Stövlar

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Tjena

Har beställt ny utrustning... Jag tog dessa stövlar (se bild). Det är inte försent att ångra sig ännu, så jag tänkte bara höra att ingen starkt avråder mig att köpa dem. De satt extremt skönt och var riktigt lätta i jämförelse med andra stövlar. Dock finns det ju inga speciella utbytbara "SM-skydd" på dem.

Låt höra!

S-MX PLUS
 

Bifogat

  • s-mx-plus-black.jpg
    s-mx-plus-black.jpg
    15.9 KB · Visningar: 336
Last edited:

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Jag har ett par S-MX goretex, hur sköna som helst, men gnisslar lite när man går, har vurpat 2ggr med dom och skydden verkar sitta på rätt plats :tummenupp
 

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm N
Hoj
525
Ska du var säker ska du nog ta ett par säkrare stövlar.

Har ett par Alpinstars S-MX Gortex och (hade) ett par Alpinstars Vector tills i onsdags.
Klotade och fick foten under hojen när 130 kg hoj kom farande.
Vectorn penetrerades av något föremål men skenan i stöveln hindrade foten från att krossas.
Sitter hemma med kryckor och en stor pillerburk nu, och hade jag tagit S-MX stövlen had jag nog fortfarande legat på sjukhus.. :crash

Tung och hård stövel kan rekomenderas... :tummenupp
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Monobike skrev:
Jag har ett par S-MX goretex, hur sköna som helst, men gnisslar lite när man går, har vurpat 2ggr med dom och skydden verkar sitta på rätt plats :tummenupp

Mitt tips är att du INTE kör med "gatstövlar". Foten kommer gå sänder! Rekomenderar "SIDI flex force" även framför vector.
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Tack för tipsen :tummenupp Nu blev det helt plötsligt jobbigt att välja. Jag skall ju mest cruisa på vägarna...... men det kommer ju bli mycket lek så förr eller senare vurpar man ju.

hmmm.... skall ta mig en funderare. Att det skyddar bra är faktiskt det viktigaste...

tackar,

Mr J
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Jag vurpade med min alpinestars gp plus eller vad det heter nu.. Hade foten under hojen, pang. Bröt fotleden och fick gå i gips i 2 månader. hade jag haft crosstövlar av tech 8 så skulle jag nog klarat mig fint...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
För att köra tävling ska man ha crosstövlar oxå :fakta

Finns inget bättre att skydda fötterna med än ett par stöddiga crosstövlar, och vurpar gör man för eller senare....körstilen på en SM med foten ut vid framaxeln är väl lite mer ohälsosam mot foten, om man nu ska vurpa/fota.

Dessutom så blir det ingen SM look om man knatar omkring i rr-stövlar :fakta
....glöm inte att man måste ha crosshjälm oxå! :fakta :D
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Varför åka gata med stövlar av halvdan modell när man kan få "så mycket skydd det går"

"jag ska mest åka gata" well, det är där alla kantstenar och lyktstolpar står, och det är även där du blir mest förvånad när du vurpar........... *tipsar*
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
420 skrev:
Mitt tips är att du INTE kör med "gatstövlar". Foten kommer gå sänder! Rekomenderar "SIDI flex force" även framför vector.

Kan klart rekomendera dessa stövlar. Har ganska nyligen skaffat mig ett sådant par. körde med racingstövlar i början. Enda skillnaden jag känner är att det är lite stelare. Men det känns mycket säkrare att ha på sig pjäxorna...
Köp ngt med mycket skydd.. gör mindre ont NÄR det väl händer
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
fattar inte varför man måste ha cross hjälm???

På gata är det skönare med en vanlig integralhjälm...
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Superbus 640 skrev:
fattar inte varför man måste ha cross hjälm???

På gata är det skönare med en vanlig integralhjälm...

Prova å åk på rörken med en crosskruka så åker du passet efter med en vanlig hjälm, flödet med luft är helt annorlunda. Det blir mycket varmare i en integralhjälm, jag brukar oxå ha "vanlig" kruka om jag ska åka långt på gata. Men ska det stuntas eller åka bana så är det moto-x som gäller....... Min åsikt ivf......

