Stockholmare

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag bor rätt nära Skåne och har där stött på en del individer man gärna undviker.
I en klädaffär behövdes det tex tre personer för att lägga upp ett par nyköpta jeans.
Här i Småland gör EN person samma jobb.
I en Mekonomenbutik där nere skulle jag köpa kabel en gång, medan killen stod intill tänkte jag lite halvhögt för att komma fram till vilken area som skulle krävas... "kvadrat".. NÄ, vi säljer inte kabel i kvadratmeter, bara i meter... sa han.

Aja, Skåne kan man ju iaf undvika.

Men Stockholm?

Nu i sommar har det varit mc-semester och jag bad då brorsan att kolla posten och om det var något som behövde betalas så skulle han fixa det.
Väl hemma noterade jag att bilmärkesförsäkringen via Folksam skickat PÅMINNELSE på ett "erbjudande" om vägassistans utan självrisk.
Detta hade jag fått innan men anser det vara båg och sket i det.
Nu hade han betalat och jag ringde därför och en 60+ kvinna svarade... i Stockholm.
Hon kunde omöjligt se något problem alls.
Hon ansåg att detta var något mellan mig och min bror.
Jaha, så du anser att jag skall låta brorsan stå sitt kast nu då, sa jag... nä, det hade hon ingen åsikt om.
Nähä sa jag, men då får jag ju göra ett ägarbyte på bilfan nu då, så slipper ni mig som kund totalt och så är saken löst... sa jag.
Ja vad du gör med din bil är ju inte min sak... sa hon.
Hon var helt väck och det var totalt kört att få henne att fatta något alls.
Så jag lade på.
Och ringde mitt lokala Folksamkontor, fick hjälp direkt och tre dagar efteråt var pengarna på kontot.

I fredags ringde jag in garantireparationer på vitvaror i jobbet... eftersom det var semestertider hade den lokala servicekillen kopplat om luren till centrala felanmälan.
I Stockholm.
Hmm..
Killen som svarade var troligen påtänd, ställde extremt korkade frågor och lyssnade sen inte på svaren.
Jag skall inte påstå att jag kan allt om vitvaror men efter över 20 år i branschen har man iaf snappat upp vissa saker, bla att lagerfel sällan rättas till utav att göra maskinen strömlös... tex.
Han vägrade dock ge sig, så jag sa att ta nu anmälan och sen kollar jag detta i efterhand och om saken löst sig så ringer jag åter och avbokar.
...för jag hade ju dessutom suttit i telefonkö i 45 minuter innan miffot svarade så ville INTE ringa upp igen för att meddela det jag redan visste.
Men nä.

Nu vet jag att dessa båda stockholmare båda har det gemensamt att de sitter och besvarar grejer som Sverige ringer in om, så kanske det är vi ute som är dumma i huvudet och att de därför blivit trötta.
Men känner det osannolikt... ringer som många andra kundcentran då och då och dessa bemötanden är extremt ovanliga.

Är det semestertider så de tagit in vikarier och pensionärer kanske?

Aja, jag klarar mig iaf jävligt bra utan både skåningar och stockholmare.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lite självdistans är alltid rätt :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är du verkligen säker på att de satt i Stockholm? Trodde alla människor man pratade med i telefon satt utlokaliserade till någon gudsförgäten håla där lönerna är låga och bidragen är höga.

Om de inte säljer lysrör, skrivartoners eller annonsplats på någon hemsida som inte existerar. Då brukar de sitta i Skåne.

https://www.youtube.com/watch?v=I3IxMQsazAM

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det finns inga Stockholmare, längre.

Råkar man träffa på någon gammal Eken-kis med ett södertugg som man måste Googla på, så får man veta att om man inte har rötterna i Stockholm minst 50 generationer bakåt så är man minsann ingen riktig 08:a utan en utböling och ska enbart håla tjeft.

Så då är ju frågan, var kommer alla människor ifrån, det är ju helt fullt av dom (dems) överallt?
Jag hör dagligen all sorts dialekter på stan, i affären, i telefon, men aldrig en riktig Stockholms-dialekt ( Riks-Svenska ) och var är alla RIKTIGA Stockholmare?

over and out...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det finns ingen riktig stockholmsdialekt längre enligt min mening. Jag har bott här hela mitt liv men när jag hör mig själv så är det inte stockholmska utan något odefinierat. Det finns ju knappt någon göteborgska heller längre...

F.ö. så har nog TS rätt, alla från Sthlm är dumma i huvudet, det verkar vara något som slår när folk flyttar hit.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns inga Stockholmare, längre.

Råkar man träffa på någon gammal Eken-kis med ett södertugg som man måste Googla på, så får man veta att om man inte har rötterna i Stockholm minst 50 generationer bakåt så är man minsann ingen riktig 08:a utan en utböling och ska enbart håla tjeft.

