Stoppie med ABS??

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Som sagt, går det att göra en stoppie med ABS-bromsar?? :va

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
jo i och för sig så låser man ju aldrig hjulet om man ska göra en lång stoppie men om man ska göra en röljusstoppie då?? Men borde dom inte ha nån abs-funktion ller vad man ska kalla det så man inte kan slå över å??

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CRF 450
mäts inte skillnaden mellan d 2 hjulen? så d går om man ser till att ha samma hastighet på bakhjulet

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
ABS bromsar låser sig visst... bara det att de låser upp sig lika snabbt igen! Tänk er att man pumpar med bromshandtaget så förstår ni hur det fungerar. Jag hade inte velat testa det på en hoj :tomten

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
storcken89 skrev:
jo i och för sig så låser man ju aldrig hjulet om man ska göra en lång stoppie men om man ska göra en röljusstoppie då?? Men borde dom inte ha nån abs-funktion ller vad man ska kalla det så man inte kan slå över å??

Låser man framhjulet vid en rödljusstoppie?

För övrigt så är ABS-funktionen nog mest tänkt som en säkerhetsgrej. Att göra stoppies är väl inte direkt det säkraste man kan göra, så det bästa är väl att låta bli...

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Optimus Prime skrev:
mäts inte skillnaden mellan d 2 hjulen? så d går om man ser till att ha samma hastighet på bakhjulet

I de system som sitter på MC tror jag bara hastigheten på framhjulet mäts, så ABSen går in när framhjulet stannar.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nexor skrev:
Jag hade inte velat testa det på en hoj :tomten

Inte? Jag tror det är bra med ABS på hojar, och ser egentligen ingen nackdel med det, utom möjligen att det är dyrt då.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
xyx skrev:
I de system som sitter på MC tror jag bara hastigheten på framhjulet mäts, så ABSen går in när framhjulet stannar.
Va jobbigt de blir att stå i kö i backar då, måste hålla emot med benen efter som bromsen släpper när hjulet står still...

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
HanneZ skrev:
Va jobbigt de blir att stå i kö i backar då, måste hålla emot med benen efter som bromsen släpper när hjulet står still...

Jävlar! det låter helt livsfarligt, vägra ABS :rofl

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
PacMan skrev:
Inte? Jag tror det är bra med ABS på hojar, och ser egentligen ingen nackdel med det, utom möjligen att det är dyrt då.

Jag tänkte mer mitt i en stoppie när ABS pumpen börjar jobba... kanske inte en höjdare.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nexor skrev:
Jag tänkte mer mitt i en stoppie när ABS pumpen börjar jobba... kanske inte en höjdare.

Nä, men det är inget roligt att låsa hjulet i en stoppie heller.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Vi provade på en BMW med ABS i sommras och lyckades inte.

Problemet är ju att du måste bromsa till ordentligt för att det skall lyfta (även om du hjälper till med kroppen) och då hoppar ABS:en in och sabbar.

Dock så går det ju att koppla ur den enkelt på BMW.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Långa farbron skrev:
Vi provade på en BMW med ABS i sommras och lyckades inte.

Problemet är ju att du måste bromsa till ordentligt för att det skall lyfta (även om du hjälper till med kroppen) och då hoppar ABS:en in och sabbar.

Dock så går det ju att koppla ur den enkelt på BMW.

Det är inte så att du väger lite för mycket? :gnissla

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
storcken89 skrev:
Som sagt, går det att göra en stoppie med ABS-bromsar?? :va

Vad ska du ha för mellanklassare som har ABSbromsar då ? Eller det var inte tanken ? ABS är väl inte särskilt vanligt på hojar, de flesta är ju inte utrustade med det..

Får man fråga varför du undrade över om det gick med ABS ? :p

Rödljustoppie (Endo alltså) ? Kan man inte göra en lång stoppie (stoppie) vid ett rödljus då ? :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
xyx skrev:
Har jag inte helt fel så har du ett "kugghjul" (med kuggarna åt sidan) och en sensor som går över dessa kuggar och kommer den inte över nästa kugg (dvs att hjulet stannat) så släpper den på bromsen. Isåfall borde det inte alls vara några problem med att göra stoppies med ABS

Så tror jag det är gjort på VFR iaf, BMW ska väl ha nåt flashigt system som läser båda hjulen, bara för att vara BMWiga. :D

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Gustav1 skrev:
Det är inte så att du väger lite för mycket? :gnissla

Jag satt på en chey-hoj i dag på mässan,har du köpt en sådan så är du en pygmé.

Olof Eriksson skrev:
Har jag inte helt fel så har du ett "kugghjul" (med kuggarna åt sidan) och en sensor som går över dessa kuggar och kommer den inte över nästa kugg (dvs att hjulet stannat) så släpper den på bromsen. Isåfall borde det inte alls vara några problem med att göra stoppies med ABS

Så tror jag det är gjort på VFR iaf, BMW ska väl ha nåt flashigt system som läser båda hjulen, bara för att vara BMWiga. :D

Sant,det går inte att börna med dom,då fram och bakbroms är sammankoplade.

Det luktar bara lameller om det om man försöker :tomten

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
lorkan skrev:
Rödljustoppie (Endo alltså) ? Kan man inte göra en lång stoppie (stoppie) vid ett rödljus då ? :D

Jag har för mig att det är tvärtom, men namnen asså.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring