Stoopie problem

Slynix

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CBR o minis
I början av sesången köpte jag ett sett nya Metzeler Sportec M1 fick genast bättre grepp o kunde göra bättre stoopies än med orginalen på min Honda HORNET 600..

Med tiden som gick så slet jag en del på däcken. Lite innan framhjulet var halvslitet så började hojen gradvis mer och mer tippa över åt höger desto mer jag åkte. Till slut var det inte lika kul o åka framhjul då den nästan direkt gick åt höger då jag skulle ha upp den..

Så nu har jag lite senare bytt dem igen och den verkar glida på fint igen dock så när jag är uppe på gränsen o glider så kan den ibland börja typ wobbla, riktigt illa :/ Verkar som jag fick lite mer tryck i däcken av de som bytte dem åt mig , när jag kollade själv..

Tror att det är tryckrelaterat, dvs lite för lågt tryck o den glider åt höger lite o desto mer den slits fel åt höger så blire värre? Sen att den nu wobblar kan bero på att det är för högt tryck? Tyckte dock inte jag såg någon extrem konstig slitning på det gamla däcket..

Ska ju självklart forstätta testa mig fram av olika tryck osv men tänkte kolla om någon hade lite tips om detta..

Slängde ju på slip-on som vägde avsevärt mindre på högre sida så vikten på högersidan har ju bara blivit mindre vilket borde vara positivt i mitt fall :3freak

Se om någon orkar läsa allt detta.. tackar :tomten

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Flyttar tråden till rätt kategori "Hantering av hojen" vilket detta handlar om.

Problemet du har är att du troligen slappnar av för mycket i stoppien. Du måste STYRA stoppien och rulla med styv kropp. Annars hamnar allting i obalans. Som att smäcka till styret när du inte håller i det. Det börjar vobbla... typ nästan samma sak.

Däcktryck = över 2kg vid kallt däck. Om du har kört aktivt o göra stunts och kollar tryckert så ska det ligga runt 2.5kg + (inte över 3.. det gör däcket för spetsigt o bidrar till instabilitet).

Slynix

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CBR o minis
Tack för reply

oK satt och Funderade vilket forum som passade bäst men gick med det andra då det löste sig med nya däck.

Jepp tror nog den nya wobblingen kan bero på för mycket tryck.. Brukar ligga på 2.5 enligt den pumpen.. men efter däckbytet så var det i lite mer..

Får se om problemet med att den faller åt höger kommer tillbaka när däcket är "halvslitet"(olika tryck motsv) eller jag halvtrött

Konstigt att det funkade så bra innan. Har polare som sagt att det beror på hanteringen också.. Men eftersom Det blev sådär gradvis sämre och nu är ok med de nya däcken så vetifan. Får helt enkelt leka vidare..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Slynix skrev:
Jepp tror nog den nya wobblingen kan bero på för mycket tryck.. Brukar ligga på 2.5 enligt den pumpen.. men efter däckbytet så var det i lite mer..
Nu vet jag inte vad som gäller på sporthoj, men vi motardpojkar ligger mellan 1.6 å 1.8...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy