Stolt ägare till GoPro HD Motorsports Hero:)

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Hej, Var nyss och hämtade min GoPro HD Motorsports Hero och längtar till morgondagen då det blir mycket filmande kan jag lova:yoparty

Tänkte bara höra om ni medlemmar på SH har bra tips på vart man kan fästa den på hojen för att få schyssta vinklar? Förutom hjälmen och framtill på hojen.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vartsomhelst förutom på tanken så att instrumenten tar upp halva skärmen..

Det kan kännas ballt att visa polarna (eller brudarna): "kolla, jag kör i 200.. wooooohhhh :yoparty "

Men det suger att se såna filmer i om att det finns miljoner av dem, och seriöst.. instrumentering.. är den så jävla snygg?

Försök hitta något orginellt, eller sätt den iaf utanpå framkåpan med sugkoppen.. (mer fartkänsla). Tänk på att köra med den vattentäta luckan om du kör "utanpå hojen" för att slippa brus...

Jag har även haft den på cutsen, samt på tanken riktad MOT mig.. men det är mest för att kunna öva kroppsförflyttningen..

(eftersom detta är sporthoj så är det väl säkrast att lägga till att detta är min personliga åsikt.. och det finns säkert andra som tycker annorlunda)

Last edited:

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Går motorsportvarianten att fästa på en vanlig intergralhjälm?

Aaa man fick med välvda fästen och adapter för hjälm:)

Vartsomhelst förutom på tanken så att instrumenten tar upp halva skärmen..

Det kan kännas ballt att visa polarna (eller brudarna): "kolla, jag kör i 200.. wooooohhhh :yoparty "

Men det suger att se såna filmer i om att det finns miljoner av dem, och seriöst.. instrumentering.. är den så jävla snygg?

Försök hitta något orginellt, eller sätt den iaf utanpå framkåpan med sugkoppen.. (mer fartkänsla). Tänk på att köra med den vattentäta luckan om du kör "utanpå hojen" för att slippa brus...

Jag har även haft den på cutsen, samt på tanken riktad MOT mig.. men det är mest för att kunna öva kroppsförflyttningen..

(eftersom detta är sporthoj så är det väl säkrast att lägga till att detta är min personliga åsikt.. och det finns säkert andra som tycker annorlunda)

Helt inne på din linje ang instrumentbrädan, det är roligare att visa att man kan köra bra genom kurvorna och ju mer hojen ligger ner desto mer fart har man oftast så då behöver man inte visa hastighet..

Ska testa ha den på cutsen så man blir bättre på kroppsförflyttning kan ju bli avgörande i vissa lägen:gnissla

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Om du "orkar" kolla min film så får du några tips på placering...
( OBS Glöm ej välja 720P )

Kör du med eller utan vattentäta luckan?

Håller på labbar lite med olika, men tycker att det blir lite väl mkt brus ibland med den icke vattentäta..

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Håller på labbar lite med olika, men tycker att det blir lite väl mkt brus ibland med den icke vattentäta..

Kör med den icke vattentäta luckan... lika "mycket" brus fast bättre ljud :tummenupp

Vill du ha den bästa känslan på hojen, så ska du ha den på sidan av hjälmen (vänster) och ha den på 960p :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Kör med den icke vattentäta luckan... lika "mycket" brus fast bättre ljud :tummenupp

Vill du ha den bästa känslan på hojen, så ska du ha den på sidan av hjälmen (vänster) och ha den på 960p :)

Ska testa..! :)

Trådskaparen.. har 2 videos förvisso från gokartbana.. det jag har från storbana är inte uppladdat :S ett klipp på tanken och ett utanpå framkåpan,, jag tycker det är enorm skillnad på känsla.. + att man får med misstag lättare när den sitter utanpå (som synes i slutet på det klippet) :tummenupp

Utanpå:

[YOUTUBE-ID]8IG0db9edi0[/YOUTUBE-ID]

På tanken:

[YOUTUBE-ID]jTHYmZ1dwlk[/YOUTUBE-ID]

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Får man fråga vad du använder för minneskort. Jag testade min fullt laddade GoPro på bana (Poznan) och den bröt efter ca 3 minuter. Banan är rätt jämn och fin, men en del vibrationer kommer från r-däcken på bilen. Jag tror det är minneskortet som spökar. Har ett klass 6 32 GB från Sandisk.

Får jag bara rätt på felet är jag riktigt nöjd med GoPro kameran. Köpte också Motorsport varianten. Fästet man fick till är otroligt bra. Sitter bergfast i sidorutan på bilen. En vän som också äger en GoPro har kört i farter en bra bit över 200 km/h med kameran monterad utanpå utan problem.

Har inte hunnit testa den på motorcykeln än, men jag skulle nog experimentera lite med placeringarna. Att sätta den vid instrumenten är rätt trist egentligen. Skulle nog sätta den lite längre ner så att man får lite fartkänsla. Går den möjligtvis att fästa i en sidokåpa.

Angående hjälmmontering köpte jag ett fäste. Ett "Straps" som man fäster utanpå hjälmen. Har inte hunnit testa det heller än. Då slipper man klistra på saker utanpå hjälmen som man sedan inte får av så enkelt. Dessutom kan man flytta kameran obehindrat mellan olika hjälmar om man har fler hobbys.

[YOUTUBE-ID]

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Ett annat bra ställe är så att du ser framgaffeln. Tycker det är skitläckert att se den jobba + att man ser när man släpper bromsen och när man påbörjar sin gaskontroll ;)

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Kör du med eller utan vattentäta luckan?

just nu kör jag med den icke vattentäta

Ett annat bra ställe är så att du ser framgaffeln. Tycker det är skitläckert att se den jobba + att man ser när man släpper bromsen och när man påbörjar sin gaskontroll ;)

bra tips:)

en fråga bara?

ska jag sätta den ganska högt upp då antar jag eller finns det risk att den slår i då när dämpningen tar i? För om man sätter den långt ner finns kanske risken att den går i backen?

bra tips:)

en fråga bara?

ska jag sätta den ganska högt upp då antar jag eller finns det risk att den slår i då när dämpningen tar i? För om man sätter den långt ner finns kanske risken att den går i backen?

Får man fråga vad du använder för minneskort. Jag testade min fullt laddade GoPro på bana (Poznan) och den bröt efter ca 3 minuter. Banan är rätt jämn och fin, men en del vibrationer kommer från r-däcken på bilen. Jag tror det är minneskortet som spökar. Har ett klass 6 32 GB från Sandisk.

Jag har ett 16GB Kingston. Har du testat att formatera det igen?

Ett tips: Du kan ladda GoPron med iPhoneladdare. Bara använd USB-sladden som hör till kameran i väggladdarenheten för telefonen. :tummenupp

satt faktiskt och funderade på det när jag köpte kameran, skönt att höra att det funkar:tummenupp

[YOUTUBE-ID]lt3BqEUh_5s[/YOUTUBE-ID]

Ska man ta 720P med 30fps eller med 60fps?

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj

Gillar oxå den vinkeln.
Har bara ett klipp (ganska tråkigt) som är upplagt när den sitter där.

Första gången jag körde med kameran, vågade inte dra på då jag var osäker på om sugkoppen skulle hålla.. blir ljusår ballare t ex på bana.. men du ser "vinkeln" i detta klipp iaf..

värt att tillägga: nuförtiden vet jag att sugkoppen håller sjukt bra. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]UTMoKsLfDWQ[/YOUTUBE-ID]

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Jag har min ofta upp och ner riktad bakåt ungefär där nummerplåten brukar sitta och inställd på 1080p för smalare vinkel. Två bilder från kameran samt en på hur den sitter monterad. Är du långsam ska kameran vara bakåt, är du snabb ska den vara framåt - detta för att få mycket hojar i bild (det tar mer tid att passera).

Bifogat

• vlcsnap-wheelis.jpg
    vlcsnap-wheelis.jpg
    123.9 KB · Visningar: 189
  • ducati steg 5.jpg
    ducati steg 5.jpg
    126.1 KB · Visningar: 182
  • IMG_7053.jpg
    IMG_7053.jpg
    73 KB · Visningar: 187

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har min ofta upp och ner riktad bakåt ungefär där nummerplåten brukar sitta och inställd på 1080p för smalare vinkel. Två bilder från kameran samt en på hur den sitter monterad. Är du långsam ska kameran vara bakåt, är du snabb ska den vara framåt - detta för att få mycket hojar i bild (det tar mer tid att passera).

Intressant ställe att fästa den på, blir det stor skillnad på bilden om man fäster den vid regplåten men kör med 720p? Tänkte mer om man missar att ställa om den?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Du får bygga en ställning så den sitter framför framhjulet precis ovanför backen. Skulle vara en tuff vinkel tror jag.

rallysalle

Medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Ducati Full throttle 800
Nej, har inte testat att formatera det. Lämnade kameran med minneskort till en kompis som kan mer om sådant än mig. Får se vad han tror är felet.

Hade samma problem med min , han som jag köpte den av sa att det beror på vilket minneskort du har o helst inte över 8gb, jag testade flera kort men samma fel uppstod men så köpte jag det billigaste Sandisk 8gb på ica maxi å nu funkar det hur bra som helst. så testa de märket :)

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Intressant ställe att fästa den på, blir det stor skillnad på bilden om man fäster den vid regplåten men kör med 720p? Tänkte mer om man missar att ställa om den?

Det är bara att den hoj som filmas måste vara så förbannat nära om vinkeln är för vid. T.ex. vid enduro så är ju vidvinkeln perfekt för att uppleva farten mer, men när man ska filma en annan hoj så är det svårt att vara så nära som 720p läget ger bra bild på. Dessutom så blir det lätt skit på kameran om man kör nära på crossbanan (mindre bekymmer på gathojen då).

Jag gillar även att sätta den på hjälmen ibland, och då mitt på huvudet, för att se hur jag jobbar med blicken och stämma av mina referenspunkter med vad verkligheten. Dock så är det lite störande i 150+, så man håller gärna igen lite på rakorna med den på skallen. Filmen kan bli ganska kul också om det är lite hojar runt i kring.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka