Startmotorn / startrelä hänger sig, tuggar tills batteriet dör

erik.korteback

Ny medlem
Gick med
31 May 2006
Hoj
Ducati 888
Har ingen råkat ut för detta???

Ganska sliten Yamaha XT600 inne på 3:e relät nu. Original klickade bara svagt och gav ingen kontakt - verkade paj. Bytte mot ett nytt original Yamaha, iofs till en XTZ650 men ganska likt. efter 4-5 starter så hänger slg relät i slutet läge . PANIK-få av batterikabeln inna batteriet eller startmotorn dör. Hmm - kanske fel relä ändå, fast det verkar konstigt. Nåväl, fet huvudbrytare av traktormodell från Biltema monteras mellan startmotor och relä. Nu verkar det funka ganska bra tills en morron, (kallt å tidigt förstås) efter att 2ggr startat och råkat låta den dö pga chokefippel, så klickar inte ens reläet. Man ser bara en svag sänkning av neutrallampan när man trycker på starten. Nå, fram med startkabler och en fet mejsel som anbringas direkt på reläet. Startar. Gloans mejsel. Nu jä..-lar ska vi ha ett redigt relä. Har ett från en bil liggande (gammal Mini) och monterar detta. Det tjongar till rejält i det när man kopplar till styrström fr batteriet. Dock ej så kraftig "tjong" när det är anslutet till startknapp (som jordar). OK, kanske lite taskig jord till startknappen men reläet funkar och motorn startar direkt. 2ggr... sen har detta relä svetsat fast för gott verkar det som.

Vad är det frågan om? Drar startmotorn för mycket? Tog loss och kollade den och allt ser Ok ut men jag vet inte hur slitna kol får vara. Bakkant på klolen är i jämnhöjd med kolens "styrhylsa/hållare".

Slut på ideer...

Hjälp...:huvet

Har ingen råkat ut för detta???

Ganska sliten Yamaha XT600 inne på 3:e relät nu. Original klickade bara svagt och gav ingen kontakt - verkade paj. Bytte mot ett nytt original Yamaha, iofs till en XTZ650 men ganska likt. efter 4-5 starter så hänger slg relät i slutet läge . PANIK-få av batterikabeln inna batteriet eller startmotorn dör. Hmm - kanske fel relä ändå, fast det verkar konstigt. Nåväl, fet huvudbrytare av traktormodell från Biltema monteras mellan startmotor och relä. Nu verkar det funka ganska bra tills en morron, (kallt å tidigt förstås) efter att 2ggr startat och råkat låta den dö pga chokefippel, så klickar inte ens reläet. Man ser bara en svag sänkning av neutrallampan när man trycker på starten. Nå, fram med startkabler och en fet mejsel som anbringas direkt på reläet. Startar. Gloans mejsel. Nu jä..-lar ska vi ha ett redigt relä. Har ett från en bil liggande (gammal Mini) och monterar detta. Det tjongar till rejält i det när man kopplar till styrström fr batteriet. Dock ej så kraftig "tjong" när det är anslutet till startknapp (som jordar). OK, kanske lite taskig jord till startknappen men reläet funkar och motorn startar direkt. 2ggr... sen har detta relä svetsat fast för gott verkar det som.

Vad är det frågan om? Drar startmotorn för mycket? Tog loss och kollade den och allt ser Ok ut men jag vet inte hur slitna kol får vara. Bakkant på klolen är i jämnhöjd med kolens "styrhylsa/hållare".

Slut på ideer...

Hjälp...:huvet

Jag råkade ut för en liknande sak idag. Jag var ute och körde så stannade jag på ett rödljus, så dog motorn, men de va inget konstigt, de gör den ibland på tongång. Men när motorn dog så stod startmotorn och drog, tog ur nyckeln men den forstsatte att dra, men batteriet var ganska kass så den slutade snart. Efter lite meckande kom jag fram till att startrelät hade hängt upp sig.

Anledningen tror jag var att kontakten till knappen på styret till startmotorn var fylld med vatten, för det spöregnade. Så den har väl haft lite halvkontakt så att startrelät har legat och slått till och från jättesnabbt så att det blir som en svets och svetsat ihop sig, för det var ihopbränt.

Nu är ju inte detta riktigt samma problem som för dig, men kolla så att inte knappen har nått glapp så den ligger och nuddar ibland.

btw: Vad kostade det relät till XTZ650:n?

/Joel

Kan vara en mekanisk skada på kraftöverföringen mellan startmotor och motor.
Har råkat ut för detta på en helt annan hoj.
När startmotordrevet gick i ingrepp kärvade det fast på stigningsgängan pga slitage (glappet gjorde så att drevet spännde fast vid belastning).
Detta gjorde så att solenoiden inte heller kunde fjädra tillbaka och bryta strömkretsen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back