Stövlar

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag är på G att köpa ett par stövlar och undrar vad skillnaden mellan touringstövlar och racestövlar är (förutom skyddsklassen?!), vad är "bäst"? Jag har kollat på Oxtar och SDI. Någon som har bra tips vad man ska tänka på? Goretex eller inte?

Tackar, tackar. :)

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Linusp3 skrev:
Jag är på G att köpa ett par stövlar och undrar vad skillnaden mellan touringstövlar och racestövlar är (förutom skyddsklassen?!), vad är "bäst"? Jag har kollat på Oxtar och SDI. Någon som har bra tips vad man ska tänka på? Goretex eller inte?

Har inte touringstövlar ofta en klack.
Tänker då på Cowboy inspirerade skyddskor..
Klack kan väl vara negativt att ha på sporthoj, blir lixxom sårare.. :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Linusp3 skrev:

Kolla även in Alpinestars stövlar. (finns i svart också)
Denna är t ex
Ventilerad vid smalben och vrist med membran.
Velcrojustering över vaden.
Smalbensskydd, tåskydd, ankelskydd och hälskydd i PU-plast. Sula med ny gummiblandning för bättre grepp.
Reflex vid hälen.

Det bästa är väl att du finner ett par stövlar som passar dina fötter och som är bekväma. Jag skulle dock rekommendera en "racestövel" pga av att fotledsskador är mycket vanliga vid mc-olyckor och en racestövel skyddar bäst mot detta. :tummenupp

Kolla även vilka egenskaper stöveln vad gäller regn,ventilation

Bifogat

• skor.JPG
    skor.JPG
    82 KB · Visningar: 224
Last edited:

javonanka

Hojlös, men det ordnar sig
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
*letar ny motard*
Linusp3 skrev:

Är själv ute o letar efter prylar, fick tag på lindstrands fuego-jacka o pascaya?-byxor för 1800 nytt på lelles :banana , var bara tvungen, jag ska annars ha skinnställ.

Iaf, to the point, de har ett par SIDI Force Flex SR? för 2200, provade dessa och de satt helt ok, dock ville jag jämföra med Alpinestar Vector som många pratat om, dock fanns dessa inte till rea-pris. När jag fick ner foten där insåg jag varför de kostar mer, grymt sköna, foten satt som gjuten. Dock inte utbytbar sula, vet dock inte hur länga den håller, är nog lugnt.

hoppas det gav dig ngt/J

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
http://www.hideout-leather.co.uk/folders/road_race_motorcycle_boots/

Kanske inte snygga till utseendet men de har blivit lovordade i några tidigare trådar.
Har en förstärkt innersko.
Aramid/Carbon fibre hard shell with extreme resistance to twisting and torsional loads

Dyra är de oxå men säkerhet får kosta.

Mitonga är en av återförsäljarna i Sverige har jag för mej.

Last edited:

Dan Banan

Enarmade banditen
Gick med
5 Mar 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 600
Dom bästa stövlarna jag har haft är alpinestars smx. Dom ska även vara ganska säkra... :tummenupp

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Linusp3 skrev:
vad är "bäst"?

Daytona - Evo Security 2 :fakta

Sök och du ska finna.

Om du ska ha det absolut bästa så glöm Alpinestars, Sidi, Oxtar osv.. då är det Daytona som gäller. Hela innerskon i solid kolfiber.

http://www.daytona.de/

evo_innen.jpg

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Jag är jättenöjd med mina Oxtar racingstövlar... :tummenupp
Men de får smörjas då de kan knarra en aning.

Som tidigare redan nämnt, tänk på att stövlarna ska vara bekväma för dig. Kan rekommendera GoreTEX då det är skönt att slippa bli blöt om fötterna vid ev regn... :)

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
TRX-Lynn skrev:
Jag är jättenöjd med mina Oxtar racingstövlar... :tummenupp
Men de får smörjas då de kan knarra en aning.

