Stockholmsvägar...

tiimmy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2012
Hoj
Gsx-r 750 / 09
Tjena.

En sak slog mig ikväll när jag körde min bil hem från city i stockholm ut till mitt boende i nacka.

Vägarna har blivit riktigt dåliga och till och med livsfarliga för oss hojåkare!
På flera ställen finns det STORA hål i vägbanan vilket leder till att om du skulle köra där med din hoj skulle du klota :angel

Är det endast jag som tycker att vägarna blivit betydligt sämre de senaste åren?
Med hål i vägbanan och allt mer spårade linjer?

Hur fan ska man kunna slappna av på vägen i sommar när man vet att det kan finnas ett hål till kina efter nästa kurva? :rock

Något man kan tänka på? alt göra?

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Tycker att vägar överlag, även här på västkusten är dåliga! och när dom väl blir "lagade" så blir de kaos lika fort!!!!! inte bra:näsblod

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Har också lagt märke till att det finns mindre bombkratrar på var och varannan väg i sthlm området, har smällt i ett par ordentliga hål den senaste tiden och tänkt "tur att jag inte satt på hojen"...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Kör till korsningen/rödljuset efter Sveriges radio mot strandvägen.
Helt jävla otroligt vilka djupa potthål som finns där, och inte bara ett!

Många har nog förstört sina alu-fälgar i den där korsningen.

Sen har vi en GROP vid en av rondellerna på norrortsleden också, helt livsfarlig.

Håller med för övrigt, vägarna är värre än tidigare år.

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Jobbar inne i city, riktigt illa är det. Vissa hål är fan lika stora som brunnslock. Hoppas de lagar dom måttligt iaf innan hojen åker fram.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Anledning till hålen är saltet! Snö och is smälter vid saltning för att sedan frysa nere i vägbanan.
Vad händer med vatten som fryser? Jo det expanderar och då går asfalten sönder.
Sluta med det förbannade saltet och använd dubbdäck:mad:

jetson

Guest
Ja i år har det verkligen blivit mycket potthål, på större vägar som oftast blir lagade (men inte den här vintern?!)

Känns som något har ändrats, för dom senaste vintrarna har ju varit jävliga också men tycker potthålen lagades ganska regelbundet. Får se i vår hur bulten ser ut :gråta

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Även om tråden handlar om Stockholm i första hand så är Göteborg helt otroligt dåligt. Då är det inte bara hål i marken som får ligga orörda i veckor det handlar om den generella vägkvaliteten i stort.
Som ni skriver lagas det för sällan, för dåligt och det ger upphov till rejält nedsatta vägar.
Det är nu trängselskatt, vägskatt & bränselskatt (som förr), bättre maskiner, bättre arbetsvillkor men vägarna lyckas på något sätt bli sämre sett över tid.
Detta är då sagt från ett perspektiv i en bil, hur illa lär det inte vara med en MC… :död

Vem är det som ansvarar för vägkvaliteten i stort, kommunpolitikerna?

(Har nu mailat in till trafikverket, meningslöst kanske men det känns bra ;) )

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Anledning till hålen är saltet! Snö och is smälter vid saltning för att sedan frysa nere i vägbanan.

Nja, det där var väl inte helt korrekt;
Asfalten fryser inte sönder. Problement är att när ett hjul åker ner i ett vattenfyllt hål så komprimeras inte en vätska på samma sätt saom en gas gör. De blir istället en tryckvåg i vattnet som bryter sönder asfalten.

För övrigt tycker jag att man skall sluta salta, börja med snöröjning i stället för halkbekämpning samt förbjuda dubbdäck på bilar. :yoparty

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Anmäl alla vägskador och andra problem till Trafikverket.
https://dka.vv.se/kundtjanstext/
Riktigt så enkelt är det inte, Trafikverket ansvarar bara för de statliga vägarna. Många av de vägar vi pratar om här är kommunala (och där är det ofta lekstuga). Vägarna i Solna är jag inte så imponerad av heller, stora jävla hål över allt. Tur man har plåtfälgar :3freak

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Japp, salt ställer till med mer elände än det gör gott. Saltmodd är ju betydligt mycket halare och mer svårkontrollerat än hårt packad snö, men i Sverige verkar man ju föredra att hälla ut salt i 1dm nysnö istället för att ploga :dummer

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Det är häftigt att betala skatt! :tummenupp

Vad i helvete skriver du människa? :va:dummer

OT: Budgeteringen för den kommunala infrastrukturen är i huvudsak tvådelad, ibland tredelad. Ta Sthlm som ett exempel. Här är det landstinget som ex. budgeterar för T-banan, samtidigt som Sthlm stads kommun, via Trafikkontoret som agerar förvaltning, sköter om vägar, parkering, skyltning osv.

