Stark anger en max hastighet på 138km/h
Jocke kollade på sin och han fick upp den i 125km/h med 14/45. Den kan också vara begränsad till 55hk. Så vi får vänta med max hastighet tills vi vet att vi har all effekt som krävs.
Målet med drevningen är för att få vridet högre upp i hastighet för att kunna nå 150-160km/h. Annars kommer man vara rökt på längre rakor.
Acc i låg fart är inte ett problem. Där har men ett övertag. Det är vridet i högre hastighet/högre varvtal som behövs för att hänga med på rakorna.
Du kommer vara tvungen byta drevning för varje bana.
Enligt resultatet från bromsbänk som Haskell visade på youtube påverkades endast vridmomentet, inte varvtalet när man ställde in lägre effekt.
Däremot kan det ju möjligen vara så att när man ställt ner effekten(eg. vridmomentet) så är vridmomentet inte tillräckligt högt för att dra upp till högre hastighet än 125 km/h innan luftmotståndet blir övermäktigt. dvs motorn kanske inte orkar varva ut, men det borde väl synas på loggen om motorn varvat ut vid 125 km/h?
Ni har fastnat i tänket från hur SI-motorers effekt-/vridmoment-kurva ser ut. Elmotorn har linjärt vridmoment, det finns ingen vridmomenttopp du kan flytta, det handlar endast om att lägre utväxling ger mer vridmoment på bakhjulet fram tills motorn varvar ut och inte ger nåt vridmoment alls.
Alltså om det är så att motorn bara orkar varva till 125 km/h med inställningen 55hk blir det faktum så en ökad drevning som ger minskat vridmoment på bakhjulet kommer resultera i ännu lägre toppfart.
Jag förstod att du hade bättre acc från låg fart, troligen vinner du väl dessutom säkert 1 meter varje gång dom andra förarna måste växla.
Men sänkt utväxling ökar som jag sa vridmomentet från 0 till maxfart, en nerdrevning ger dig alltså mer vridmoment på bakhjulet även uppe i fart där du ju ville ha mer vridmoment.