Stockholmsvägar...

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Riktigt så enkelt är det inte, Trafikverket ansvarar bara för de statliga vägarna. Många av de vägar vi pratar om här är kommunala (och där är det ofta lekstuga). Vägarna i Solna är jag inte så imponerad av heller, stora jävla hål över allt. Tur man har plåtfälgar :3freak
Ja nog vet jag det.
Men alla vägar med nummer (d.v.s. de flesta genomfarter i Stockholm när vi nu pratar Stockholmsvägar) är i.a.f. Trafikverkets ansvar. För övriga vägar och gator i och runt Stockholm kan ni anmäla problem här http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Felanmalan/
:fakta

Jag tänker inte leta rätt på felrapportformulär för varje kommun. Ni är väl vuxna människor, förhoppningsvis, och kan leta rätt på det själva så jag slipper curla för er. :7peta Det gör jag nog för mina barn ändå.

Om alla här bombar TrV och sina resp. kommuner med felrapporter så lär de få börja göra åtgärder. De måste ju logga alla ärenden och blir det många ärenden om samma sak så börjar det synas i statistiken....

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Inte så konstigt att 1 fälg på både sommar och vinteruppsättningen är skeva på bilen. Det är sjuka potthål här och var.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Fan vad Ni klagar !

Har Ni inte cyklat på stadens cykelbanor ?

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det är nästan så man önskar att det börjar snöa igen så man slipper se alla hål i asfalten:huvet

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Sällar mig till skaran som tycker att det vansinnigt många fler potthål/kratrar i år än tidigare år.
Den här vintern har tagit hårt på vägarna..

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
*växlar till enduro läge på hojen* Hmm? vaaaa? Jefla klagande, nu har man ännu en anledning till att hissa upp framhjulet lite oftare :D "Men snälla konstapeln, det var ett stort potthål som jag försökte undvika :crash"

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Håller med om att det är mycket värre i år. Sen kan man ju undra hur det går med bullerstaketet på nynäsvägen som skulle stått klart i december.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jomen nu är det ju så att man lade ner Banverk och Vägverk för att bilda Trafikverket som ska vara den kompetenta beställaren och som beställer allt som tjänst/funktion så att marknaden kan komma med nya innovativa lösningar för att det ska blir mer väg och järnväg för pengarna.

Ni begriper väl att det blir billigare om man inte belägger hela vägbanan med asfalt och man kan därmed bygga mer väg för samma peng. Är inte det innovativt så säg?

Det ligger säkert nått innovativt bakom bullerstaketet längs Nynäsvägen också.

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Håller med om att det är mycket värre i år. Sen kan man ju undra hur det går med bullerstaketet på nynäsvägen som skulle stått klart i december.

Om du menar efter globen så såg det klart ut sist jag åkte där för en vecka sedan.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Någon som vet vad som gäller om man klotar pga en grop eller liknande på vägbanan, gäller halvförsäkringen då eller räknas det som en vagnskada, dvs att halvförsäkringen inte gäller?

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Någon som vet vad som gäller om man klotar pga en grop eller liknande på vägbanan, gäller halvförsäkringen då eller räknas det som en vagnskada, dvs att halvförsäkringen inte gäller?

Det är ju inte ditt fel så då är det väl halvförsäkringen som gäller. Men se upp för att klota :).

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är ju inte ditt fel så då är det väl halvförsäkringen som gäller. Men se upp för att klota :).
Det är väl i allra högsta grad ditt fel om du inte ser dig för var du kör någonstans? Halvförsäkringen ger inte en spänn om du krockar med en älg heller, trots att det var älgen som inte stannade för väjningsplikten :fakta

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Fast TP är ju skyldig att hålla vägen i trafiksäkert skick.
Pajar du en fälg och dokumenterar händelsen så ska man få ersättning.

Klotar man pga en stor grop så gäller väl samma sak.

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Mitt på Sveavägen såg det ut som någon grävt ett skyttevärn. Inte OK.
Jag hade tur och såg det men ligger man i kö så är det inte lätt att se dessa "fällor".

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Vägarna runt Solna, till och från Stockholm C samt E4an södergående och från Bromma-rondellen ut mot Drottningholm ser ut som det va här dom spelade in Transformers fightscenerna.. Allt inom vad väg heter ser ut som ett jävla slagfält... :(( inte ens 5-56 löser domdär potthålen....

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det gäller att anpassa hastigheten till underlaget och dina egna förutsättningar...

Du kan väl inte skylla på någon annan när du kör omkull, -sopa !:gråta

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det gäller att anpassa hastigheten till underlaget och dina egna förutsättningar...

Du kan väl inte skylla på någon annan när du kör omkull, -sopa !:gråta

Hur ska man anpassa hastigheten till väglaget när groparna är sporadiskt placerade?
Ska vi alla köra max 40km/h för att hinna se dessa då?
Ska vi börja tänka som vid halka, dvs köra lugnt 24/7 och hålla oss under skyltad hastighet?

I mitt tidigare inlägg så skrev jag om gropen vid en av rondellerna på norrortsleden. Den ÄR svår att se och då går det inte fort inför en rondell.

Sist jag läste om ersättning var en bil som pajade två fälgar på bilen då ingen hade markerat hög kant där gammal asfalt mötte ny.

Klart som fan att man kan skylla på väghållaren om det skiter sig vid sådana saker.:dummer

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin