Startproblem CB900F 1980...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Hej.

Har en gammal Bol'dor som snart hamnar på skroten om jag inte får skiten att gå.

Den kördes aldrig förra sommaren då den bara gick på 2 cylindrar och jag hade annat att göra än att mecka.

Men för några veckor sedan började jag ta tag i det. Bytte stiften, den startade och gick jättefint i några minuter, sedan försvann plötsligt cylinder 3. Efter ett tag kom den tillbaka men så försvann cylinder fyra. Fyran kom aldrig tillbaka. Kollade stiften och alla har gnista. Dränerade då förgasarna, det kom ingen soppa ur fyran.

Tog ner hela förgasarbryggaren och gjorde rent varenda pinal. Ingen förgasare var dock speciellt grisig. Ultraljuds-tvättade munstyckena osv. Satte ihop skiten och nu har jag återmonterat allt på hojen. Skiten startar nu inte alls bortsett från två lätta puffar. Inte ens med startgas...

Jag har gnista, det kommer soppa ur alla dräneringar. Det är ny bensin i tanken. Jag har inte pillat på några inställningar på förgasarna eller tomgångsskruv eller dylikt. Behöver jag göra något speciellt när man har haft nere förgasarna? Börjar bli trött på skiten nu.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Ok lite uppdatering.

Kontrollerade allt igen. Insugsgummin mm. Allt sitter som det ska.

Nötte hur länge som helst och tillslut tänder den men bara på cylinder 4, dvs den som inte fungerade innan. Alla andra är döda... Hjälp?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur mår tändspolar, tändkablar, kontakter och jordningar? Gnista i fria luften är en sak, att få eld på soppan inne i cylindrarna är något helt annat. Dom kan bli grymt griniga om ventilspelet inte är bra, så Steffes tips är inte dumt alls.

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Är förgasarna verkligen ok? Inga kanaler på lågfartssidan som är igensatta om den har stått och soppan dunstat i förgasarna? Häll rödsprit i alla kanaler och kolla om det verkligen kommer ut där det ska.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Kolla komp och ventilspel

Hur mår tändspolar, tändkablar, kontakter och jordningar? Gnista i fria luften är en sak, att få eld på soppan inne i cylindrarna är något helt annat. Dom kan bli grymt griniga om ventilspelet inte är bra, så Steffes tips är inte dumt alls.

Har ingen möjlighet att mäta komp hemma men cylinder 1-3 fungerade ju innan jag rev ner förgasarna. Har inga bladmått för att mäta ventilspelet heller men får jag inte igång den får jag investera i ett sådant.

Tändstiften är helt nya. Tändkablar och kontakter är ca 2 år gamla, men hojen har rullat max 5 mil sedan dom böts. Ser fräscha ut utan ärg. Tändspolarna har jag aldrig bytt men dom lämnar gnista i alla fall. Sedan om den är tillräcklig vet jag ej... Men som sagt var, den tände ju fint på alla cylindrar utom 4an innan jag rev, nu är det bara 4an som tänder.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Är förgasarna verkligen ok? Inga kanaler på lågfartssidan som är igensatta om den har stått och soppan dunstat i förgasarna? Häll rödsprit i alla kanaler och kolla om det verkligen kommer ut där det ska.

Har rengjort förgasarna dels med ultraljudstvätt och dels med förgasarrengöring och tryckluft. Och dom var inte så smutsiga från början.

Hade loss stiften igen och kollade. Alla var blöta så cylindrarna får soppa i alla fall. Kollade även så att dom hade gnista vilket samtliga hade. Torkade rent stiften och satte tillbaka dom.

Nu startar inte hojen alls igen. Inte ens cylinder 4 tänder. Börjar fundera på om jag har en läcka på insugssidan. Har trippelkollat alla insugsgummin men det kan väl vara en läcka någonstans ändå...

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har ingen möjlighet att mäta komp hemma.
De kostar nästan ingenting, och brukar leveras snabbt om du köper från uk som denna. M10 1,0 adapter har den också. Har en likadan. Ebay nr:
253568640675

Jag gjorde både Leakdown och komptest på min i vintras bara för att det är kul. Kom ihåg att det ska göras med öppna insug eller öppna trottlar/spjäll, helst stiften urskruvade på de andra cylindrarna och ett bra batteri.

Eftersom att du inte kan göra det på varm motor får du gissa att värdena egentligen är lite högre. På busan var det STOR skillnad med varm och kall motor, ca 1-1,5 bar, om inte 1,5-2 bar t.om. Och använd inte gummikonerna om du inte måste.

Men det är jämna värden man vill ha som sagt.
Ta bort bränslessystem och tändsystem för säkerhetens skull.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...