Så då är ju frågan, var kommer alla människor ifrån, det är ju helt fullt av dom (dems) överallt?
Jag hör dagligen all sorts dialekter på stan, i affären, i telefon, men aldrig en riktig Stockholms-dialekt ( Riks-Svenska ) och var är alla RIKTIGA Stockholmare?

over and out...
Dom är här, dom jävlarna, och våldför sig på våran landsbygd! :mad:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Stockholmare har väl högt anseende nationellt, man uppfattar det tydligt här:

http://www.hoglandsnytt.se/bevis-stockholmare-ar-idioter/

Tur det finns bra tågförbindlese:

Sk%C3%A4mtteckning471.jpg

Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Eftersom jag har visst geografi-intresse frågar jag alltid var jag hamnat när nån svara på ett callcenter.
Så ja, båda samtalen hamnade i Stockholm.
Och sen huruvida dessa varelser var äkta stockholmare eller ej vet jag inte men enligt mig så talades "stockholmska".
...med undantaget av ordet "pöörfäckt" som ideligen användes av pojken på vitvarumottagningen efter varje uppläst sifferkod... serienummer, produktnummer osv.

Det som skrämmer lite är att det är stockholmare det finns enskilt flest utav här i landet.
...så vad kommer hända med Sverige...?
Det är också där de flesta miljöpartisterna finns, balkonlådebönder.
De ser ett småländskt kalhygge och får panik och tror det är miljöförstöring.

Jag tror stockholmare (och miljöpartister) behöver komma ut lite i verkligheten på praktik.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ingen riktig stockholmsdialekt längre enligt min mening. Jag har bott här hela mitt liv men när jag hör mig själv så är det inte stockholmska utan något odefinierat. Det finns ju knappt någon göteborgska heller längre...

F.ö. så har nog TS rätt, alla från Sthlm är dumma i huvudet, det verkar vara något som slår när folk flyttar hit.

Eller också är det de korkade som flyttar till Tokholma och där blir de ännu värre? :D

Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Så statistiskt så har du pratat med två kundtjänstare som båda varit dumma i huvudet och applicerar den statistiken på stockholmare. Alltså, jag var inte skitbra på statistik i plugget men det är något som inte är helt fantastiskt med urvalet och så... Det är nog större sannolikhet att alla kundtjänstare är dumma i huvudet även om det inte heller är statistiskt säkerställt med det här urvalet :D

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Nä, Stockholmare är ett härligt folk, så hjälpsamma och genuint trevliga, alltid ett leende.
En Stockholmare är minsann ingen zombie som likt en robot on a mission tågar fram längst gatan utan minsta hänsyn, nää inte alls.
En Stockholmare du möter på morgonen ser dig i ögonen och säger "god morgon" med ett leende, alltid ett leende.

Möter du tre mammor i bredd med barnvagnarna så inte kör dom på dig och fräser argt, inte alls, dom styr genast åt sidan med ett leende så att du slipper riva sönder dina tunga matkassar på deras barnvagn.

I trafiken är Stockholmaren ett föredöme för den övriga befolkningen, dom kör mjukt och hänsynsfullt, aldrig en sur min och all tid i världen att visa hänsyn, alltid med ett leende.
Jag är så himla nöjd över att bo i denna vackra stad med alla fina, fina människor :tummenupp

Jag tror medicinen börjat verka nu :crash

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan berätta en lite kul anekdot på ämnet. Jag och en kompis var iväg och dömde hockey i Götet för en herrans massa år sedan. Det är en rätt stor ungdomsturnering där runt nyår.
Det var domare från hela landet som bodde på en skola och när vi rasslade in där kvällen innan allt började så sa vi typ "Hej, vi heter X & Y och kommer från Sthlm. Kul att träffas, var kommer ni ifrån".
Tystnad, ingen ville prata med oss för vi kom från Sthlm och var därmed dryga. Det var tre norrmän som kunde tänka sig att umgås med oss och fattade inte vad som hände i övrigt... :)

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det är ju lika bra att fläska på när man ändå är hatad, jag brukar öppna med "- Tjena påre grabbhalva, vafan sitteru här å lipar för, har kossan rymt, moahahahaha ?"

Sjukvården ute på landsbygden är faktiskt jättebra, dom har både gips och värktabletter när man har ont.

För övrigt älskar jag Göteborgs-tjejer, dom e bäst i test alla dar i veckan.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Så statistiskt så har du pratat med två kundtjänstare som båda varit dumma i huvudet och applicerar den statistiken på stockholmare. Alltså, jag var inte skitbra på statistik i plugget men det är något som inte är helt fantastiskt med urvalet och så... Det är nog större sannolikhet att alla kundtjänstare är dumma i huvudet även om det inte heller är statistiskt säkerställt med det här urvalet :D

Beror på lite hur man räknar.
2 av två, dvs 100%...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad