Stoppad av snuten många gånger.

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
kawwa
Hej, nyreggad sen idag, men har läst på forumet hela säsongen :)
(kanonbra forum :tummenupp )

Har en liten fundering...

Snuten har börjat stanna mig när jag kör helt lagligt och till och med när jag/vi står helt still vid vägkanten. Ofta vill de bara se körkortet och påpeka en massa om att nrskylt saknas osv.

Bakomliggande faktorer spelar naturligtvis in:

De har ju blivit frånåkta ett par gånger, de har förmodligen också filmat lite bakhjulåkning o andra trix.

Så nu till frågan? Vad vill de och vad kan de göra åt det? Har aldrig fått några böter. Hela tiden säger de att de kommer en kallelse? (för vadå? avsaknad nrskylt?)

Nån som har koll på vad de sysslar med? Och vad de kan göra för att sno åt sig det roligaste som finns, hojåkningen.

/Tacksam för seriösa svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Speedyman skrev:
Hej, nyreggad sen idag, men har läst på forumet hela säsongen :)
(kanonbra forum :tummenupp )

Har en liten fundering...

Snuten har börjat stanna mig när jag kör helt lagligt och till och med när jag/vi står helt still vid vägkanten. Ofta vill de bara se körkortet och påpeka en massa om att nrskylt saknas osv.

Bakomliggande faktorer spelar naturligtvis in:

De har ju blivit frånåkta ett par gånger, de har förmodligen också filmat lite bakhjulåkning o andra trix.

Så nu till frågan? Vad vill de och vad kan de göra åt det? Har aldrig fått några böter. Hela tiden säger de att de kommer en kallelse? (för vadå? avsaknad nrskylt?)

Nån som har koll på vad de sysslar med? Och vad de kan göra för att sno åt sig det roligaste som finns, hojåkningen.

/Tacksam för seriösa svar.

Böter kan du nog åka på om de är kinkiga för avsaknaden av nr-skylt..

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
kawwa
De är ofta ganska trevliga, men böter? Borde man inte få det på plats då???

Kallelse till snuten gör mig fan nojjig :kocko Har de en på film 10 gånger så kanske man inte kan säga att det är polaren som kört varje gång :näsblod

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Vissa poliser vill val kanske att du vet att dom har ogonen pa dig och kanske dom vill visa lite vem som bestammer. Har blivit stoppad for saker som bilister gor for jamnan utan att bli stoppade. Kanske for det later lite mer och att mc ser juh ut att ga i 100 nar dom star stilla :D

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Speedyman skrev:

Kallelse till snuten gör mig fan nojjig :kocko Har de en på film 10 gånger så kanske man inte kan säga att det är polaren som kört varje gång :näsblod

En annan gissning är att de kanske "vet" att det är du som kört en del på annat sätt än de hade önskat. Men eftersom de inte har bindande bevis utan bara sett och kanske filmat så försöker de dämpa dig genom att stoppa dig med jämna mellanrum och visa att de har ögonen på dig.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
mamartin skrev:
Vissa poliser vill val kanske att du vet att dom har ogonen pa dig och kanske dom vill visa lite vem som bestammer. Har ofta blivit stoppad for saker som bilister gor for jamnan utan att bli stoppade. Kanske for det later lite mer och att mc ser juh ut att ga i 100 nar dom star stilla :D

Det är rätt vanligt att vissa poliser är extremt aggresiv mot dig om du har ett par förseelser de ej kunnat sätta fast dig för.
Drabbades själv av polisen i lunds aggresioner i fjol när jag fick blåsa 18 gånger och fick flygande besiktning en handfull gånger. Blev samtliga gånger stannad utan att gjort något fel körde tom med en helt orginal hoj.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Speedyman skrev:

Varför inte? Deras jobb är väl att bevisa att det e du... Säg att du inte kan köra på bakhjulet och att du också önskar att det var du som var så grym på att slanga...

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Troligen har de lite o göra eller avundsjuka!

Troligen har de för lite att göra med o jaga bovar eller så lyser de av avund att de inte får köra hoj själva.
Visst avsaknaden av skylt drar till sej deras uppmärksamhet o ogillas.
Be dem nästa gång o köra till nåt konditori o sätta sej o fika saft o bullar,tror de uppskattar förslag på vad de kan göra.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
För avsaknad av nrskylt "brukar" man åka på en flygande besiktning som inte ger böter, men nästa gång man blir stoppad för samma sak finns det dokumentation som visar att du blivit stoppad OCH då får du böter :fyllisar

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
kawwa
Har blivit stannad ca 3-4 gånger på 3 veckor och aldrig haft nrskylt. De säger bara att det kommer en kallelse hem :confused: Frågat varför, men inte fått något svar :3freak

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag råkade ut för något liknande med bilen när jag bodde i Borås. Dom såg att jag körde för fort flera gånger, körde och brände gummi, körde på bredställ och liknande. En gång försökte dom köra ikapp mig, men när dom inte såg mig drog jag iväg rejält så att dom ”fick åka i 200 för att komma i fatt dig, så du måste ha kört för fort”. Dessutom var jag tillsammans med dottern till en av poliserna (gissa hur stämningen var på söndagsmiddagarna…)

Grejen är att jag aldrig fick några böter, men jag blev stoppad så fort dom såg mig (även när jag var gående på väg hem från krogen). Dom kollade mig och sedan fick jag gå.
Det var som att dom väntade på att jag skulle bli förbannande och göra något dumt, men jag var alltid trevlig och bad om ursäkt. Jag tror att det var det jag klarade mig på det.

Så håll dig lugn och snäll och var trevlig det tjänar man på!

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Speedyman skrev:
Har blivit stannad ca 3-4 gånger på 3 veckor och aldrig haft nrskylt. De säger bara att det kommer en kallelse hem :confused: Frågat varför, men inte fått något svar :3freak

Då har du tur, jag klarade mig utan böter för jag var så lugn och trevlig fick jag höra, Men om det hände igen skulle det bli böter (så olika det kan vara).

iofs har jag stått någon natt med polisen bakom och med nrplåten i hjulhuset, då med belysning och klarat mig...mysko

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Speedyman skrev:
Har blivit stannad ca 3-4 gånger på 3 veckor och aldrig haft nrskylt.
Men, sätt på en registreringsskylt då, om du inte vill bli stoppad, svårt?

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
kawwa
sgtpepper skrev:
Men, sätt på en registreringsskylt då, om du inte vill bli stoppad, svårt?

Haha... jo, den är på G :tummenupp Men det är roligare att ut å köra än att mekka med skiten. Är lite lat där tyvärr.

Men det har inget med nrskylten att göra. Jag har ju stått helt still vid en vägkorsning och de har kommit emot en och man bara vet att "jaha, nu kommer de igen och ska prata skit" :4skrika

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
kawwa
Har aldrig haft med rättsväsendet att göra i hela mitt liv, men man kör ju hoj som en idiot.
Brukar de gå in o göra en "spaning" för trafikförseelser och vad händer då? Som skrivet innan, så kommer man väl så småning om få en "kallelse" vad innebär det???

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Speedyman skrev:
Men det har inget med nrskylten att göra. Jag har ju stått helt still vid en vägkorsning och de har kommit emot en och man bara vet att "jaha, nu kommer de igen och ska prata skit" :4skrika
Hade jag varit snut och sett en hoj utan regskylt stå vid en allmän väg så hade jag kollat upp den garanterat, så nog kan det visst vara registreringsskylten som är ditt problem. Jag menar, om ett fordon saknar skylt så är det något som kanske inte är helt hundra, kanske är den snodd, kanske är du en knarkare, kanske du inte fattat trafiklagstiftningen? Sånt måste polisen undersöka.

Speedyman

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
kawwa
UrbanTiger skrev:
I praktiken har du bara ett alternativ om dom väl fått upp ögonen på ditt betende i trafiken. Det är helt enkelt att ge fan i att köra som ett svin i tätbebyggt område. Speciellt i centrum och andra ställen där det rör sig poliser. Vad är det för kul med att blåsa järnet 120+ igenom city och förmodligen föra en massa oväsen :va Säger inte att du ska bli en ängel men lite ögontjäneri har ingen dött av. Sköt det snyggt så kanske dom ger fan i dig i fortsättningen.
Sen så ska du skriva ner tid, datum och tjänstenummer om det är så att dom fortsätter att tracka dig.

Nja, inte riktigt sånt svin i trafiken. Måste ju ha en 500 meter iallafall så man kan dra en riktig wheelie. Sen kör jag istort sett aldrig speciellt fort. (har hänt det också) oftast brukar det väl bli slaning i runt 80-100 blås.

Skylten ska på när jag får tid. Inte direkt någon "mening" att ha den borta när de ändå vet "vem det är".

Men är det ingen som har lite info, eller har fått en kallelse hem i brevlådan?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
sgtpepper skrev:
Hade jag varit snut och sett en hoj utan regskylt stå vid en allmän väg så hade jag kollat upp den garanterat, så nog kan det visst vara registreringsskylten som är ditt problem. Jag menar, om ett fordon saknar skylt så är det något som kanske inte är helt hundra, kanske är den snodd, kanske är du en knarkare, kanske du inte fattat trafiklagstiftningen? Sånt måste polisen undersöka.

Tycker som du att det är bra att dom kollar upp en hoj som inte har regskylt. Skulle bli glad om dom hittade min hoj om den blivit stulen och nån var ute och åkte med den utan skylt.

jontte

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
KTM 990 Adventure
UrbanTiger skrev:
Du borde väl själv veta om det finns fog för deras trakasserier :va
Om inte så tycker jag att du ska be om deras legitimation och skriva ner tjänstenummer, datum och tidpunkt. Spara dessa uppgifter så du har en samlad dokumentation för en eventuell anmälan.
Det dom håller på med (spaning ?) kan inte vara lagligt eftersom du inte är misstänkt för något brott.
Du kanske är knarkhandlare eller bankrånare, vad vet jag :gnissla

Sen när har spaning blivit olagligt ?
Det är klart att de som skiljer sig från mängden med sitt utseende (regskylt) och beteende får vara beredda på extra uppmärksamhet.

Var det någon som hade förväntat sig på annat ?
Tycker du ska ta deras snälla attityd och tänka till lite, de kan trots allt ge dig böter om de så vill. Men alla vill inte vara så "taskiga" utan vill att man ska förstå ändå.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024