Jag bor rätt nära Skåne och har där stött på en del individer man gärna undviker.
I en klädaffär behövdes det tex tre personer för att lägga upp ett par nyköpta jeans.
Här i Småland gör EN person samma jobb.
I en Mekonomenbutik där nere skulle jag köpa kabel en gång, medan killen stod intill tänkte jag lite halvhögt för att komma fram till vilken area som skulle krävas... "kvadrat".. NÄ, vi säljer inte kabel i kvadratmeter, bara i meter... sa han.
Aja, Skåne kan man ju iaf undvika.
Men Stockholm?
Nu i sommar har det varit mc-semester och jag bad då brorsan att kolla posten och om det var något som behövde betalas så skulle han fixa det.
Väl hemma noterade jag att bilmärkesförsäkringen via Folksam skickat PÅMINNELSE på ett "erbjudande" om vägassistans utan självrisk.
Detta hade jag fått innan men anser det vara båg och sket i det.
Nu hade han betalat och jag ringde därför och en 60+ kvinna svarade... i Stockholm.
Hon kunde omöjligt se något problem alls.
Hon ansåg att detta var något mellan mig och min bror.
Jaha, så du anser att jag skall låta brorsan stå sitt kast nu då, sa jag... nä, det hade hon ingen åsikt om.
Nähä sa jag, men då får jag ju göra ett ägarbyte på bilfan nu då, så slipper ni mig som kund totalt och så är saken löst... sa jag.
Ja vad du gör med din bil är ju inte min sak... sa hon.
Hon var helt väck och det var totalt kört att få henne att fatta något alls.
Så jag lade på.
Och ringde mitt lokala Folksamkontor, fick hjälp direkt och tre dagar efteråt var pengarna på kontot.
I fredags ringde jag in garantireparationer på vitvaror i jobbet... eftersom det var semestertider hade den lokala servicekillen kopplat om luren till centrala felanmälan.
I Stockholm.
Hmm..
Killen som svarade var troligen påtänd, ställde extremt korkade frågor och lyssnade sen inte på svaren.
Jag skall inte påstå att jag kan allt om vitvaror men efter över 20 år i branschen har man iaf snappat upp vissa saker, bla att lagerfel sällan rättas till utav att göra maskinen strömlös... tex.
Han vägrade dock ge sig, så jag sa att ta nu anmälan och sen kollar jag detta i efterhand och om saken löst sig så ringer jag åter och avbokar.
...för jag hade ju dessutom suttit i telefonkö i 45 minuter innan miffot svarade så ville INTE ringa upp igen för att meddela det jag redan visste.
Men nä.
Nu vet jag att dessa båda stockholmare båda har det gemensamt att de sitter och besvarar grejer som Sverige ringer in om, så kanske det är vi ute som är dumma i huvudet och att de därför blivit trötta.
Men känner det osannolikt... ringer som många andra kundcentran då och då och dessa bemötanden är extremt ovanliga.
Är det semestertider så de tagit in vikarier och pensionärer kanske?
Aja, jag klarar mig iaf jävligt bra utan både skåningar och stockholmare.
I en klädaffär behövdes det tex tre personer för att lägga upp ett par nyköpta jeans.
Här i Småland gör EN person samma jobb.
I en Mekonomenbutik där nere skulle jag köpa kabel en gång, medan killen stod intill tänkte jag lite halvhögt för att komma fram till vilken area som skulle krävas... "kvadrat".. NÄ, vi säljer inte kabel i kvadratmeter, bara i meter... sa han.
Aja, Skåne kan man ju iaf undvika.
Men Stockholm?
Nu i sommar har det varit mc-semester och jag bad då brorsan att kolla posten och om det var något som behövde betalas så skulle han fixa det.
Väl hemma noterade jag att bilmärkesförsäkringen via Folksam skickat PÅMINNELSE på ett "erbjudande" om vägassistans utan självrisk.
Detta hade jag fått innan men anser det vara båg och sket i det.
Nu hade han betalat och jag ringde därför och en 60+ kvinna svarade... i Stockholm.
Hon kunde omöjligt se något problem alls.
Hon ansåg att detta var något mellan mig och min bror.
Jaha, så du anser att jag skall låta brorsan stå sitt kast nu då, sa jag... nä, det hade hon ingen åsikt om.
Nähä sa jag, men då får jag ju göra ett ägarbyte på bilfan nu då, så slipper ni mig som kund totalt och så är saken löst... sa jag.
Ja vad du gör med din bil är ju inte min sak... sa hon.
Hon var helt väck och det var totalt kört att få henne att fatta något alls.
Så jag lade på.
Och ringde mitt lokala Folksamkontor, fick hjälp direkt och tre dagar efteråt var pengarna på kontot.
I fredags ringde jag in garantireparationer på vitvaror i jobbet... eftersom det var semestertider hade den lokala servicekillen kopplat om luren till centrala felanmälan.
I Stockholm.
Hmm..
Killen som svarade var troligen påtänd, ställde extremt korkade frågor och lyssnade sen inte på svaren.
Jag skall inte påstå att jag kan allt om vitvaror men efter över 20 år i branschen har man iaf snappat upp vissa saker, bla att lagerfel sällan rättas till utav att göra maskinen strömlös... tex.
Han vägrade dock ge sig, så jag sa att ta nu anmälan och sen kollar jag detta i efterhand och om saken löst sig så ringer jag åter och avbokar.
...för jag hade ju dessutom suttit i telefonkö i 45 minuter innan miffot svarade så ville INTE ringa upp igen för att meddela det jag redan visste.
Men nä.
Nu vet jag att dessa båda stockholmare båda har det gemensamt att de sitter och besvarar grejer som Sverige ringer in om, så kanske det är vi ute som är dumma i huvudet och att de därför blivit trötta.
Men känner det osannolikt... ringer som många andra kundcentran då och då och dessa bemötanden är extremt ovanliga.
Är det semestertider så de tagit in vikarier och pensionärer kanske?
Aja, jag klarar mig iaf jävligt bra utan både skåningar och stockholmare.