Som tidigare redan nämnt, tänk på att stövlarna ska vara bekväma för dig. Kan rekommendera GoreTEX då det är skönt att slippa bli blöt om fötterna vid ev regn... :)

Jättenöjd tills du får provat dem!
Kan inte rekommendera Oxtar precis och GoreTEX tvivlar jag oxå på.
Nästa blir nog Daytona (visst dyra men men säkerhet får kosta) eller något annat märke med hård innersko.
Daytona är iallafall oxå ganska lovordad i andra trådar ang stövlar.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Tja Zee ;)
samma princip som dainese stövlarna om jag minns rätt? Skulle vilja känna på ett par sådana, men de verkar ej för vanliga.

Frågan är om stöveln ska vara för hård egentligen? Mina Sidi känns inte som gjutjärnskor, men är stadiga med mkt plast...
Läst bara nått om att för hårda stövlar kan leda till andra skador. Alltså andra "brytningspunkter" på benet...

men man slår väl sig som fan iallafall.... :va

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Dem här e bra!
Alpinestars supertech duktigt med skydd o inte tvärdyrast.
Vänta till lelles har utförsäljning iår så får du rabatt med :tummenupp

morecore skrev:
Tja Zee ;)
samma princip som dainese stövlarna om jag minns rätt? Skulle vilja känna på ett par sådana, men de verkar ej för vanliga.

Frågan är om stöveln ska vara för hård egentligen? Mina Sidi känns inte som gjutjärnskor, men är stadiga med mkt plast...
Läst bara nått om att för hårda stövlar kan leda till andra skador. Alltså andra "brytningspunkter" på benet...

men man slår väl sig som fan iallafall.... :va
Hellre 1 ben av en en slut led!
(Som med min handled :()
Det e fötterna man går på, Och det tar tid att läka just fötter.
Bra mycket bättre om benen i benet går utav!

Bifogat

• HPIM2997.jpg
    HPIM2997.jpg
    112.6 KB · Visningar: 93

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lindén skrev:
Hellre 1 ben av en en slut led!
(Som med min handled :()
Det e fötterna man går på, Och det tar tid att läka just fötter.
Bra mycket bättre om benen i benet går utav!

Helt korrekt! Jag vurpade 98 och mosade en fotled, den är inte bra än :( Förra året köpte jag stövlar när jag köpte hoj, och säljaren lurade i mig att det var viktigt att dom var bekväma att gå i, för det gör man ju mycket eftersom man inte har med sig skor överallt... Det där med säkerhet pratades det inget om. Dum som jag var gick jag på det :kocko :huvet Visst, dom är säkert bekväma, men usel kvalitet (Prexport, billigare touringsortimentet, men med slät sula) och lika säkra mot bryt/bänd/slag som ett par sandaler ungefär :4skrika
Nu är jag på jakt efter något bättre, så jag har siktat in mig på A-star SMX-3, ev med gore-tex eftersom jag åker i alla slags väder. (å andra sidan rinner det ju ändå efter benet ner i stövlarna...)

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
R1 racer skrev:
Jättenöjd tills du får provat dem!
Kan inte rekommendera Oxtar precis och GoreTEX tvivlar jag oxå på.
Nästa blir nog Daytona (visst dyra men men säkerhet får kosta) eller något annat märke med hård innersko.
Daytona är iallafall oxå ganska lovordad i andra trådar ang stövlar.

Olika stövlar passar olika människor... det är värt att testa en massa olika märken. :)
Blev rekommenderad på Yamahacenter i Göteborg att köpa just Oxtar. De tyckte att de var prisvärda samt att de ger ett bra skydd. Det finns alltid extremare och bättre stövlar på marknaden... :)
Vi är ett gäng från klubben som använder Oxtar och vi är nöjda med dem.. Om det är GoreTEX eller inte kan jag inte svara på... men har inte blivit blöt om fötterna trots att jag körde upp i ösregn... :banana

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...