Startar inte.

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Hej !

Jag har nyligen köpt min första riktiga hoj.
Det är en Suzuki gsxr 750 -92.
Den gick skit fint ända tills i går kväll.
Det började med att jag fick soppa torsk. Vart inga större bekymmer över det utan jag tankade upp den for ut och körde en sväng. Efter att jag kört tyckte jag det vore på sin plats att tvätta hojen, det skulle jag tydligen inte gjort för efter det så startar den inte.
Eller den startar men den går riktigt pissigt så länge jag håller den lite uppe i varv, när den kommer ner mot 2000 varv så tvär dör den bara.

Vad kan det vara för fel ??

Vore tacksam för några snabba och bra svar.

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Ut och kör en bra bit så släpper det snart, det är vatten som kommit in lite varstans med 99% säkerhet.

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Ok gick inget vidare.

Hur får man lös tanken på bästa sätt?
Går det att vrida av kranen?
Ratten på kranen är borta så det är svårt att se vad den står på?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
cobra_gt4 skrev:
2217209 Hej !

Jag har nyligen köpt min första riktiga hoj.
Det är en Suzuki gsxr 750 -92.
Den gick skit fint ända tills i går kväll.
Det började med att jag fick soppa torsk. Vart inga större bekymmer över det utan jag tankade upp den for ut och körde en sväng. Efter att jag kört tyckte jag det vore på sin plats att tvätta hojen, det skulle jag tydligen inte gjort för efter det så startar den inte.
Eller den startar men den går riktigt pissigt så länge jag håller den lite uppe i varv, när den kommer ner mot 2000 varv så tvär dör den bara.

Vad kan det vara för fel ??

Vore tacksam för några snabba och bra svar.
jag har haft ett liknande problem efter tvätt, då var det tändstiftet...kolla så att inte tändhatten är blöt och spruta lite 5-56. Hostar hojen? Har den gjort det efter tvätten?

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
ok ska gå ut och testa det.
Jo den hostar.

Har du någon aning om hur jag tar lös tanken utan att få soppa överallt ?

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
cobra_gt4 skrev:
2217353 ok ska gå ut och testa det.
Jo den hostar.

Har du någon aning om hur jag tar lös tanken utan att få soppa överallt ?
Ja gör det, du kanske inte skall springa och köpa nya stift det första du gör men torka av stift och i tändhatten + spruta lite 5-56 så går det förhoppningsvis bättre... :pannkyss
// Mayer
P.s hur man får av tanken på din hoj har jag iiingen aning om...en skruv? :hihi

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Du behöver vrida kranen i "OFF"-läge... Köp en ny plastbit , den är bra att ha.. :). Bäst vad det är så behöver du reserven....igen.. :D

Alternativ 2... Lossa de 2 skruvarna under förarsitsen till tanken , lossa de 2 längst fram mot styrkronan , lyft tanken i bakkant o försök komma åt kranen med en flacktång eller skiftnyckel så du kan vrida den i OFF-läge.... Bort med soppaslangen o lyft bort tanken...

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Tyvärr så funkade inte det.
När jag körde den så small det till från avgasröret efter ett tag och så stannade den. Nu vill den inte starta utan det bara smäller till ibland.

Något annat tips.

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
cobra_gt4 skrev:
2219771 Tyvärr så funkade inte det.
När jag körde den så small det till från avgasröret efter ett tag och så stannade den. Nu vill den inte starta utan det bara smäller till ibland.

Något annat tips.

När du tvättade hojen kröp det ner vatten i tändstiftshålen, det finns ett dräneringshål i framkant i tändstiftshålet, det är med säkerhet så att spindeln Agda har byggt bo där eller så är det något annat bös som blockerar hålet...
Ta försiktigt med en svetstråd/ståltråd ( med tänstiftet iskruvat!) och försök rensa kanalen, blås med tryckluft efter, det finns fler trådar här på sporthoj om detta ämne, sök på "tändstiftsdränering" motsv.

Är det inte detta är det garanterat någon form av överslag som måste fixas, starta hojen i ett kolsvart garage, spruta försiktigt med duschflaska och kolla var det blixtrar, isolera med lämplig åtgärd, tejp, krympslang silicone...

Är det så att stiften är körda svarta=kassa med överslag ska du, Citat A.Brink:

-Värm isolatorn med gasolbrännaren tills den blir körsbärsröd, sen funkar dom

Slut citat

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha