Stockholm - Gotland - Stockholm, hjälp med planering

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjena!
Har funderat lite över nästa sommars hojresa, och vi har funderat på en resa som i topicen.
Sku alltså ta färjan över till sthlm, och därefter ta oss ner till Gotland för att övernatta där 1-2 nätter, och sedan ta oss tillbaka till sthlm och över till åbo.
Vore tacksam för lite råd på fina slingriga vägar ner (tänkte ta en sväng "via" bulten också =) ) och frågar på samma gång hur det lönar sig att ta sig över till Gotland?

Vi kör naket samt möjligtvis någon kåpad, så några långa 10 milare på motorväg intresserar oss inte så mycket. 4-6 hojar.

Funderade på att möjligtvis köra ner, och ta färja Visby-nynäshamn (eller motsvarande?) påvägen upp.

Vilka olika färjor kan man ta, och vad kostar de ungefär?
Någon övernattningsplats som kan varmt rekommenderas?
Får gärna vara en stuga, och skall gärna också vara billigt.:)

Budgeten skall försökas hållas på så låg nivå som möjligt.

toosn tack för all hjälp!:)

Last edited:

schizophrana

Guest
Det finns två färjor man kan ta till Gotland ifrån nynäshamn och det är en "långsam färja" som tar lite över 3 timmar och en "snabbfärja" som tar något kortare tid, priserna varierar ganska kraftigt beroende på avgångar och färjeval, jag har absolut för mig att snabbfärjan är dyrare. Du bokar i förväg på destinationgotland.se för att boka i sista minuten är inte att rekommenderas på sommaren, båtarna blir snabbt fulla, särskilt på fredagskvällar och söndagskvällar. Kostar runt 500-1000 kronor att åka över, enkelresa, då ingår sittplats.

Det finns många övernattningsmöjligheter runt om på hela ön, tälta känns som ett mer prisvärt alternativ då hyra stuga på gotland mitt i högsommaren fanimej är som ett lagligt rån. Jag tycker du kikar på den här länken för att se själv, de flesta stugbyar på gotland har ganska bra standard, de har inte råd med annat då dom måste få in så mycket pengar som möjligt på så lite tid som möjligt (läs: svensk kort sommar)

hoppas det var till någon hjälp!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Man kan ju åka till Gotland via Oskarshamn också. Om man, som du skriver, vill ta en väg dit och en annan hem.

På resan genom Sörmland-Östergötland-Småland borde finnas många sköna småvägar, om man bara hittar dem. Motorvägen vill man ju inte köra...

Skulle föreslå dig att posta en fråga i Linköping-Norrköping-tråden (Östergötland), samt kanske en i Katrineholmstråden (Sörmland) och be om tips på sköna vägar genom deras hemtrakter. De borde ha massor av tips.

Gotland...? Vet inte om det finns någon Gotlandstråd här. Har inte kollat så noga. På svmc.se finns dock en tråd om Gotland. Å andra sidan är ön inte så himla stor (175 km från sydspetsen till nordöstligaste udden på Fårö) och det finns gott om mindre vägar, både asfalt och grus. Mycket dammiga kalkstensvägar... Så man kommer ganska långt bara genom att testa sig fram. Chansen är god att det blir bra.

Hoppas du blev liite klokare!

/TMax

*som gjorde militärtjänst på Gotland 1981, och därefter turistade (med bil) ett antal somrar*

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tack för svaren schizo och Tmax!
Det finns inga andra färjor som man kan ta än Destination Gotland?
Stugor finns det ju jo på hemsidan, men undrade ifall någon har personliga erfarenheter eller kanske t.o.m. har själv några stugor till uthyres.:)
Tack West för länken, men den hade jag nog hittat redan..

schizophrana

Guest
Tack för svaren schizo och Tmax!
Stugor finns det ju jo på hemsidan, men undrade ifall någon har personliga erfarenheter eller kanske t.o.m. har själv några stugor till uthyres.:)
Tack West för länken, men den hade jag nog hittat redan..

har inte personliga åsikter, är uppväxt på Gotland och har följaktligen alltid bott hemma. Men Ljugarn är väldigt fint, men ganska "långt" (inget är speciellt långt bort ifrån där) bort ifrån allt och tofta är ju kanske som bekant pudelns kärna.
Det är bara destination gotland som kör färjorna över, finns inga alternativa vägar än så länge, vet att dom förhandlar om en färjelinje nynäs-kappelshamn men det lär väl ta 10 år innan det är färdigt.
(fint med en linje som stannar precis utanför Gotland Ring :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Det fanns förr en färja från Öland till Gotland, men jag tror att den linjen är avsomnad sedan länge. Och ryssarna brukade komma via ubåt.... :)

Så jag tror att Destination Gotland har de enda färjelinjerna. Men kontakta Turistbyrån i Visby (bör kunna hittas på eniro.se eller hitta.se), de borde ha gott om tid för frågor så här års! ;-)

Och som sagt, lägg ut frågor i de lokala trådarna (även svmc.se), för att nå "locals". Min erfarenhet är att folk är väldigt villiga att hjälpa till med tips och råd om sin hemtrakt. De flesta av oss är ju lite stolta och fåfänga, och vill att den som turistar skall ha en bra upplevelse av att besöka den egna trakten.

EDIT: oj, såg just att schizo redan hade kommenterat färjorna...
EDIT 2: Fårö är värt ett besök!

Last edited:

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Ja det är bara destinationgotland som man kan ta. och det är mellan Nynäshamn-Visby, Oskarshamn-Visby, och i sommar Grankullavik-Visby.
och här har du Gotlandstråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=203612&highlight=gotland
2dagar låter dock lite kort. Fårö är ett måste. man tar en bilfärja dit ifrån Fårösund. sedan skulle jag med rekomendera trakterna runt Fide. nere på Sudret (södra Gotland) fina vägar med trevliga murar som kantar vägen. ojoj nu blev man sugen på sommaren. vacker ö!:yoparty

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tack Jonas för kartan!:)
Tusen tack för alla andra svar, har blivit snäppet klokare och lite till!
Fårö såg verkligen lockande ut, så tror det blir en natt där.
Kristian: Jep, man sitter ju å planerar nästa sommar redan.:D

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...