startrelä

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
cbr 1000
jag blir snart tokig!min cbr 1000 -93 a startar inte.har köpt ett nytt batteri idag hjälpte inte.vad har start relät för funktion?på ena sidan av relät finns 12,5 v men på andra sidan finns bara 6-8 v när jag startar.vad kan detta vara för problem.jag har plockat bort alla plast kåpor,o haft isär alla kontakt don o smort.hur beter sig ett trasigt startrelä?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Startrelät är en slags fjärstyrd strömbrytare som förser startmotorn med ström, ena stora anslutningen matas från batteri +, den andra går till startmotorn och så finns det en eller två klena ledningar som har med startknappen att göra.

Går startmotorn runt?

Har du 12.5V på den ena grova och 6-8V på den andra under själva startögonblicket?

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
cbr 1000
tjenare ozzian! startmotorn går runt,men den minskar i kraft allt efter att strömen minskar.det du frågar stämmer.har du något tips på va detta kan vara

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
ISR och en 996R
tjenare ozzian! startmotorn går runt,men den minskar i kraft allt efter att strömen minskar.det du frågar stämmer.har du något tips på va detta kan vara

Låter som ett trasigt startrelä. Om du har ett fulladdat batteri och tappar halva spänningen över relät så kan det inte må bra. Prova att lossa kablarna från relät och lägg ihop dom. Om du får bättre fart då så är det förmodligen relät som är kass.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal

Hej, som "Gagarin" redan varit inne på så verkar du ha ett spänningsfall över relät och som han föreslår så kan du prova att hålla ihop de grova kablarna på relät eller om anslutningarna sitter på samma sida så kan du kortsluta dem med en stor mejsel eller liknande, du måste dock vara bestämd när du gör det annars riskerar du att gnista sönder gängorna.

Se bara till att du inte har någon växel i när du gör det :)

Det kan även vara så att startmotorn håller på att ge sej och drar så mycket ström att du därför får spänningsfallet över relät men det märker du om du gör testet ovan.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Startmotorn drar mycket ström i normala fall också.
Har batteriet tillräcklig kraft (CCA-värde) för att dra igång hojen med startmotorn om den nu är svårstartad? Drar du ur batteriet tillräckligt mycket (eller lite för den delen om batteriet är defekt/dåligt laddat) så faller spänningen till slut så mycket att den inte orka hålla startreläet draget vilket innebär att startmotorn inte får någon spänning från batteriet.

Jag skulle att utesluta att batteriet är orsaken till problemet genom att hjälpstartkoppla från ett bilbatteri. Får du samma fenomen så kan du leta vidare genom att koppla förbi startreläet som nämnts ovan.

Andra felorsaker - glapp, dålig jordkontakt, startmotorkol slut.

Bifogat

• startkrets.jpg
    startkrets.jpg
    33.5 KB · Visningar: 602

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
cbr 1000
tjenare igen! tack ska ni ha alla som kommit med tips.va ute i garaget ,gjorde ett nytt startförsök, men misslyckades.jag bryggade över relät,tyckte att den drog runt lite bättre,men startade ändå inte.undra om det inte kan va kolen i startmotorn?hojen har rullat 8500 mil.om jag tänker tillbaka i tiden så har jag haft start svårigheter tidigare år.om jag nu skall ta ur startmotorn,då måste jag väl ta bort förgasarna?snällt av er att komma med tips en sådan här kväll.morgondagen är nu räddad

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år