Startproblem bil

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu är det illa, och mina idéer börjar ta slut eller så missar jag något elemnäntärt:va

Bilen är min brors Ford Fiesta 1999 som vi försöker få igång. Han är inte alls duktig eller intresserad av att meka bil, jag är bara hårsmånen bättre...

Det finns tändning, ström till lampor drar inte runt alls på startmotorn, man har bara "ticket" till bränslesprutet när man vrider om tändningen någon sek, sen helt dött i "start"läget.

Vi har provat med startkablar från min bil, händer inget mer alls, vi har provat att bogsera igång inte en tillstymmelse till att starta.

Han säger att han kollat alla säkringar och inte finner någon som är trasig. Någon som har någon ide på detta innan man blir helt:3freak

Kan meddela för övrigt så var det exakt samma problem för några veckor sedan, då bilen hade börjat gå illa, men då hade han fyllt på för mycket olja, så när han tömde ur lite startade bilen direkt. Kan det vara någon nivåvakt som krånglar?(har kollat oljemängden som är emellan max och min)

Kan det vara någon huvudsäkring/tändmodul eller liknande som gett sig? Då vi har testat med bogsering som måste motsvara att startmotorn drar runt.

Tacksam för svar:)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Startspärr? Är bilen en import? Minns inte årtal hit och dit, men på en del äldre importbilar var man ju tvungen att installera eftermarknadsstartspärr, hade sådan som gick på lunch och resulterade i samma symptom...

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Startspärr? Är bilen en import? Minns inte årtal hit och dit, men på en del äldre importbilar var man ju tvungen att installera eftermarknadsstartspärr, hade sådan som gick på lunch och resulterade i samma symptom...

Nej startspärr tror jag inte? Kan det sitta i nyckeln då ex att batterikrångel?? Men tror inte fiestan har något sådant, det är en ganska "naken" modell utrustningsmässigt, bilen har varit i brors mins ägo i många år utan några problem att starta.

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Startrelät? Sök på bilforum hur man testar det.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Min startspärr var en lite plaststicka man skulle stoppa in i ett litet hål, nedanför ratten till vänster, bröt av den med knät, därför den gick på lunch... :glömdet

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
1999 var det krav på att det skulle finnas åtminstone en enkrets startspärr (Spärrar antingen bränslepump, tändning eller startmotor) på alla bilar som såldes nya om jag inte missminner mig.
Det brukar ofta vara i form av en lite transponder i nyckeln och en antenn vid tändningslåset.
Strular det så brukar en eller flera av tändning, bränslepump och startmotor bli utan ström.
Men då brukar det å andra sidan inte klicka i reläerna för signalen går inte längre än till styrboxen.

Så jag tror inte att det är en startspärr. Spärrar jag inte av min så klickar det inte i vart fall. Fast det kan ju hända att jag missat det då det ju börjar tjuta ganska bra.

Jag skulle satsa på att det är en dålig jordanslutning någonstans så att grejorna inte får tillräckligt med ström av den anledningen.
Börja med att kolla alla anslutningar till Generator, batteri, startmotor etc och alla jordflätor.
Minst en borde vara lös eller dålig med tanke på dina symtom.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är ju en gammal ford, så leta efter lösa kablar, även smala, runt batteriet. Lösa som i att dom hänger utan att vara anslutna i änden.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
1999 var det krav på att det skulle finnas åtminstone en enkrets startspärr (Spärrar antingen bränslepump, tändning eller startmotor) på alla bilar som såldes nya om jag inte missminner mig.
Det brukar ofta vara i form av en lite transponder i nyckeln och en antenn vid tändningslåset.
Strular det så brukar en eller flera av tändning, bränslepump och startmotor bli utan ström.
Men då brukar det å andra sidan inte klicka i reläerna för signalen går inte längre än till styrboxen.

Så jag tror inte att det är en startspärr. Spärrar jag inte av min så klickar det inte i vart fall. Fast det kan ju hända att jag missat det då det ju börjar tjuta ganska bra.

