Start-problem gsxr 600

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Min gsxr600 drar ur batteriet vid körning. Laddar batteriet så spänningen ligger på ca:13.1V efter att varit ute och åkt och startat den vid 5-6 tillfällen orkar inte startmotorn!! Mäter spänningen: ca 12,6-12,7V!! Är detta normalt eller skall den orka med att starta med den spänningen!! Den laddar som den skall, från drygt 12V vid tomgång upp till ca:14v vid lite mer varv! Och den drar inte tjuvström! TIPS!!!!!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Spänningen ska definitivt räcka för start. Om inte batteriet har inre fel som gör att det vägrar lämna ifårn sig kräm - alls icke ovanligt.
Alternativet är ett fel i startmotorn eller dess relä som gör att det går åt hemskans mycket ström.

-Låna ett funkis batteri av någon och testa.
-Låna en rejäl bil-ampere-meter som du kan ha inkopplad och kolla hur många ampere det går åt vid startförsök. Går det åt mer än 736/12 A när du kör startmotorn lär du ha problemet där...
 

duboisi

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
1987, Suzuki gsxr1100
Tjenare!

hur gammalt är batteriet?
Har du laddat det regelbundet?

Ett vanligt fel är man låter batteriet vara ur bruk en längre tid med för låg spänning. Det är döden för ett batteri.
Det kan vara så att batteriet tar emot laddning och visar sig vara fullt även om det är kass. Om du har en "batteritestare" nån hundralapp på biltema. Testaren mäter först spänningen utan belastning sedan med ett knapptryck så belastar du det. Då hålls spänningen ett p)ar sekunder för att sedan falla ordentligt(ner till ca 0-4volt) Jag gör sådana mätningar nästa dagligen så jag vet hur lätt det är att misshandla ett batteri.

Förmodligen är det bara att sätta i ett nytt och smeka det som ett par :tuttar
Observera att detta är mina egna erfarenheter, Jag kan givetvis ha fel.
 

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Funkar det att mäta med en vanlig multimeter??





Spänningen ska definitivt räcka för start. Om inte batteriet har inre fel som gör att det vägrar lämna ifårn sig kräm - alls icke ovanligt.
Alternativet är ett fel i startmotorn eller dess relä som gör att det går åt hemskans mycket ström.

-Låna ett funkis batteri av någon och testa.
-Låna en rejäl bil-ampere-meter som du kan ha inkopplad och kolla hur många ampere det går åt vid startförsök. Går det åt mer än 736/12 A när du kör startmotorn lär du ha problemet där...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Funkar det att mäta med en vanlig multimeter??

De brukar absolut inte klara att mäta strömstyrka när du kör startmotorn.
Däremot kan du kolla hur mycket spänningen droppar när du gör startförsök (enligt duboisis förslag).
 

Passe

passe
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Fireblade cbr 954 -02
Spänningen dippar till ca 10.7V vid full laddat batteri när jag trycker på startknappen! Eller skall jag mäta när det inte funkar så att säga????
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top