Stoppies

mustic

PEACE to the dawgs
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart 125:a
balans punkten i en Stoppies, hur vet man att man är på den???
har någon bild när någon är det så man kan se hur hökt upp back hjulet ska?

håller på med Stoppies för fullt!!!!!(jag kommer inte att säga vad jag använder för hoj bara så ni vet!!!)

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Träna..

den ligger när du har mera massa framför centrum på hjultet än bakom...

du kan alltså väldigt långt upp..

och när du går över kommer du märka det med

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Lite mer än såhär går. (skrytbild) :D

Bifogat

• dsc00064.jpg
    dsc00064.jpg
    33.2 KB · Visningar: 767

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Vill inte låta som nån expert. Men när farten inte minskar då har du hittat punkten :rolleyes: Äh.. men när man bromsat upp hjulet och släppt bromsen så pass att farten knappt minskar då.

mustic

PEACE to the dawgs
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart 125:a
såå om man passerar balans punkten så borde men slå över?? right??
:confused:

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Om du "slänger" bak kroppen kanske du lyckas flytta bak tyngdpunkten såpass att du inte slår över...om du har tur.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tyro skrev:
Om du "slänger" bak kroppen kanske du lyckas flytta bak tyngdpunkten såpass att du inte slår över...om du har tur.

Hur då...släppa styret? För man har ju raka armar under stoppien.
Låter inte som en bra ide alls, är ju ingen stoppie fantom själv men har aldrig sett denna metod.
Enda som jag kan tänka mig skulle funka är att vrida på rullen fullt och få motorns och hjulens svängmassa att dra ner dig...så som man gör för att balancera hojen när man hoppar :D

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
phastasphuk skrev:
funka är att vrida på rullen fullt och få motorns och hjulens svängmassa att dra ner dig...så som man gör för att balancera hojen när man hoppar :D

Skulle inte vilja sätta ner bakdäcket med fullt ös på rullen, fast iofs, det kanske är skönare att slå runt bakåt. (har bara provat ena hållet än så länge :crash )

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
gpf skrev:
Skulle inte vilja sätta ner bakdäcket med fullt ös på rullen, fast iofs, det kanske är skönare att slå runt bakåt. (har bara provat ena hållet än så länge :crash )

Det skulle jag vilja göra men jag vågar inte. (sätta ner hjulet med full rulle) :D

Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
gpf skrev:

En annan ide vore ju att dra in kopplingen och sluta varva när man är på väg ner...så allt man får är en fin liten rökpuff från bakhjulet :D

Har precis själv börjat få lite rolling endos, förut så var det bara stoppisar....fast det bakhjulet är inte många dm över marken...men men...träna träna träna och kanske nån som har lite tips?

Som jag gör nu är att börja bromsa lite, och sen i en rörelse flytta fram till tanken samtidigt som jag kniper åt om bromsen (och tanken :) ) ...sen fegar jag ur och släpper upp bromsen.
Men man kanske skulle träna på att andvända bakfjädringen mer, "hoppa" till på sadeln och sen bromsa när hojen kommer tillbaksfrån fjädringsrörelsen.
Synpunkter?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
phastasphuk skrev:
Men man kanske skulle träna på att andvända bakfjädringen mer, "hoppa" till på sadeln och sen bromsa när hojen kommer tillbaksfrån fjädringsrörelsen.
Synpunkter?

Präxis... tycker det funkar finemang, då får man upp hela ekipaget i luften utan att förlora så mycket fart.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
phastasphuk skrev:

Har precis själv börjat få lite rolling endos, förut så var det bara stoppisar....fast det bakhjulet är inte många dm över marken...men men...träna träna träna och kanske nån som har lite tips?

Som jag gör nu är att börja bromsa lite, och sen i en rörelse flytta fram till tanken samtidigt som jag kniper åt om bromsen (och tanken :) ) ...sen fegar jag ur och släpper upp bromsen.
Synpunkter?

Det enda problemet med detta lär väl va att du fegar ur, resten kommer nog naturligt. Har du väl fått upp den i fart så vet du ju att du gör rätt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
att bromsa för mycket märkte jag för ångra minutersen. med cykel alltså men farten var hög för både jag och cykeln gjorde en framåtvolt ner i backen, det enda som gick sönder var Cyckeldatorhållaren. SOM JAG SKULLE SÄTTA PÅ MOPPEN :gråta
Stoppies gör jag jämt med cykel och hamnar ganska ofta i 12 o klocka och det märker man även om man klarar det.

// Niklas

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Högre än så här är svårt att komma!

:skrämd

duke1stopcrashth.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha