Startmotorkol

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en gammal hoj som har en lite trött startmotor. Jag plockade isär och rengjorde lite, den var rätt fräsch trots över 40 jordsnurr. Men det här med kolen, hur funkar sånt? Det är ju mycket ”kvar” på dem, de rör sig fint och fjädrar men hur, och när, säger man att kolen är slut? Hur ser de ut då? Om jag köper nya ( vilket faktiskt finns att få tag i ) vad skulle kunna bli skillnaden undrar jag. En ny startmotor kostar många tusen och denna är som sagt fräsch. Men har aldrig bytt eller har behövt fundera över kol tidigare.
 

Bifogat

  • IMG_1708.jpeg
    IMG_1708.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 26

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min tvättmaskin stannade efter 20-22 år. Nya kol gjorde susen.
Startmotorn på Kawan blev sämre och sämre. Seg. Om inte det var varmt ute eller efter tankstopp. Tillslut ville den inte. Någon gång eller när det var 30 grader.
Köpte nya kol. De gamla såg ok ut. Bytte. Motorn var rostig inuti. O-ring satt snett. Nya kol och rengöring hjälpte inte.

Beg startmotor 1200 plus frakt*. Shimsade ventiler.
Nya hojen. Killen på firman i Norrköping tipsade om att dra grövre kablar till jord och mellan relä och startmotor. Gjorde bara rent och är supernöjd. Hojen startar på första försöket trots att den står ute nu på vintern.
Självklart har jag ett Biltema-batteri.

De nya kolen är ca 1 mm längre än de gamla.
Längd 12,5, bredd 13,9 och 6 mm tjocka.

IMG_1417.jpeg
*Edit, kostade 1200, inte 1500.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Intressant, tack! Men så kontentan är att kol bytet oavsett om det gällde vitvaror eller motorcyklar inte hjälpte?

Eller Ööhh jo det hjälpte ju tvättmaskinen ju, men inte hojen. Ja gamla oxiderade kablar och kontakter kan ju också krångla såklart. Jag kanske får ta ett större helhetsgrepp om detta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant, tack! Men så kontentan är att kol bytet oavsett om det gällde vitvaror eller motorcyklar inte hjälpte?

Eller Ööhh jo det hjälpte ju tvättmaskinen ju, men inte hojen. Ja gamla oxiderade kablar och kontakter kan ju också krångla såklart. Jag kanske får ta ett större helhetsgrepp om detta.
Kanske mäta spänningen vid startmotorn vid en start (det blir väl Plusskruven till jord (minuskruven på batteriet ?)) och spänningen mellan startmotorn hölje till minusskruven på batteriet
och samtidigt mäta batterispänningen ?
Alternativt mäta mellan startmotorns Plusskruv och och batteriet Plusskruv när du startar ?
Det är kanske usel kontakt i startreläet ?
Jag hade tur på Sprint RS. Den vägrade starta och det var många volt mellan batteriet Plus och Plusskruven på startmotorn. I det fallet hjälpte det ta sönder och rengöra startreläet.
Men alla startreläer är kanske inte lika lätta ta sönder,rengöra och sätta ihop som Lucas ????
Att nya kol gör nytta kanske beror på att fjädern är del av kolet och man får ny fjäder med nytt kol ? Ny Spänstigare lite längre fjäder än vad du har nu ?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en gammal hoj som har en lite trött startmotor. Jag plockade isär och rengjorde lite, den var rätt fräsch trots över 40 jordsnurr. Men det här med kolen, hur funkar sånt? Det är ju mycket ”kvar” på dem, de rör sig fint och fjädrar men hur, och när, säger man att kolen är slut? Hur ser de ut då? Om jag köper nya ( vilket faktiskt finns att få tag i ) vad skulle kunna bli skillnaden undrar jag. En ny startmotor kostar många tusen och denna är som sagt fräsch. Men har aldrig bytt eller har behövt fundera över kol tidigare.

Det finns de som renoverar sådant. Nya kol, lager osv. Kan vara så att den fältar pga slitna lager?

Brukar inte vara superdyrt ens. Sist jag gjorde det på en bilstartmotor kostade det 300. Iofs 15 år sedan men ändå.


Mvh
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Det övre av dina kol ser suspekt ut. Det verkar som om dess kontaktyta är en punkt, vilket inte är så bra iom den ska leda 100A eller så. Det är nog en bra ide att byta dina kol. Orkar du inte byta dem kan du testa att slipa rent kolet och kontaktytan på rotorn. Tänk på att kolet ska ha en radie.
 

Bifogat

  • kol.jpg
    kol.jpg
    61.4 KB · Visningar: 7

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det övre av dina kol ser suspekt ut. Det verkar som om dess kontaktyta är en punkt, vilket inte är så bra iom den ska leda 100A eller så. Det är nog en bra ide att byta dina kol. Orkar du inte byta dem kan du testa att slipa rent kolet och kontaktytan på rotorn. Tänk på att kolet ska ha en radie.
Ja den där punkten eller ringen såg jag först på bilden efteråt, kunde svära på att den inte fanns där när jag inspekterade kolen. Låter ju galet såklart. Men det är slitet i radie över hela ändå. Jag ska ta isär igen och kolla ordentligt. Kanske försöka slipa lite . Eller köpa nya kol ändå, kostar 4-5 hundra vilket är billigt jämfört med en udda antik startmotor.

