Stockholm - Malaga i Juli 2010

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hej.

Sambon vill semestra i spanien i sommar. Hon tycker inte om att åka hoj. Därför planerar jag att köra hoj själv och träffa henne där nere. Efter ca 10 dagar åker jag hem igen och hon kommer efter med flyget.
Har googlat lite och letat på nätet efter information. Det rör sig om ca 370 mil enkel resa från Stockholm till Malaga.

Jag funderar över följande:
Hur lång tid det tar med hoj genom tyskland?
Någon som kört till spanien och hur lång tid tog det?
Har läst om autozug men tror inte det är ett alternativ ännu. Om jag tar autozug från Hamburg, vart i frankrike eller spanien rekomenderar ni jag ska ta tåget?
Är det eventuellt någon mer som planerar att åka hoj till spanien?
Någon som rekomenderar några bra stopp och viloställen på vägen?
Hojen jag tänkte köra är en Suzuki RF900.

edit ordföljd.
 
Last edited:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Rakaste vägen eller roligaste vägen? Det vill säga via det knyckliga området i mitten av Europa?
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Jag och polaren var och hämtade en BMW M5 nere i malaga för två år sen, vi körde hem på 36 timmar.
Då var vi och för sej 2 personer plus 430 HK men hur som helst, det var en hel del grymma vägar plus mkt fin natur och en jäkligt rolig resa! lycka till
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Nu blev man ju tillochmed lite avundsjuk. Funderar verkligen på att göra någon liknande resa i sommar.

Har kört till Paris en gång och det var riktigt roligt. Det tog ju en stund men med nattfärjan till Travemünde blev det två naturliga etapper med många timmars bra hojåka. körde genom Belgien och ner vilket var skoj. Tyskland hade nog varit roligare om jag hade hållt mig borta från de stora vägarna. Men Frankrike var ren njutning att glida igenom. Lite mör i armarna efter att ha kört sträckan på en cbr men det var inget som var ett problem...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ta Autozug. Du slipper en grymt trist transportsträcka och kan istället lägga den tiden på kringelikrokar i Spanien.

Med Autozug åker du Hamburg-Narbonne.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag har börjat planera lite. Helst skulle jag vilja ta mig ner till Frankrike fortast möjligt. Det är inte ofta som jag har haft möjlighet att göra en sån här resa och därför tänkte jag åtminstone göra ett allvarligt försök.

Tänkte ta ett tält med mig och hänga på mjuka packväskor på hojen. Det som får plats i väskorna blir det jag tar med mig förutom tältet och sovsäcken.
Hur rimligt är det att starta med morgonfärgan från Danmark och ta sig genom hela eller större delen av tyskland på en gång?

alternativet blir med autozug och Hamburg-Narbone.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag har börjat planera lite. Helst skulle jag vilja ta mig ner till Frankrike fortast möjligt. Det är inte ofta som jag har haft möjlighet att göra en sån här resa och därför tänkte jag åtminstone göra ett allvarligt försök.

Tänkte ta ett tält med mig och hänga på mjuka packväskor på hojen. Det som får plats i väskorna blir det jag tar med mig förutom tältet och sovsäcken.
Hur rimligt är det att starta med morgonfärgan från Danmark och ta sig genom hela eller större delen av tyskland på en gång?

alternativet blir med autozug och Hamburg-Narbone.

kör du snett sydväst genom tyskland går det absolut på en dag och att köra hoj är ju hela idén. tyskland behöver inte vara trist och vill man att det ska gå fort så kan man lätt se till att det blir så. att ta autozug känns lite dumt. det är inte en transportsträcka genom sibirien vi snackar om. kör!
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
kör du snett sydväst genom tyskland går det absolut på en dag och att köra hoj är ju hela idén. tyskland behöver inte vara trist och vill man att det ska gå fort så kan man lätt se till att det blir så. att ta autozug känns lite dumt. det är inte en transportsträcka genom sibirien vi snackar om. kör!
Håller med.
Autozug är för dyrt för att det ska vara ett alternativ för mig. Dessutom känns det krångligt att hålla på i Hamburg och behöva passa tider osv...
Jag reser till Balkan på sommaren och då kommer jag att övernatta på färjan till Travemünde, köra snabbt igenom Tyskland, övernatta i Södra Tyskland/Österike, för att utvilad ta Alperna.
Som Pat sa, poängen är i att köra hoj, det blir lite olika moment för mig på min resa och jag antar att det blir så på din resa.
Lycka till!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Håller med.
Autozug är för dyrt för att det ska vara ett alternativ för mig. Dessutom känns det krångligt att hålla på i Hamburg och behöva passa tider osv...
Jag reser till Balkan på sommaren och då kommer jag att övernatta på färjan till Travemünde, köra snabbt igenom Tyskland, övernatta i Södra Tyskland/Österike, för att utvilad ta Alperna.
Som Pat sa, poängen är i att köra hoj, det blir lite olika moment för mig på min resa och jag antar att det blir så på din resa.
Lycka till!

precis vad jag gjorde på vägen ner till balkan via alperna i somras, körde ner fort genom tyskland till schwarzwald (vilket var väldigt vackert med fina vägar) och sedan alperna, med övernattning på båten mellan trelleborg och travemünde som 'första stopp'.

autozug är relativt dyrt i jämförelse med vad det kostar i bensin att köra ner, jag har aldrig funnit det värt att ta som alternativ mer än att man vill vara bekväm och komma fram till punkt B utvilad. men för mig är halva äventyret att ta alla de både lite jobbiga eller lite roligare vägarna och upplevelserna och se det som en del av resan.

fan jag körde i pissregn från gardasjön i italien i nästan 50 mil till norra kroatien via stora motorvägar i mitten på september, visst det var lite jobbigt då men som jag sa, allt sånt där hör till äventyret och det skrattar man mest åt i efterhand. man ska inte vara för bekväm! ;)
 
Last edited:

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Håller med tidigare talare om att det absolut går att bränna genom tyskland samma dag efter morgonfärjan. Men Tyskland är vackert och ska inte bara glömmas bort. Vad har du tänkt för tidsram på resan?

Du vill inte ha sällskap? Skulle fasen kunna tänka mig att haka på och fortsätta till Italien efter Malaga...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har åkt/kört den vägen ca 25 gånger T&R. Trippen brukar hamna på 390 mil om man håller raka spåret till Marbella (6 mil söder). Ska man åka rolig väg ner kommer det bli långt, riktigt långt. Åka ut med kusten på spanien är fint. I Frankrike kan jag tipsa dig om att åka till emot Dune du pilat som är väldigt vackert. Jag har planerat resan med hoj en gång men vi ställde in och tog bil med släp ner istället:D Men autozug skulle jag också helt klart tagit i sånt fall! Köra bil tar 2 dagar om man sträckkör men med hoj skulle jag i alla fall vilja ha en vecka på mig.

Två sidor bilder ifrån tre dagsturer med utgång ifrån Marbella
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140459
 
Last edited:

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Tanken är i första hand att snabbt ta sig genom Tyskland och sedan låta inspirationen välja väg. Tyskland är nog fint och det skulle vara möjligt att åka västerut genom holland och Belgien men då kommer jag att ha för kort tid att spendera i spanien.

Det viktiga är som sagt snabbt ner mot Frankrike och väl där kan jag nog tänka mig 3-7 dagar på olika vägar för att ta mig till Malaga. Just nu är jag inte så låst i tankebanorna vad gäller tider osv.Det roliga är ju att kunna vakna på morgonen och låta humöret välja vägrutt för dagen. Som Pat sa så är ju hojkörningen själva iden. :yoparty
I annat fall hade jag ju kunnat ta flyget ner med sambon ju. :rolleyes:

Från tyska gränsen vid Danmark till Strasbourg är det "bara" 85 mil. För mig verkar det vara en överkomligt dagsetapp. Då känns det lite onödigt med Autozug.

:tummenupp St.Anger: Det är helt okej att hänga på om du eller någon annan känner för det. Vi behöver ju inte följas åt hela vägen om det inte passar. Det viktiga för mig är att ha möjlighet att improvisera vägval och raststopp.

Mr Helmut: har funderat på att köra norrut över Bilbao på hemvägen, ev kanske jag hinner med La Dune du Pyla. Vet inte hur mycket tid jag kan lägga på hemresan. Kanske blir det raka vägen hem om jag får tidsbrist.

Edit: andra tankar och ideer.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tanken är i första hand att snabbt ta sig genom Tyskland och sedan låta inspirationen välja väg. Tyskland är nog fint och det skulle vara möjligt att åka västerut genom holland och Belgien men då kommer jag att ha för kort tid att spendera i spanien.

Det viktiga är som sagt snabbt ner mot Frankrike och väl där kan jag nog tänka mig 3-7 dagar på olika vägar för att ta mig till Malaga. Just nu är jag inte så låst i tankebanorna vad gäller tider osv.Det roliga är ju att kunna vakna på morgonen och låta humöret välja vägrutt för dagen. Som Pat sa så är ju hojkörningen själva iden. :yoparty
I annat fall hade jag ju kunnat ta flyget ner med sambon ju. :rolleyes:

Från tyska gränsen vid Danmark till Strasbourg är det "bara" 85 mil. För mig verkar det vara en överkomligt dagsetapp. Då känns det lite onödigt med Autozug.

har du skitbråttom ner men vill ha med dig hojen så är klart autozug ett alternativ, om du känner att du vill lyckas ta dig 85 mil eller mer på ett dygn. Lite trist att ha så bråttom bara men visst, inte alltid man har ett val.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En jobbarkompis till mig har nyss bokat boende och tagit ledigt nästa höst för att köra hoj ner och vara i Spanien en månad.

Hans fru flyger ner.

Sen beror det poå vilka kontakter han lyckas knyta där nere om han ställer av och lämnar hojen över vintern och flyger hem, för att i såna fall hämta den tidigt på våren därpå och köra hem.

Han är en hårding!
 

yacke

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
2001 Yamaha TDM 850
Här är jobbarkompisen (till GuW)... ha, ha, hårding?... du menar gamling/galning, (eller gammal galning...)