Alla gör ju som de vill... :fakta
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Ok, värmen är jag med på. Det borde vara skönate med en crosskruka.

Nu är ju jag en brillsnok så det strular till sig rejält om jag ska köra med krosskruka och ett par crossbrillor utan på mina ordinarie snygga brillor...

Jag får nog nöja mig med min vanliga integralhjälm...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Superbus 640 skrev:
fattar inte varför man måste ha cross hjälm???

På gata är det skönare med en vanlig integralhjälm...

Mycket bättre då det nästan är omöjligt att få crossgogglarna att imma igen när man kör....

Dessutom ser man MYCKET coolare ut med MX hjälm och stövlar när man är SM pilot :fakta :tummenupp
Posa är ju precis vad SM går ut på, lr hur ;) ?

Superbus: skaffa smith glajjor, finns en modell som är extra stora för "4-eyes"...kommer inte ihåg vad dom heter.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vilka fabrikat kan rekomenderas när det gäller mx-hjälmar? Är isf ute efter ngt hel-svart (eller näst intill).
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Superbus 640 skrev:
Ok, värmen är jag med på. Det borde vara skönate med en crosskruka.

Nu är ju jag en brillsnok så det strular till sig rejält om jag ska köra med krosskruka och ett par crossbrillor utan på mina ordinarie snygga brillor...

Jag får nog nöja mig med min vanliga integralhjälm...

Både scott å smith har brillor för dig :tummenupp
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Chris Husky skrev:
Vilka fabrikat kan rekomenderas när det gäller mx-hjälmar? Är isf ute efter ngt hel-svart (eller näst intill).

Var och klämde på en shoei kruka.....mattsvart med kromad skärm och "mungaller"...mumma :D 4300 SEK skulle dom ha oxå så det bidde en AXO kruka hos M o F i laxå för halva priset :D
Är Nöjd med min AXO, men shoei var finfin den med....fast som jag kör så ska jag nog inte ha en fin hjälm :crash

MX ZERO är det jag har...rekommenderas... :D har ingen bild tyvärr
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
phastasphuk skrev:
Var och klämde på en shoei kruka.....mattsvart med kromad skärm och "mungaller"...mumma :D 4300 SEK skulle dom ha oxå så det bidde en AXO kruka hos M o F i laxå för halva priset :D
Är Nöjd med min AXO, men shoei var finfin den med....fast som jag kör så ska jag nog inte ha en fin hjälm :crash

MX ZERO är det jag har...rekommenderas... :D har ingen bild tyvärr

En sån här då antar jag?
 

Bifogat

  • mxzerohelmet.jpg
    mxzerohelmet.jpg
    14.6 KB · Visningar: 156

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Så ser den ut...fast lite annorlunda lack...jag kanske köpte en fjolårsmodell :skrämd
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
phastasphuk skrev:
Mycket bättre då det nästan är omöjligt att få crossgogglarna att imma igen när man kör....

Dessutom ser man MYCKET coolare ut med MX hjälm och stövlar när man är SM pilot :fakta :tummenupp
Posa är ju precis vad SM går ut på, lr hur ;) ?

Superbus: skaffa smith glajjor, finns en modell som är extra stora för "4-eyes"...kommer inte ihåg vad dom heter.


Posa gör man med hojen när man far omkring på valfritt hjul :rock

Jag håller mig till min lazer hjälm kommer ev att fixa crossstövlar med utbytbar sula för det går hårt åt mina dojjer när man ligger på bana och kör...

Tänkte träna på "slide in and burn out" på bromma... hade suttit bra med annan sula då...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
De allra flesta modeller kan du byta sula på. SIDI's FlexForce SRS har ju skruvad sula så där går det toklätt men även vanliga Flexforce kan du byta sulan på.
SRS = Sole Replacement System :fakta

Vanliga FlexForce och t.ex A-stars tech-modeller får man limma nya sulan men i gengäld är de billigare...

Jag har beställt två par begagnade FlexForce och kommer följdaktligen få ett par över när jag bestämt mig för vilka jag vill ha. Intresserad?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top