Starta bilverkstad?

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Vad gäller om man vill starta en bilverkstad.
Finns det några baskrav för att man ska få bedriva bilverkstad? (cert m.m.).

En del bilverkstäder är ju auktoriserade, vad menas med det? Att generalagenten för det märket godkänt dem som tex. SAAB-verkstad eller är det några übermekaniker som jobbar där?

Vad är det för krav på en bilverkstad för att stämpeln i serviceboken ska vara ok ur garantihänseende? Auktoriserad? De flesta mekonomenverkstäder kan ju serva bilen och fulla garantier gäller fortfarande.

Vad för program finns det med schabloner över tidsåtgång på jobben? AUTODATA känenr jag till, finns det något webbaserat program/sida?

Jag vet så mycket om auktoriserade bilverkstäder (för ett specifikt bilmärke) att dom går utbildningar, får servicemeddelanden (tex att alla bilar gjorda i mars -07 ska byta den å den skruven) och har tillgång till senaste mjukvaran osv. Högst troligt ställs vissa krav på verkstan och mekanikerna också. Därmed inte sagt att dom måste, eller är, speciellt duktiga. I många fall är ju mindre firmor både duktigare och mer serviceminded.

Auktorisation för märken kan vilken verkstad som helst söka numera, men varje märke har en hel hög med baskrav som verkstan skall uppfylla, tex antal mekaniker, grundsats med spec.vektyg, antal platser i verkstan, hur det ser ut inne, ute, i kundmotagning mm.. Startar du från 0 kan du nog räkna med investering på flera miljoner för att uppfylla kraven.

Angående nybilsgarantin så får vilken verkstad som helst utföra service på nya bilar numera, garantin gäller förutsatt att verkstan har följt biltillverkaren serviceschema samt använt delar/olja som motsvarar kvaliteten på deras egna delar (vanligen kallade orginaldelar). Problematiken kommer när det blir ett fel på den nya bilen, och diskussionen uppstår mellan tex Kalles Bilservice och tex VOLVO ifall servicen är rätt utförd. Stackars Kalle har inte mkt att komma med i den diskussionen. Därför väljer fler o fler fria verkstäder att ansluta sig till Mekonomen, Meca, Autoexperten osv för att ha deras stöd i en sådan diskussion..

Hoppas du fick svar på ett par av dina funderingar.

Angående nybilsgarantin så får vilken verkstad som helst utföra service på nya bilar numera, garantin gäller förutsatt att verkstan har följt biltillverkaren serviceschema samt använt delar/olja som motsvarar kvaliteten på deras egna delar (vanligen kallade orginaldelar).
Motsvarar kvaliteten, det behöver alltså inte vara tex Castrol dittenådatten, utan bara en olja som motsvarar samma klassning och viskositet? Fast jag misstänker att det är just en sån sak det kan bråkas om :huvet

Ni på Gillbergs, ni är fortfarande fria va?
Jag kan göra lite gratisreklam och säga att ni gjorde ett kanonjobb på min Golf när jag fick inbrott i den för några år sen :tummenupp

Motsvarar kvaliteten, det behöver alltså inte vara tex Castrol dittenådatten, utan bara en olja som motsvarar samma klassning och viskositet? Fast jag misstänker att det är just en sån sak det kan bråkas om :huvet

Ni på Gillbergs, ni är fortfarande fria va?
Jag kan göra lite gratisreklam och säga att ni gjorde ett kanonjobb på min Golf när jag fick inbrott i den för några år sen :tummenupp

Det här med oljor har blivit en hel djungel sen alla började med longlife-service och dieslar med partikelfilter mm, men alla större oljetillverkare har ju specat vad varje olja uppfyller för kvalitetsklassning.
Vi har anslutit oss till mekonomen nu i höstas av just nämnda anledning + givetvis att få del av deras TV-reklam, nån Karin har vi dock inte sett till på verkstan än :D
Tack för dom goda orden, alltid trevligt att höra när kunder är nöjda.