Jag skulle satsa på att det är en dålig jordanslutning någonstans så att grejorna inte får tillräckligt med ström av den anledningen.
Börja med att kolla alla anslutningar till Generator, batteri, startmotor etc och alla jordflätor.
Minst en borde vara lös eller dålig med tanke på dina symtom.

Bra input här!

Hade en fordmekaniker ut och tittade på bilen, startspärr fanns tydligen, den fungerade felfritt, bränslepumpen helt ok, jorden fungerade, förstärkte upp den och de 3 jordpunkterna som fanns såg bra ut.

Han sa att gamla ford fiesta är ofta driftsäkra satan

Han var inne på enbart 2 saker, om det är något relä som krånglar eller så kan det vara en tändplatta som kan ge sig som sitter nere nedanför rattstången så att det inte lirar rätt till tändningslåset.

Snart löst problem :tummenupp

Last edited:

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Det är ju en gammal ford, så leta efter lösa kablar, även smala, runt batteriet. Lösa som i att dom hänger utan att vara anslutna i änden.

Allt är helt och fräscht fast det är en gammal ford, inga lösa kablar, konstiga skarvar eller annat knas.

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Har ni prövat att slänga i ett fräscht batteri från t.ex din bil i Forden?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bra input här!

Hade en fordmekaniker ut och tittade på bilen, startspärr fanns tydligen, den fungerade felfritt, bränslepumpen helt ok, jorden fungerade, förstärkte upp den och de 3 jordpunkterna som fanns såg bra ut.

Han sa att gamla ford fiesta är ofta driftsäkra satan

Han var inne på enbart 2 saker, om det är något relä som krånglar eller så kan det vara en tändplatta som kan ge sig som sitter nere nedanför rattstången så att det inte lirar rätt till tändningslåset.

Snart löst problem :tummenupp

Det är sant. Jag hade ett problem på en av mina tidigare bilar där startmotorn inte gick.
Det visade sig att det var kontaktplattan som sitter bakpå tändningslåset så att det inte gick någons ström till startmotorn.
Jag har för mig att det gick på en tusing eller så att fixa. Det kan tänkas vara något. Det borde gå att plocka loss den och kolla om den är sprucken eller inte.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är sant. Jag hade ett problem på en av mina tidigare bilar där startmotorn inte gick.
Det visade sig att det var kontaktplattan som sitter bakpå tändningslåset så att det inte gick någons ström till startmotorn.
Jag har för mig att det gick på en tusing eller så att fixa. Det kan tänkas vara något. Det borde gå att plocka loss den och kolla om den är sprucken eller inte.

Fast, det förklarar inte varför den inte gick att rulla igång.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast, det förklarar inte varför den inte gick att rulla igång.

Det beror lite på hur den gått sönder misstänker jag.
På min så hade den spruckit så att jag fick kontakt för tändning mm men den terminal som startmotorn satt till fick inte ström. Det kan säkert hända att den går sönder så att även andra delar, som tändningen, blir utan ström.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det beror lite på hur den gått sönder misstänker jag.
På min så hade den spruckit så att jag fick kontakt för tändning mm men den terminal som startmotorn satt till fick inte ström. Det kan säkert hända att den går sönder så att även andra delar, som tändningen, blir utan ström.

Absolut, men matning till starten är väl i regel separat?

Men det är inte ovanligt att låsstycket blir slitet och missar tändning eller något annat. Men är startmotorn död och den inte går att rulla igång är det ovanligt om det bara är låset.

Men med en dålig skruvmejsel går det ju att se om starten går överhuvudtaget.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Bil inlämnad på Fordverkstad istan för fix nu, vi iddes inte försöka oss på lösa detta själva.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Bilen är fixad och min bror är 3050 kr fattigare, startmotorn var det? Men det måste varit i kombination med något elektrikst då den inte gick att bogsera/putta igång.

Nåja nu kan han köra till nästa besiktning iaf. Blir det mer dyra fel på den har jag sagt att det billigaste blir att putta den över kajkanten ;)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping