Stoppa saltet!

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
fy fan vilken jobbig sida.

Förresten, vad ska vi göra utan saltet? Socker? Sand? Finns det bra alternativ eller ska vägarna bara skrapas och alla köra med dubbdäck?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag får saltränder på mina skor, det är i alla fall en bra anledning att slippa salt. Eller är det salt det där förresten, det där som man får på skorna? Om det är det så vill jag inte ha saltat där jag går.
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Idioti, vid vissa väglag är det bara salt som hjälper.
Vad är egentligen anledningen till att vissa vill ha bort saltet? (Står säkert på sidan men den var jobbigt utformad...)

/ Andreas
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
salt smälter ju bara snön/isen sen fryser ju skiten lika snabbt igen. Man få väl inte använda salt ifall det är mer än -5 grader för att det är så värdelöst?
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Saltet är ju inte till för att användas när det är -5 och snö, utan när det är runt 0 grader och risk för isbildning.
 

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
På jobbet.
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
Inga problem, det kan jag :)

Men vad är skadorna med saltet som motiverar att man ökar riskerna för trafikanterna?
Dålig sikt och ökad hastighet.
Plus att pedalstället kan släppa när bilen har rostat sönder.....
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Dålig sikt och ökad hastighet.
Plus att pedalstället kan släppa när bilen har rostat sönder.....

Hört talas om säkerhetsavstånd? Då behöver man inte få en massa snöslask på rutan :7peta
Sedan har jag ännu inte upplevt att det är ett problem att hålla hastighetsbegränsningarna på saltade vägar. Snarare enklare eftersom de inte är nerisade. Eller var det något annat du syftade på?

Rosten hålls förresten borta om man tvättar bilen regelbundet, det lönar sig att hålla den fin också vintertid.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Idioti, vid vissa väglag är det bara salt som hjälper.

Du menar nog:
"Vid vissa väglag är det bara salt som får en fullt körbar vinterväg att först förvandlas till en saltsörja, för att sedan frysa på till ett spårigt, okörbart helvete. Vid vissa väglag är det bara salt som gör att rutan genast täcks av intorkat salt så man inte ser något, och bara salt kan lura folk som inte kan köra bil på vinterväg att stå på så att de går av rejält där/när det inte räcker med salt längre istället för att lära sig genom plåtskador i lägre fart. Vid vissa väglag är det bara salt som kan göra att bilarna fräts sönder i småbitar - vilket i sin tur orsakar olyckor..." :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hört talas om säkerhetsavstånd? Då behöver man inte få en massa snöslask på rutan :7peta

Var bor du? Jag vill flytta dit! Ni har ju uppenbarligen sluppit skaffa er någon erfarenhet av vägsalt, era lyckostar!


Sedan har jag ännu inte upplevt att det är ett problem att hålla hastighetsbegränsningarna på saltade vägar.

Problemet är nog snarare att då vägarna saltar så står folk på i 140 även om det är vinterväglag, vilket orsakar en del intressanta effekter där saltets effekter och/eller spridning upphör.

Rosten hålls förresten borta om man tvättar bilen regelbundet, det lönar sig att hålla den fin också vintertid.

Näe. Att tvätta bilen varje vecka vintertid gör att saltet inte käkar upp den omedelbart. På så sätt kan man få byta nya chassidetaljer varje vår och sprida ut plågan över lång tid istället för att få sin bil skrotad på en eller två säsonger! :tummenupp
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Var bor du? Jag vill flytta dit! Ni har ju uppenbarligen sluppit skaffa er någon erfarenhet av vägsalt, era lyckostar!


Problemet är nog snarare att då vägarna saltar så står folk på i 140 även om det är vinterväglag, vilket orsakar en del intressanta effekter där saltets effekter och/eller spridning upphör.


Näe. Att tvätta bilen varje vecka vintertid gör att saltet inte käkar upp den omedelbart. På så sätt kan man få byta nya chassidetaljer varje vår och sprida ut plågan över lång tid istället för att få sin bil skrotad på en eller två säsonger! :tummenupp

Tro mig, de saltar här.. Väldigt, väldigt mycket..
Men fortfarande, det är ju inte saltets fel att våra stackars framrutor blir skitiga. Ligger man och nosar folk i röven så kommer man slutligen att bli skitig.
Och även om jag just nu råkar bo i norr så har jag tidigare prövat på att köra i köer på saltade vägar i lägre hastigheter, där har jag inte upplevt det som ett stort problem.

Men annars är hastigheterna ett problem när de slarvar med saltningen, det håller jag med om. Dock får man väl anta att de flesta som är vana med detta väglag kör med insidan av skallen och inte pressar bilen allt vad det går, undantag finns men jag påstår trots allt att det är säkrare med salt än utan.

Och rost ja.. Min förra bil gillade inte salt så jag tvättade/sköljde av den ofta samt gjorde en underredsbehandling när jag köpte den. Hade inte fått nån rost på sig när jag sålde den och det var trots allt en VW Vento som är ökänt rostkänslig.
 

Båtsman

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
På jobbet.
Hoj
Trimmad HONDA CR 500 -01 Aluminiumram + räsersoppa o finndubb
Rosten hålls förresten borta om man tvättar bilen regelbundet, det lönar sig att hålla den fin också vintertid.

Ju oftare man tvättar en bil desto storre chans är det att rosten kommer. Eller hur var det nu :va
Ska nog börja forska i biltvätt. Då får man forskarbidrag från staten som jag kan laga mina rosthål med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag bor i Norrland.

I stora delar av norrland saltas det inte, dock saltas E4.
Vi kör glatt bil ändå på fina hårda hyvlade isvägar, och vi håller oss på vägen.

Man betalar gärna lite mer när man köper bil för att få tag på ett inlandskört exemplar och man köper helst inte en som har pendlat på E4.

När det gäller däck, både dubbade och odubbade så förstörs däckgreppet av salt, däcken blir "saltblinda", dvs saltet lägger igen porerna i gummit såatt ytan blir blank och får sämre fäste.

Prova gärna någon gång om ni har möjlighet att köra isbana eller en fin vinterväg som är osaltad.
Stanna bilen och vräk på avfettning på däcken, vänta ett par minuter och kör fram en bit, dom svartbruna ränderna efter däcken är vägavlagringar och salt som suttit och kläggat igen ytan på gummit.

Sedan känns det som om bilen har fått nya däck, greppskillnaden är enorm.
Det är så stor skillnad att det kan vara vad som behövs för att komma uppför den "hopplösa" backen.

Flygplatser saltar man inte eftersom saltet leder till korrosion, på flygplatser strör man urea, som i princip är ett kvävebaserat konstgödsel.
Det gör samma sak med isen, men är snällare mot plåt/aluminium.
Det kan man dock inte sprida på allmänna vägar, då övergödningen skulle bli enorm.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Salt får upp vilt på vägarna.
Salt går ner i grundvattnet o förstör det.
Salt rostar sönder våra bilar. (Tvätta bilen regelbundet för att motverka rost bidrar med ytterligare en förstöring av grundvattnet)
Saltet skvätter upp på rutan så man inte ser nåt, sprutar med vindrutespolningen, mer grundvatten-förstörelse

Osv osv...

:D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top