Varför tänkte jag inte på detta när jag var i butiken?
:huvet

Benen på skinnstället slutade ungefär 5cm ovanför fotleden. Det kanske är för långa byxor?

Anderzzon skrev:

Jag tränar inte alls, på gott och ont. Det är en medfödd "defekt", samt en del fotboll/ishockey/simning när jag "var liten" :fakta :)

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Anderzzon skrev:

Haha! Lite av ett problem ja har, men stövlarna får ja på mig iallafall :D

Bifogat

• hälsena 002.JPG
    hälsena 002.JPG
    33.1 KB · Visningar: 152

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Hoj
Jag ska ha en RSV
mesh skrev:
Hm, det där var ju en bra fråga. Jag provade skinnställ i strl 54 (drar 50-52 i vanliga fall). Visserligen kändes det som puckarna satt på rätt ställe, men det kanske de inte gjorde. Varför tänkte jag inte på detta när jag var i butiken?
:huvet

Benen på skinnstället slutade ungefär 5cm ovanför fotleden. Det kanske är för långa byxor?

Jag tränar inte alls, på gott och ont. Det är en medfödd "defekt", samt en del fotboll/ishockey/simning när jag "var liten" :fakta :)

Update... mätte vaderna endast för din skull... 40 cm... så prova vertigo corsa igen du, med spännet utdraget till max.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Fan jag hade ju 41 cm :D , tycker jag har pinnar till ben hehe.

Jag har oxtar TCS goretex eller vad den heter, inga problem.

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Nypan83 skrev:
Update... mätte vaderna endast för din skull... 40 cm... så prova vertigo corsa igen du, med spännet utdraget till max.

Oj, det där var ju verkligen glädjande nyheter. Nu ska jag jädrar i mig ut på testjakt igen! Ska även se till att puckarna/knäskydden sitter på rätt plats också. :hihi
Tack så mycket för hjälpen!

fogerty skrev:
Fan jag hade ju 41 cm :D , tycker jag har pinnar till ben hehe.

Jag har oxtar TCS goretex eller vad den heter, inga problem.

Då _ska_ jag ju bara få på mig stövlarna således. Jag måste testat ett måndagsexemplar eller så, för det var ju lögn att få igen kedjan :gnissla :hihi

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
mesh skrev:

Jepp! Menade med ställ.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Sidi vertigo corsa har så att man kan ställa ut stövlen över vaderna.
Skit bra. Sitter å myser in mina stövlar nu =)

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Alicia skrev:
Sidi vertigo corsa har så att man kan ställa ut stövlen över vaderna.
Skit bra. Sitter å myser in mina stövlar nu =)

Jo, jag upptäckte det i efterhand, men jag lyckades inte få det att fungera. Förmodligen var jag så förbannad, pga tokvärmen inne i stället. :gnissla

Lyckades till slut hitta ett par Oxtar, TCS Gore (tror jag de heter), som passade ypperligt! :tummenupp

burner skrev:
Jag har ett par Alpinestars S-MX och mina 49cm's vader passar precis :)

49cm? Har du mätt längd eller omkretsen? :lol Jag lyckades åtminstone inte få igen ett par S-MX, inte ens utan skinnställ :huvet

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
mesh skrev:
Jo, jag upptäckte det i efterhand, men jag lyckades inte få det att fungera. Förmodligen var jag så förbannad, pga tokvärmen inne i stället. :gnissla

Lyckades till slut hitta ett par Oxtar, TCS Gore (tror jag de heter), som passade ypperligt! :tummenupp

Haha, tur att du hitta ett par som passa iallafall.
Konstigt att dom inte gör stövlarna mer breda över vaderna med tanke på att dom flesta ändå har rätt grova vader.

mesh

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 600 -89
Alicia skrev:
Haha, tur att du hitta ett par som passa iallafall.
Konstigt att dom inte gör stövlarna mer breda över vaderna med tanke på att dom flesta ändå har rätt grova vader.

De har säkert Rossi och gubbarna som dummies och _de_ lär inte vara särskilt grovt byggda :D :lol

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!