Det finns såna med, men är inget jag känner till, är nog lite för ung för den typen. Den enda sorts dekompressionsteknik jag känner till är att en ventil edyl öppnas lite så att man kan kicka runt alls.
Ooops!
Du har så rätt. Inlägget ändrat. Jag skulle vilje se hur långt man flyger när cylindern slår i foten vid en misslyckad kick. Eller kanske inte förresten...
Enda tvåtaktaren jag kickat var min Suzuki K50 runt 1986-88.
Det handlar mest om teknik och att veta hur man gör. Tror inte att man var speciellt mycket mer muskulös förr i tiden när man var tvungen att kicka igång 1200
r.
Min egen XL, fick jag lära mig, skulle först kickas långsamt fyra-fem kickar med dekomphandtag indraget (för att fylla cylindern med färsk) gas. Sen skulle man släppa dekomphandtaget och söka kompressionsläget med kicken, släppa tillbaka kicken och ta i för kung och fosterland. Med lite tur går den igång på första kicken.
Fyrtaktsmotorcykeligångkickning är något av en konstform, och måste läras in. Dessutom har inte två bågar samma procedur heller, ibland inte ens inom samma modell...
Men oj vad tillfredsställande det är när den går igång på första!!