Startproblem

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Hojen har gått bra ett par gånger sen vinterupphållet, men häromdan när jag startade så dog den efter tio sekunder, och sen dess har den varit omöjlig att få igång. Första kickarna hostar den till och tänder lite utan att gå igång, och sen är det kört. Har tömt fuggen ifall den skulle ha blivit sur ett par gånger, samt testat med startgas utan resultat. Polarna tror det är tändstiftet, tänkte kolla vad panelen tror?

(TT600R -98:a, CRD slipon, inga andra modifieringar)
 

Eagle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
KTM 525EXC -05
den blir tillräkligt varm för att starta, jag har själv testat på min, kommer upp i 25-30grader, det räcker med att värma cylindrar och topp.

/Eagle
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Eagle skrev:
den blir tillräkligt varm för att starta, jag har själv testat på min, kommer upp i 25-30grader, det räcker med att värma cylindrar och topp.

/Eagle

Fast det löser ju bara problemet tillfälligt, ifall det funkar alltså.

Om den nu inte startar ens med hjälp av startgas så bör du ju kolla så att det är gnista på samtliga stift.
Drar den genom bränslet som den skall (suger i sig gaserna alltså) ?
Luktar det en aning bensin ut genom avgaspiporna, så kommer det iaf fram bränsle som det borde.
Luktar det däremot starkt med bensin så verkar det flöda genom alldeles för mycket med bensin.
Kolla i så fall med startgas igen, men med bensinen bortkopplad (kanske räcker med att stänga bensinkranen), och helst genom att tömma förgasarna på bensin först (det kan ligga för mycket bensin i förgasarna ifall de felaktigt har blivit flödade).

Kollat så att choken inte har hängt sig i läge "full choke" ?
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Tackar!

Jag tror inte att motorvärmen är problemet. Snarare att det kommer för mycket soppa. Luktar rätt mycket. Kommer rätt så mycket när jag tömmer också. Kan tänka mig att den blir sur helt enkelt.

Ska testa att torka av tändstiftet, alternativt byta, imorrn. Jag återkommer. Tack för hjälpen iaf! :)
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Benjamin skrev:
Tackar!

Jag tror inte att motorvärmen är problemet. Snarare att det kommer för mycket soppa. Luktar rätt mycket. Kommer rätt så mycket när jag tömmer också. Kan tänka mig att den blir sur helt enkelt.

Ska testa att torka av tändstiftet, alternativt byta, imorrn. Jag återkommer. Tack för hjälpen iaf! :)

Om den får för mycket bensin så måste man åtgärda det problemet också.
Kanske flottören har fastnat i ett läge?
Bör ju vara ganska lätt att rengöra en enkelförgasare...
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Förklara gärna hur man rengör förgasaren. Jag vet knappt vad du pratar om...

Plockade ur tändstiftet och köpte ett nytt. Ska jag göra nåt innan jag stoppar i det nya? Behöver jag sätta i ett nytt öht? Se bild.
 

Bifogat

  • picture 001.jpg
    picture 001.jpg
    17.7 KB · Visningar: 201

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Benjamin skrev:
Hojen har gått bra ett par gånger sen vinterupphållet, men häromdan när jag startade så dog den efter tio sekunder, och sen dess har den varit omöjlig att få igång. Första kickarna hostar den till och tänder lite utan att gå igång, och sen är det kört. Har tömt fuggen ifall den skulle ha blivit sur ett par gånger, samt testat med startgas utan resultat. Polarna tror det är tändstiftet, tänkte kolla vad panelen tror?

(TT600R -98:a, CRD slipon, inga andra modifieringar)
Kolla dödarknappen, den är glapp på din hoj :fakta
 

Ratus

Laddad
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
Honda VTR 1000 F -98, Suzuki GS 750 -77
Det där svarta tändstiftet ser väl inte så bra ut. De bör vara "gyllenbruna". Kan det vara så att den går för fett?
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Ratus skrev:
Det där svarta tändstiftet ser väl inte så bra ut. De bör vara "gyllenbruna". Kan det vara så att den går för fett?

Hur löser jag det då? (Det stämmer, stiftet är kolsvart).

Som sagt, jag har stoppat på ett slipon, men inte gjort några som helst andra modifieringar whatsoever i förgasaren eller på nåt annat i motorn. Vad är ombestycka? Behövs det? Något annat?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Benjamin skrev:
Hur löser jag det då? (Det stämmer, stiftet är kolsvart).

Som sagt, jag har stoppat på ett slipon, men inte gjort några som helst andra modifieringar whatsoever i förgasaren eller på nåt annat i motorn. Vad är ombestycka? Behövs det? Något annat?

Beställ tid hos verkstad med bromsbänk... dom pular i en sond i avgassystemet o byter sen munstycken åt dig..
ska du göra de själv så är de av med förgasarna som gäller o prova sig fram...
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
ambulans skrev:
Beställ tid hos verkstad med bromsbänk... dom pular i en sond i avgassystemet o byter sen munstycken åt dig..
ska du göra de själv så är de av med förgasarna som gäller o prova sig fram...

Tack för det! :tummenupp Beställt tid nu på Mitonga, dom kunde nog fixa det. Tack för hjälpen allihopa! :hej
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top