Startmotor går endast när motorn är varm?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tjejjens KTM 640 är lite skum. När den är kall går startmotorn sällan runt. När motorn är arbetsvarm fungerar den perfekt.
Vad kan det bero på? Batteriet är nytt.
Har en fundering på om det kan bero på Autodekompen är sliten på ngt sätt?
Startmotorn är isärtagen och allt ser bra ut. Kablaget är också bra såvitt jag kan se.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Tanken som slår mej är att oljan har en trögare viskositet när den är kall med följd att motorn går runt mycket trögare.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tror också på oljan. min moppe är likadan. när den är kall så går det typ inte, men när oljan fått upp temp så funkar startmotorn klockrent. mitt batteri är helt bra. på min kan man kolla på kicken när man kickat den i botten och släppt den och om motorn är varm går kicken upp på en halv sekund. om motorn är kall tar det fem sekunder för kicken att gå upp igen. går så jävla trögt så man förstår att det är tungt för startmotorn.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nja det där med olja tror jag inte på.
Förstår inte hur BMWJohan menar, för kicken har ingen drivning uppåt.
 
Last edited:

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Undrar också vad som orsakar detta, min hoj är likadan. Tror inte det är samma snärt som när man kickar. Olja det vette fan, så stor skillnad lär det ju inte göra, eller?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Undrar också vad som orsakar detta, min hoj är likadan. Tror inte det är samma snärt som när man kickar. Olja det vette fan, så stor skillnad lär det ju inte göra, eller?

En olja kan vara som en "deg" kall, men rinnande varm. Så nog kan det göra stor skillnad.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Autodecompen känns långsökt,men du kan ju skruva ur stiffet när den är kall och se om det är någon skillnad.

Säker på att batteriet är ordentligt laddat ?
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
tror inte på oljan....

kan däremot gissa på schimms.... eller liknande....
tror att det kan vara gods som tar emot när den är kall.... medans en varm motor har "svällt" lite i godset eftersom värme ökar massan.... vilket gör att startmotorn går "fritt"....

visst kan oljan i motorn vara seg..... men så seg att startmotorn inte orkar?....
då skulle du rent teoretiskt kunna hålla emot startmotorn med fingrarna?!?....
vågar du prova?....

nää... nått ligger emot någonstans.... behöver ju inte vara startmotorn i sig.... kan ju vara kopplingskorgen eller något startdrev som inte e schimmsat..... som det skall....
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
jag tror också på oljan. min moppe är likadan. när den är kall så går det typ inte, men när oljan fått upp temp så funkar startmotorn klockrent. mitt batteri är helt bra. på min kan man kolla på kicken när man kickat den i botten och släppt den och om motorn är varm går kicken upp på en halv sekund. om motorn är kall tar det fem sekunder för kicken att gå upp igen. går så jävla trögt så man förstår att det är tungt för startmotorn.

Du ska nog ta och byta olja. :)

Något är inte helt rätt ihopsatt tror jag.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Om det är något som ligger emot, invärtes, så är det enligt din teori isåfall en aluminiumdel som ligger emot en ståldel, eftersom stål expanderar fortare än aluminium och värmen gör att aluminiumet går fritt från stålet?! Om det är "så illa" så borde man kunna höra det med blotta örat.

En kall olja med hög viskositet tillsammans med en nedkylt batteri som inte har samma kraft som vid driftstemperatur kan garanterat göra att våra små startmotorer inte riktigt orkar med. Det kan naturligtvis vara något annat med. Jag hade iallafall parkerat hojen i ett varmgarage eller liknande och sett om det gick lättare. Alternativ två är att prova starta hojen med starthjälp/startkablar från ett större batteri.

Edit:
Felstav!
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Den står alltid i varmgarage, den har varit såhär hela sommaren!
Hade något tagit i pga felschimsat hade det troligtvis hörts.
Batteriet är nytt och fulladdat, men problemet kvarstår alltså...
 

-TLM-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
El stockholmo
Hoj
Orange skräp tyvärr
Min 625:a har samma tendenser, men funkar bra om man snärtar till med decompen på styret.
Min teori är dålig kontakt i kablarna till startmotorn. Detta gör att den inte får full kräm från batteriet, och när motorn är kall så orkar den inte.
Prova att ta en startkabel från ett stort batteri och se om det snurrar på bättre.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Då borde problemet ligga på strömtillförseln från batteriet till startmotorn som -TLM- säger. Det kanske har ärgat mellan strömkabeln och pluspolen på startmotor. Prova att skruva av kabeln och kika, dålig jord mellan batteriet och chassiet kan också vara en orsak. Nästa variant är kanske att plocka av startmotorn och kika på kolen så att dom ser bra ut, eller byta dom endå när man endå har allting isärplockat.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kolen är fina, har haft isär startmotorn! Ska kolla kabelanslutningarna noggrannare.
 

Nicke.S

It's on now!
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 SMC
Faan Peter släng i ny olja å testa!
Sådär blir KTM'er med högkompskolvar i. Du kanske har gjort ett klipp utan att du vet om det ;)

Det är nog ingen fara annars, bara att starta med decompen indragen första varvet.


/N
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du får vara lite tydligare.

Menar du att startmotorn inte "orkar" den försöker men orkar helt enkelt inte dra runt motor?

Eller menar du att startmotorn är hel död?

Orkar inte motorn så kan det mycket väl vara typ auto-dekomp eller om du försöker starta den i 30 minusgrader med typ singelgrade olja i.

Är det så att startmotorn är död så testar du helt sonika att koppla 12 v plus och minus direkt på motorn. Funkar den inte kall så kan det vara någon lindning som är av. Tror bestämt att vissa el-motorer kan funka när de är varme men inte när de är kalla. Om det är så att lindningen ligger precis och det är som ett "kabelbrott" eller hur jag ska förklara.

Lindingarna kan du förresten mäta upp. Ta ur "rotorn" ur startmotorn. Mät sen över kolen på varje "fält" som du ser. Mät med Ohm och jämför så du har samma motstånd över allihopa.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top