Det här med oljor har blivit en hel djungel sen alla började med longlife-service och dieslar med partikelfilter mm, men alla större oljetillverkare har ju specat vad varje olja uppfyller för kvalitetsklassning.
Vi har anslutit oss till mekonomen nu i höstas av just nämnda anledning + givetvis att få del av deras TV-reklam, nån Karin har vi dock inte sett till på verkstan än :D
Tack för dom goda orden, alltid trevligt att höra när kunder är nöjda.
Ja, jag upptäckte att Skodan skulle ha nån speciell olja också, trots att det var samma specar som vilken olja som helst. :confused:

Mycket nöjd, ni gjorde nog mycket mer än ni skulle/var tvugna till :tummenupp

Jag har en Peugeot 307 sw -04 som hackar ibland när den är kall,sen har jag en annan problem också,automatlådan växlar inte som den ska...kall motor:dålig växlande,varm motor:växlar ok...vad e felet ?

Jag har en Peugeot 307 sw -04 som hackar ibland när den är kall,sen har jag en annan problem också,automatlådan växlar inte som den ska...kall motor:dålig växlande,varm motor:växlar ok...vad e felet ?

Märket till att börja med, hade det stått något annat än Peugeot på bakluckan så hade problemet inte funnits.
Annars kan det vara allt ifrån dålig olja i lådan eller en ventil som har geggat igen. Jag har lämnat in 2 bilar (peugeot) för automatlåde-renovering samt byte, totalt 3ggr. Renovering samt byte på den ena bilen och renovering på den andra.
Troligtvis så har Peugeot den absolut sämsta automatlådan genom tiderna och då är det säkert inte ens deras egen...

Märket till att börja med, hade det stått något annat än Peugeot på bakluckan så hade problemet inte funnits.
Annars kan det vara allt ifrån dålig olja i lådan eller en ventil som har geggat igen. Jag har lämnat in 2 bilar (peugeot) för automatlåde-renovering samt byte, totalt 3ggr. Renovering samt byte på den ena bilen och renovering på den andra.
Troligtvis så har Peugeot den absolut sämsta automatlådan genom tiderna och då är det säkert inte ens deras egen...

Grodätarbilarna är det värsta skit som finns, maken till dumma konstruktioner har jag aldrig skådat!

Och mekaniken är uppenbarligen lika bristfällig..

Kan det vara samma skit som sitter i första versionen av S80? Dom verkar ju rasa stup i kvarten dom också.

För att inte tala om Pesjås bakvagnar, dom verkar ju sämre än växellådorna :huvet

Auktorisation för märken kan vilken verkstad som helst söka numera, men varje märke har en hel hög med baskrav som verkstan skall uppfylla, tex antal mekaniker, grundsats med spec.vektyg, antal platser i verkstan, hur det ser ut inne, ute, i kundmotagning mm.. Startar du från 0 kan du nog räkna med investering på flera miljoner för att uppfylla kraven.

Angående nybilsgarantin så får vilken verkstad som helst utföra service på nya bilar numera, garantin gäller förutsatt att verkstan har följt biltillverkaren serviceschema samt använt delar/olja som motsvarar kvaliteten på deras egna delar (vanligen kallade orginaldelar). Problematiken kommer när det blir ett fel på den nya bilen, och diskussionen uppstår mellan tex Kalles Bilservice och tex VOLVO ifall servicen är rätt utförd. Stackars Kalle har inte mkt att komma med i den diskussionen. Därför väljer fler o fler fria verkstäder att ansluta sig till Mekonomen, Meca, Autoexperten osv för att ha deras stöd i en sådan diskussion..

om dom innehar ISO.

Last edited:

Tackar för svaren. Har inga planer egentligen på att bli auktoriserad bilverkstad. Det som är intressant är mer liknande speedys koncept.

Fattar jag rätt så finns egentligen inga "krav" för att få kalla sig bilverkstad. Det är när man vill bli auktoriserad det börjar komma krav.

Ok, då förstår jag varför så många verkstäder ansluter sig till de stora kedjorna. Om man gör det, blir man låst till deras sortiment? dvs ställer de krav att man ska köpa alla reservdelar via dem?

Tjena jag har en kaffekokare som inte funkar längre. vad e felet???
Hej på dig! Jag tycker att du ska knytä näven i fickan o hoppas att bryggaren kommer i gång nån gång,annars kan du ringa Sverker O(du vet han med e d såå,e d såå)Lycka till iaf

Ok, då förstår jag varför så många verkstäder ansluter sig till de stora kedjorna. Om man gör det, blir man låst till deras sortiment? dvs ställer de krav att man ska köpa alla reservdelar via dem?

Att verkstaden är trogen till kedjan är ett krav, men vi är inte låsta till kedjans sortiment i tvingande mening. Man får handla på andra håll också om man behöver det.
Lycka till!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...