Lite mer om mina planer:

1. Snabbt ner genom Sverige (från Umeå) till son i Varberg,
2. Rakt ner gm Danmark (Själland) och ganska snabbt ner gm Tyskland till Oberstaufen ungefär. Tänkte köra en bit inom gamla DDR för att jämföra.
3. Sen en kort sväng genom Österrike och Lichtenstein. Bara för att kunna säga att jag varit där.
4. Sen kommer ALPERNA, ett av delmålet på resan. Kolla in http://www.bikecam.ch/karte.htm. Man måste bara ta en del av passen... Schweiz kors och tvärs o sen
5. Frankrike, Le Route des Grande Alpes från Thonon-les-Bains till Nice, ett absolut måste, måste, måste!
6. Några dagar runt på Corsika. Cyklade där i två veckor för några år sen, och återvänder gärna. Om jag inte riktigt orkar skippar jag detta.
7. Snabbt genom södra Frankrike till Andorra och sen
8. Spanien, vilket är slutmålet. Ner till Nerja, ca 5,5 mil öster om Malaga där jag o frugan hyrt en lägenhet i några veckor. Under den tiden blir det nog en hel del kuskande runt tillsammans.

Som andra sagt tidigare - det är resan som är målet, och det här blir ju inte kortaste vägen precis. Man får passa på innan man "trillar av pinn". Jag har 3 vk på mig ner, så jag behöver inte stressa... alltså inget Autozug för min del.

Tar gärna emot tips om sevärdheter, andra måste-vägar, m.m. Resan blir i sept-okt så tid finns fortfarande för planering...
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Haha...mitt slutmål är också Nerja. Även min sambo tar som bekant flyget ner till Nerja.
Det var definitivt inte kortaste vägen Yacke. Jag går inte ut så hårt utan tänkte mig en lite rakare kurs ner. Antagligen blir min resa i juli. Vi kan väl hålla kontakten ifall jag kommer på något att fråga om.
 

yacke

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
2001 Yamaha TDM 850
Haha...mitt slutmål är också Nerja. Även min sambo tar som bekant flyget ner till Nerja.
Det var definitivt inte kortaste vägen Yacke. Jag går inte ut så hårt utan tänkte mig en lite rakare kurs ner. Antagligen blir min resa i juli. Vi kan väl hålla kontakten ifall jag kommer på något att fråga om.

Ja, jysst... vilket sammanträffande...

Tips: Mulhacen, Sierra Nevada - sydost om Granada, "La carretera mas alta de Europa" - Europas högst belägna väg (enligt min karta iaf).

Ni som har erfarenhet av alperna - är dagsetapper på 35-45 mil/dag att bita i för mycket om man vill stanna till o kolla utsikten, fota o ta lite fika ibland? Vad håller man för snitt på de krokiga alpvägarna tror ni?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ni som har erfarenhet av alperna - är dagsetapper på 35-45 mil/dag att bita i för mycket om man vill stanna till o kolla utsikten, fota o ta lite fika ibland? Vad håller man för snitt på de krokiga alpvägarna tror ni?

45 mil är väl kanske att ta i. ska man köra alppass så hinner man väl med 25-30 mil per dag, beror ju helt på hur bråttom man har i sin körning. en del tar ju 10 alppass per dag eller något galet. själv gillar jag att stanna till och ta in lite av utsikten och jag å tjejen körde väl 25-30 mil per dag som mest tror jag, och då sätter man igång relativt tidigt på morgonen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
45 mil är väl kanske att ta i. ska man köra alppass så hinner man väl med 25-30 mil per dag, beror ju helt på hur bråttom man har i sin körning. en del tar ju 10 alppass per dag eller något galet. själv gillar jag att stanna till och ta in lite av utsikten och jag å tjejen körde väl 25-30 mil per dag som mest tror jag, och då sätter man igång relativt tidigt på morgonen.

Han är en hårding som sagt ;)

Dessutom har han en för ända(n)målet bra hoj.

Sen har han cyklat långa sträckor på trampcykel, så sadelvana har han.

Så jag tror han gissar ganska rätt själv, även om det är bra att räkna lågt.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hej igen.

Efter lite funderingar hit och dit med hjälp av google och internet lutar det åt att köra hoj åtminstone på nervägen.
Jag kör ner till Rödby i Danmark och tar morgonfärjan till tyskland.

Ni som kört genom tyskland söderut ner mot Frankrike...Jag är nyfiken på råd och tips ang snabbaste och enklaste vägen genom Tyskland. Jag vill komma fram i närheten av Strassbourg. Helst vill jag köra i ett streck genom Tyskland och behöver info om detta. Vägval och vad jag helst ska undvika....
Kommer att ha tält/sovsäck med mig för camping i Frankrike och eventuellt i Spannien.

Planerad färdväg..
Stockholm – Lubeck (motorväg)
Lubeck – Freiburg im Breisgau (Motorväg)
Friegourg – Salon-de-provence ( ej motorväg)
Salon-de provence – Perpignan (ej motorväg)
Perpignan – Barcelona (motorväg)
Barcelona – Nerja (ej motorväg)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top