Stillastående hoj

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Tjena tjena

Finns det någon fara med att låta en sporthoj stå stilla på samma plats i några månader, som tex över vintern. Har ju hört nån säga att fälgarna kan bli ovala, packningar torka i framgafflar och gud vet allt.

Nån som kan kasta in lite fakta till mig så skulle jag bli glad.
Har en CBR 1000RR -09

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har ägt diverse fordon och har aldrig varit med om något sådant,,, däck kan få ståflator men inte en motorcykel under vintern.
Sen brukar jag starta hoj några gånger om året för att varmköra den. Om det gör nån nytta??? Men det känns bra så då gör jag det bara, och så drömmer jag lite på sommaren under tiden.

En fara är ju kondens i motorn och bränsletanken, så full tank och snurra runt motorn ibland så är du skyddad mot kondens.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag har ägt diverse fordon och har aldrig varit med om något sådant,,, däck kan få ståflator men inte en motorcykel under vintern.
Sen brukar jag starta hoj några gånger om året för att varmköra den. Om det gör nån nytta??? Men det känns bra så då gör jag det bara, och så drömmer jag lite på sommaren under tiden.

En fara är ju kondens i motorn och bränsletanken, så full tank och snurra runt motorn ibland så är du skyddad mot kondens.

inte snurra runt motorn när de inte behövs. lika lätt o starta den i 10+ efter en vecka som i 10+ efter hela vintern, ladda bara batteriet.

mycke trådar om detta.. vissa säger att dom gör de för de känns bättre.
andra att inte göra de pga kondens och annat skit..
men tänker man efter lite så är de helt onödigt så länge man inte hållt på o skruva med den.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Enligt empiriska omfattande studier har det visat sig att 99,9% av alla sporthojsägare stapplar ut några ggr varje vinter för att torrgasa litegrann, och ingen hoj har hittills skurit av behandlingen. Livslängden KAN ha minskat med 2-4 månader på några slitytor men det gör inget.

Det ÄR säkert dåligt att göra det, men inte mätbart. Mätbart är däremot glädjen över att låta en vrålande 1000cc hoj´s avgasljud dåna över nejden med ett knippe imponerade kompisar.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
inte snurra runt motorn när de inte behövs. lika lätt o starta den i 10+ efter en vecka som i 10+ efter hela vintern, ladda bara batteriet..

Jag startar mest för att stimulera mitt ego annars tror jag inte man behöver bry sig som du säger.:tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...