Den går starkt några varv och tappar sen fart och stannar helt. Nytt friskt batteri. Jag vet att förra ägaren inte använde elstarten på många år.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kanske mäta spänningen vid startmotorn vid en start (det blir väl Plusskruven till jord (minuskruven på batteriet ?)) och spänningen mellan startmotorn hölje till minusskruven på batteriet
och samtidigt mäta batterispänningen ?
Alternativt mäta mellan startmotorns Plusskruv och och batteriet Plusskruv när du startar ?
Det är kanske usel kontakt i startreläet ?
Jag hade tur på Sprint RS. Den vägrade starta och det var många volt mellan batteriet Plus och Plusskruven på startmotorn. I det fallet hjälpte det ta sönder och rengöra startreläet.
Men alla startreläer är kanske inte lika lätta ta sönder,rengöra och sätta ihop som Lucas ????
Att nya kol gör nytta kanske beror på att fjädern är del av kolet och man får ny fjäder med nytt kol ? Ny Spänstigare lite längre fjäder än vad du har nu ?
Hur mäter jag mellan två plus?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det finns de som renoverar sådant. Nya kol, lager osv. Kan vara så att den fältar pga slitna lager?

Brukar inte vara superdyrt ens. Sist jag gjorde det på en bilstartmotor kostade det 300. Iofs 15 år sedan men ändå.


Mvh
Själva rotorn sitter inte ens i lager, tapparna rakt i hål i gjutgodset i gavlarna. Visste inte riktigt vad jag skulle ha för fett, om det ens ska vara något. Det var torrt. Kanske går lite trögt där nu när jag tänker efter.

Jag har också lämnat en nån startmotor, fast 25 år sen, för några hundralappar men det finns nog knappt kvar några ”start & gen” firmor en halvtrappa ner med dammiga fönster😄
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Prova att kortsluta över startreläet.
Då kan du få ett enkelt svar på om det har med saken att göra.
Förutsätter naturligtvis ett friskt batteri, men är ett enkelt sätt att kolla om startreläet är boven.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själva rotorn sitter inte ens i lager, tapparna rakt i hål i gjutgodset i gavlarna. Visste inte riktigt vad jag skulle ha för fett, om det ens ska vara något. Det var torrt. Kanske går lite trögt där nu när jag tänker efter.

Jag har också lämnat en nån startmotor, fast 25 år sen, för några hundralappar men det finns nog knappt kvar några ”start & gen” firmor en halvtrappa ner med dammiga fönster

Om den börjar gå trögt efter några varv så kan du vara något på spåren…


Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur mäter jag mellan två plus?
Har du en digital voltmeter är det bara att sätta ena mätsladden mot det ena plusset och den andra mot det andra plusset. Har du röd sladd mot den som har mest plus så blir det som vanligt. Har du inte det blir det ett minustecken framför siffrorna,
Har du en analogt instrument med visare så är högsta spänningen med avstängd motor Pluspolen på Batteriet och du sätter den röda sladden mot Pluspolen på batteriet.
Och den svarta mot Pluspolen på startmotorn, dit sladden från startreläet går.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har renoverat en startmotor genom att byta kol och lite annat. Innan renovering så fungerade den nästan inte alls, otroligt trögstartad och inte tillförlitlig. Köpte sen ett renoveringskit för några hundralappar, bytte kol samt den där elektronikplattan, gjorde rent invändigt och smorde upp lagerlägena (har för mig att den var lagrad i godset precis som du nämner). Fungerade som en dröm efteråt.

Dock var kolen betydligt mer slitna än vad det ser ut som på dina bilder och hela startmotorn var full med koldamm.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Avd startmotorer vi minns.

Hade en startmotor på min Honda 50, båtmotor.
Lyckades få kugg mot kugg så startmotoraxeln kröktes. Man såg hur den wobblade senare. Axeln byttes i samband med service och vinterförvaring.
Med tiden började den tjuta när motorn startat och startmotorn släppt kransen.
Irriterande missljud på en annars väldigt tyst motor. Man väntar de alltid på det ljudet. Lite pinsamt och jobbigt.
Hittade en beg på blocket. Ahhh. 😎
(Nej inte från en stulen motor.)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Finns inte Lilla Alby Bilel kvar i Sundbyberg? Där har det åtminstone funnits extremt kunnande på just startmotorer och generatorer. Han identifierade en generator på 10 meter när jag klev in för några år sen. "jaha, Skoda Felicia med problem".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja den fjongar till ordentligt, så den nästan rycks ur handen!
Då misstänker jag först dåligt igensmutsat startrelä #, sedan dåliga kablar.
Du kan ju prova med att slå till tändningen, sedan startkablar fran batteriet till startmotorn.
Kanske räcker det med en startkabel från Plus på batteriet till kontakten på startmotorn eller startreläets utgångsskruv.
# Startreläet på Sprint RS var fullt av oxider. Tror det vari galvat eller något liknande som fallit av och oxiderats till pulver. Det var helt tyst när jag testade med ett 12 Volt från batteri på köksbordet innan jag "plockade" isär det. Efter jag rengjort och satt ihop det lät startreläet som jag slagit en hammare i köksbordet när jag testade med ett 12 Volt batteri till spolskruvarna.
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top