Förutom den kommunala skatten (inkl landstingsskatt) får de flesta kommuner statliga subventioner från regeringen med öronmärkta pengar för infrastruktur. Beloppen varierar markant kommuner emellan och bedömningen görs av regeringen utifrån behov. Kommuner har möjligheten att äska mer pengar av regeringen.

En populär nymodighet är att mindre kommuner äskar pengar av inte enbart sina medborgare - skatt - samt regeringen - subventioner - utan även av EU via infrastrukturfonder som fördelas mellan medlemsländerna (här är Polen i särklass vassast).

Varje kommun rustar upp sina vägar via upphandling av bolag, antigen genom LOU eller tjänstekoncession. Trafikverket ansvarar för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. De verkar för tillgänglighet i den interregionala kollektiva persontrafiken genom bland annat upphandling av trafik.

Last edited:

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag bor och jobbar på Kungsholmen och om man rör sig på den västra delen där iofs mycket byggen och arbeten håller på så skulle jag säga att just asfalten i sig ofta är klart undermålig, vad jag menar är själva sammansättningen/strukturen av den.
Det finns mycket gammal asfalt som nästan helt saknar hjulspår eller slitage, men sedan en sträcka på samma gata har haft ett arbete på kanske 50-100 meter där den nya asfalten efter 1-2 år redan är sämre än den gamla som legat i mer än 10 år.

Det är också så att underarbetet är sämre, den sjunker ihop så att vägen blir guppig.

Jag tror det är en kostnads fråga, man sparar in helt enkelt.

Blir skit irriterad på detta då jag tror att kostnaden att laga/fixa dålig asfalt blir högre i slutändan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är också så att underarbetet är sämre, den sjunker ihop så att vägen blir guppig.

Blir skit irriterad på detta då jag tror att kostnaden att laga/fixa dålig asfalt blir högre i slutändan.
Japp, och grundorsaken kallas budgetår, det är helt enkelt inte tillåtet att investera långsiktigt, vilket initialt blir dyrare, men långsiktigt blir billigare.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Jag bor och jobbar på Kungsholmen och om man rör sig på den västra delen där iofs mycket byggen och arbeten håller på så skulle jag säga att just asfalten i sig ofta är klart undermålig, vad jag menar är själva sammansättningen/strukturen av den.
Det finns mycket gammal asfalt som nästan helt saknar hjulspår eller slitage, men sedan en sträcka på samma gata har haft ett arbete på kanske 50-100 meter där den nya asfalten efter 1-2 år redan är sämre än den gamla som legat i mer än 10 år.

Japp, och grundorsaken kallas budgetår, det är helt enkelt inte tillåtet att investera långsiktigt, vilket initialt blir dyrare, men långsiktigt blir billigare.

Vad menar du med "budgetår"?

Varje år tas en ny budget av KF i Stockholm, som sedan fördelas på olika utskott, även kallat nämnder (nyttjas och fördelas av rotlar i Stockholm). Nämnderna, med ansvarigt borgarråd (politiker), gör därefter satsningar - med hjälp av respektive förvaltning - as they see fit.

Beträffande just K-holmen, där jag tillika själv bor, och den västra sidan så är det så att det inte blir billigare att reparera till och från, utan just i slutändan när bygget är klart. Detta beror inte så mycket, som man kanske föranleds att tro, på själva kostnaden i sig utan för att det kan vara så att man väljer att dra nya spår, vägar alt. göra tillägg till redan antagna detaljplaner, på ett annat sätt än man tänkt sig från början, eller att någon överklagar. Anledningen är således inte så mycket att man "sparar in", utan har med besluts- och byggnadsprocessen att göra.

Samtliga detaljplaner går att ta del av på internet, närmsta bibliotek tillika förvaltning, för att se vad som just gäller för ett särskilt område och kommunens projekteringar (kallat översiktsplaner).

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Körde i påtthålet i högerfilen strax norr om eugeniakaoset norrgående med bilen häromsistens. Herrejösses, trodde bilfan skulle sjunka igenom eller något. Hela sthlm's vägnät ser ut som ett smärre minfält... man kanske skulle behålla motarden iaf? xD

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin