Standard vs Kittat.

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Allt är en fråga om underhåll. Sköter du grejorna och kollar ventilspel lite då och då, så är det inga problem. Dämpare får man byta olja på nån gång/säsong, men det har mer med användningen att göra än hur hojen är byggd. Serviceintervall på en trimmad hoj är viktigt, jag körde 10 timmar mellan servicarna på min gixxer 750 -98, därefter kollade jag ventilspel och bytte olja/filter.

Har en kompis som har en fin R6:a, väl underhållen. Den hittar du HÄR
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Nr:18 skrev:
Allt är en fråga om underhåll. Sköter du grejorna och kollar ventilspel lite då och då, så är det inga problem. Dämpare får man byta olja på nån gång/säsong, men det har mer med användningen att göra än hur hojen är byggd. Serviceintervall på en trimmad hoj är viktigt, jag körde 10 timmar mellan servicarna på min gixxer 750 -98, därefter kollade jag ventilspel och bytte olja/filter.

Har en kompis som har en fin R6:a, väl underhållen. Den hittar du HÄR

Vet du om den går att regga?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Flåklypa skrev:
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.

Ett utdrag ur boken som följde med Yamahas kit till YZF600R OBS! Rekommenderade bytesintervaller

Olja+filter:Varje race
Ventiler: 200 mil
Kolvar+ringar: 200 mil
Vev+ramlager: 200 mil
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Chris Ash skrev:
Olja+filter:Varje race
Ventiler: 200 mil
Kolvar+ringar: 200 mil
Vev+ramlager: 200 mil

Rimliga intervaller. Byta olja gör man ofta, kollar ventiler ett par gånger per säsong bör man. Dessutom kör man då cirka 200mil på en säsong, även om man skulle köra lite mer kvittar det eftersom man inte tär på materialet som de riktigt snabba.. Däremot innebär detta att dessa åtgärder ska göras mellan varje säsong. Att handla en kittad hoj utan bevis om att den verkligen blivit genomgången kan bli dyrt...

Kör man gata sliter det väll inte så mycket som att köra bana, men i längden blir det nog dyrt..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chris Ash skrev:
Ett utdrag ur boken som följde med Yamahas kit till YZF600R OBS! Rekommenderade bytesintervaller

Olja+filter:Varje race
Ventiler: 200 mil
Kolvar+ringar: 200 mil
Vev+ramlager: 200 mil
Det var förrra generationen, testa att leta upp motsvarande uppgifter på din lilla blårykare :tungan
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Det var förrra generationen, testa att leta upp motsvarande uppgifter på din lilla blårykare :tungan

200 Mil.
TZ 125 , 3x Kolvar, 6xKolvringar, Olja, knappt en liter per race. 1x Vev, inga ventiler
r6, 4x Kolvar, Hur många ringar r6? 3-4 liter per race? 1x Vev, Ventiljustering.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nr:18 skrev:
Det var förrra generationen, testa att leta upp motsvarande uppgifter på din lilla blårykare :tungan

Denna gången är det du som börjar tjabba :fatta!

Har bara sett samma uppgifter på en Suzuki 03 kittad. Där är intervallerna I samma härad. Kolvar+ventiler var 150 mil tex.

Frågan handlade inte om tvåtaktare.
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Flåklypa skrev:
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.


Har en CBR 600-00 tenkate hoj tillsalu.. är reggad..
 

stefan Annell

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
Aprilia rs125
Hoj

Flåklypa skrev:
Hallå. Jag har en fundering angående hållbarheten hos kittade motorer gentemot standarddito. Jag har sökt i forumet, men hittade bara en tråd med tre svar....skulle gärna vilja ha lite mer kött på benen än så.
Vad är det man bör tänka på gällande tävlingshojar och då avser jag inte bara motorerna, utan allt som rör cykeln från dämpare till elektronik, serviceintervall till renovering....ja allt.

Ni som vet någon som har en 600, helst R6, till salu får gärna skicka iväg ett PM till mig om vederbörande. Enda kravet är att den går att regga in om den inte är det redan. Allt från standard gathojar till kittade racemaskiner är av intresse.

Hej,

Har en Bimota BB1 till salu, billig försäkring grym väghållning, finns annons på sporthoj.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top