startar inte

xylos

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
cbr 600 -98
hej. nu e det dax o ta ut hojen igen men den vill inte starta inte en tända till! inga fel när jag ställde undan den i höstas...nån som har nån ide hur man ska få fart på den? har även en följd fråga hur kommer man åt tändstiften enklast? börjadde ta bort tanken o luftburken men ville inte riva nå mer då jag inte visste om det var den vägen man skulle gå?
tacksam för svar/Magnus :va

afd

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Ducati 748
Har du kollat batterierna?
Hade samma problem med min hoj, framljuset fungerade även vid svag batterikraft, men enklast att inse att batteriena är slut är att prova sätta på blinkers eller helljuset. Jag laddade upp batteriena och löste alla problem.
Det går nämligen en hel del smygströmmar när hojen står still, bla till insprutningssystemet.
//AF

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
gsxr 1100
hej. nu e det dax o ta ut hojen igen men den vill inte starta inte en tända till! inga fel när jag ställde undan den i höstas...nån som har nån ide hur man ska få fart på den? har även en följd fråga hur kommer man åt tändstiften enklast? börjadde ta bort tanken o luftburken men ville inte riva nå mer då jag inte visste om det var den vägen man skulle gå?
tacksam för svar/Magnus :va

hej
tänk på att bensin är en färskvara ,ta bort den gamla från tanken o sätt i nytt du kan ju byta stift när du ändå har tanken borta,bra ide är att tömma förgasarna på hösten
mvh peter

xylos

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
cbr 600 -98
jo tänkte så jag med så jag köpte ett nytt batteri... allts man tycker att den borde tända till iallafall.. bara nåter på på starten!

xylos

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
cbr 600 -98
nu har jag fått bort tändstiften o det är ingen gnista på dom! känns ju inte som att alla stift gått sönder när den varit undan ställd i vinter? eller? nån som vet vad det kan vara?? tacksam för svar/Magnus

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
nu har jag fått bort tändstiften o det är ingen gnista på dom! känns ju inte som att alla stift gått sönder när den varit undan ställd i vinter? eller? nån som vet vad det kan vara?? tacksam för svar/Magnus

Har du slagit ifrån dödar-knappen, fällt upp stödet eller hållit in kopplingen när du provar gnistan? Att den inte startade från början kan ha berott på att förgasarna var torra och då kan det ta upp till en minut innan den tänder om den har vakumstyrd bensinkran.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har du slagit ifrån dödar-knappen, fällt upp stödet eller hållit in kopplingen när du provar gnistan? Att den inte startade från början kan ha berott på att förgasarna var torra och då kan det ta upp till en minut innan den tänder om den har vakumstyrd bensinkran.

Provat med startgas för att att kolla om det finns liv i den?

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Har samma fel på sonens cbr600 98:a. Försökte starta idag,ville inte alls.Köpte nya stift och nytt batteri idag.Ska även hälla i fräsch soppa och prova igen på Fredag.På de gamla stiften fanns ialla fall gnista.Jag tror mest på att det är gammal bensin och trött batteri som är orsaken.

xylos

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
cbr 600 -98
själv har jag ingen gnista! nytt batteri nya tändstift ny bensin... nån som vet nått? helt död.. ;(

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Dum fråga kanske,men hade du stiftet mot godset när du kollade om du hade gnista.Har du det inte så får du ingen gnista på stiftet.
Har du choken fullt utdragen,första gången vi skulle starta hojen så missade vi sista biten pga att den gick trögt och då ville den inte starta.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ska även hälla i fräsch soppa och prova igen på Fredag....Jag tror mest på att det är gammal bensin och trött batteri som är orsaken.
Håller med. :gnissla
Vad är det för skitbensin de tvingar på oss numera??
Elverket startade inte på 6 mån gammal soppa!
Tömde tanken och hällde i ny... VROOOOMMM....på andra rycket.

xylos

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
cbr 600 -98
har nu kommit fram till att felet är "grejen"(kommer inte ihåg vad det hette) som styr tändningen?nån som har bytt nån sån?kan man göra det själv? kostar? tacksanm för svar

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Menar du cdi boxen.Brukar vara lätt att byta,endast ett kontaktstycke som ska ur.Men de brukar inte vara billiga.Kolla på skroten kanske.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
har nu kommit fram till att felet är "grejen"(kommer inte ihåg vad det hette) som styr tändningen?nån som har bytt nån sån?kan man göra det själv? kostar? tacksanm för svar
CDI-box kostar. Säker på att det är den?
Kollat kringgrejerna, typ tändlägesgivaren? Den är iaf billigare..:D

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

På vilket sätt har du kommit fram till det?
Styrenheten borde inte ha lämnat in under tiden hojen har stått oanvänd.

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
kollat att du har bra kontakt mellan tändstift å kabel? spreja lite rostlös/elektroniksprej och kolla efter gnista igen

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept