startproblem

rugge

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
västervik
Hoj
suzuki gsx 1400
Hallå alla!!
Jag har en fzr 1000 -88,som är mycket svårstartad nu när det är kallt.
Har nytt batteri som är full laddat,men inte en chans att den startar om jag inte tar startkablar från bilen då startar den direkt..Någon mer som har samma problem???
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
rugge skrev:
Hallå alla!!
Jag har en fzr 1000 -88,som är mycket svårstartad nu när det är kallt.
Har nytt batteri som är full laddat,men inte en chans att den startar om jag inte tar startkablar från bilen då startar den direkt..Någon mer som har samma problem???
Jag brukar aldrig ha batteriet monterat,ha det inomhus,släng dit det när du ska värma upp hojjen istället.Annars är ditt batteri kasst kanske...För lite kräm nånstans är det ialf..
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fråga ett. Varför ska du starta hojen nu? Du kan ju inte köra endå.

Stiften slaggar igen pga att dom inte blivit tillräckligt varma. Läs gärna ett inlägg av Robban C om vad han tycker om att starta hojen på vintern.

När du kablar från bilen så hoppas jag att du har bilen avstängd. Inte igång som emellan två st bilar.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
rugge skrev:
Hallå alla!!
Jag har en fzr 1000 -88,som är mycket svårstartad nu när det är kallt.
Har nytt batteri som är full laddat,men inte en chans att den startar om jag inte tar startkablar från bilen då startar den direkt..Någon mer som har samma problem???


Jag Citerar "Andersson Turbo" Det är till 103% säkerhet för litet spel på insugsventilerna. Kostar 8000:- att fixa.

Innan du gör någonting annat åt hojen, mät upp ventilspelen på insugsventilerna. Troligtvis ligger spelet på 0,00 till 0,05mm och den blir skitsvår att starta.

Jag beställde så sent som igår 12 st ventiler till min FZR. Jodå så att.
3 lök kostar det. + packningar + styrningar + fjädrar + fan och hans moster osv...

Qwerty skrev:
Fråga ett. Varför ska du starta hojen nu? Du kan ju inte köra endå.

Stiften slaggar igen pga att dom inte blivit tillräckligt varma. Läs gärna ett inlägg av Robban C om vad han tycker om att starta hojen på vintern.

När du kablar från bilen så hoppas jag att du har bilen avstängd. Inte igång som emellan två st bilar.

Varför ska man inte ha bilen igång?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Mats757 skrev:
Varför ska man inte ha bilen igång?
Det finns en liten risk att känslig elektronik skadas på hojen om bilen som man hjälpstartkopplar ifrån är igång. Du har ofta en dåligt likriktad spänning (mycket "rippel") från bilens laddningssystem som överlagrad på ett dåligt mc-batteri kan orsaka skada. Liten risk att någonting går sönder men varför chansa...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Eldstorm skrev:
Det finns en liten risk att känslig elektronik skadas på hojen om bilen som man hjälpstartkopplar ifrån är igång. Du har ofta en dåligt likriktad spänning (mycket "rippel") från bilens laddningssystem som överlagrad på ett dåligt mc-batteri kan orsaka skada. Liten risk att någonting går sönder men varför chansa...

Har jag vädigt svårt att tro.
Till att börja med har du ett stort batteri i bilen som akumulerar eventuella spänningstoppar.
Bilens generatorsystem är betydligt mer påkostat än vad hojens laddningssystem är. I så fall skulle elboxarna gå sönder så fort man startar hojen.

Men däremot ska man vara väldigt försiktig med "Starthjälpsladdare" DOm kan hämningslöst mosa på med 18-20 volt. Dä ä inte snällt mot mc-batteri och elektronik.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Mats757 skrev:
Har jag vädigt svårt att tro....
Jag håller med dig fullständigt. Batteriladdare är farligare för elektroniken än att ladda över ett batteri med motorn igång. (Bl.a. har jag hört talas om ett fall med en Mercedes som ägaren laddade bilbatteriet på utan att ta bort batteripolanslutningarna och fick någon (dyr) elektronisk del skadad pga detta. Har för mig att ägaren fick problem med garantianspråket han gjorde mot Mercedes men vet inte hur det gick i slutändan.

Risken är givetvis inte stor att någonting händer om man hjälpstartkopplar med bilen igång men jag ser heller ingen anledning att ha den igång. Men givetvis får man göra precis som man själv behagar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top