Stor familjebil / buss? Snål och billig :)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Är ute efter en snål och rymlig familjebil / buss. Har en Skoda Octavia kombi nu och med barnstolen bakom passagerarsätet så får passageraren sitta med knäna mot instrumentpanelen. Väldigt oskönt. Så jag behöver en väldigt rymlig bil som rymmer två barnstolar, barnvagn och hyfsat stor hund. Och 2 personer till. Några tips? Det jobbiga är att den får kosta max 15000:-...

Jag vägrar Volvo och frun vill inte ha Saab.

När man ändå ska handla så kanske man ska handla så stort som möjligt? Men den måste också vara snål...

Blockat på:

Citroen Evasion
Peugeot 806
Mitsubishi Space Wagon
Ford Galaxy
Seat Alhambra
Volkswagen Sharan
Toyota Previa
Opel Zafira

Alla finns i det prissegmentet. Space Wagon verkar vettig men de är 5 år äldre än övriga för samma pengar. Snöat in lite på Citroen eftersom den verkar vara ganska snål för sin storlek (806:an borde också vara det eftersom det är samma bil). Forden säger nog slurp.
Någon som har något tips? Någon som kanske har en Evasion, 806:a eller annan att sälja? :) Andra bilar som också platsar? Förbrukning är viktig. Pris också...
Hjälp mottages tacksamt!

Varför tvärvägra Saab och Volvo?

Du tittar ju på fransk skit som aldrig borde ha släppts ut på svenska vägar.

Det är säkert jävla EU's fel, vi får säkert inte neka grodätarna att sälja sin skit här....

Jag hade en 9-5 Aero kombi som kopplingen pajjade på och på grund av det så vägrar frugan. Hon är oövertalningsbar. Hon är gravid...
Jag vill verkligen inte ha en Volvo eftersom de jag haft har krånglat och så är de skitfula. Det sista påhoppet skrev jag kanske för att jag är en Saabmänniska :D Nä, icke Volvo. Kommer inte att trivas med en sådan holk. Har provat dem.
Dessutom är varken Saab eller Volvo lika stora invändigt som de andra bilarna i listan. Och plats är bra. Behöver kanske stoppa in en motorcykel någon gång vid något oplanerat driftstopp. Jag är inte bra på el och glömmer alltid ta med mig extra säkringar :gnissla

Varför tvärvägra Saab och Volvo?

Du tittar ju på fransk skit som aldrig borde ha släppts ut på svenska vägar.

Det är säkert jävla EU's fel, vi får säkert inte neka grodätarna att sälja sin skit här....

Diesel eller bensin? INGEN jävla seat oavsett bränsle och absolut inte sharan som diesel för den måste du byta partikelfilter på efter 12k mil och det kostar 12k...

Spontant skulle jag säga toyota eller mitsu...

Diesel eller bensin? INGEN jävla seat oavsett bränsle och absolut inte sharan som diesel för den måste du byta partikelfilter på efter 12k mil och det kostar 12k...

Spontant skulle jag säga toyota eller mitsu...

Ahh, glömde nämna soppan. Det får bli bensin.
Skodan jag har nu går på diesel, men den ska säljas och jag ska ha en snorbillig pendlingsbil. Bussen blir till frugan som är mammaledig och kör med ungar och handlar och sådant + för gemensamma utflykter. Nu pendlar jag med dieselbilen och den måste ju gå lite för att kompensera för skatten, men annan bensinpendlingsbil (t.ex. Civic eller liknande) blir ju ändå snål och kommer att gå ca 3000 mil/år och bussen går kanske bara 1000 mil/år. Då funkar det inte med diesel och den skatten.

Hehe, anade det :D Men då vet du hur det är med Saab och Volvomänniskor. Vägra varandras märken :D

Du är inte gammal nog att minnas det brinnande hatet under 70talet?

Då Saabmänniskorna påtalade det idiotiska i att spänna hästarna bakom vagnen (bakhjulsdrift) och Volvofolket påstod att framhjulsdrift aldrig skulle slå igenom...

Vi vet ju numera hur det gick med den saken...

Space Wagon alla dagar i veckan av de du rabblade upp. Previan är trevlig men inte så billig i drift jämfört med Mitsubishin.
Zafiran går billigt och har trots sitt dåliga Opelrykte inget att anmärka på förutom lite rost. Av någon anledning är svenskarna allergiska mot Opel, jag tror att det grundar sig i vår övertro på oss själva och vårt bilbyggande som var bra för länge sen men är inte det längre.
Galaxyn är ju en Ford men en bekant har kört sin i snart 8-9 år och det enda han har fått laga förutom slitdelar är en läckande servo. Dock inte billigt men hade han haft en Sharan så hade han ju fått byta ut hela bilen vid det här laget :rolleyes:

De stora bussarna brukar dra en del och ska man inte kosta på mer än 15.000 kan det bli svårt att hitta exemplar som inte är i usel form. Det kan dra iväg i reparationer mer än vad du köpt bilen för.

Om det främst är baksätesutrymmet som är problem, så kan jag tipsa om VW Passat. De lite äldre - och billigare - modellerna är rejält stora bak och sväljer lätt en bakvänd barnstol. Påminner annars mycket om Skoda (många gemensamma komponenter). Även äldre Audi A6 ligger riktigt lågt i pris nu. Jag sålde precis en A6 1.8 1997 för 13.000 och i riktigt bra skick, bortsett från att den var ful i lacken. För ett år sedan kostade den 30... A6:orna är väl storleksmässigt mellan Octavia och Passat i baksätet - rostar mindre än Passaterna, men är annars ungefär likvärdiga i driftkostnader. Det gäller att hitta de nyligen servade (kamrem m.m.) exemplaren där man inte måste byta dyra komponenter det första man gör.

Ska du ha en gammal passat så se till så att du har fått de nya tändspolarna, annars vill jag minnas att de kostar runt 1500kr, styck.

Har för mig att det var mellan 01-06 eller nåt sånt som spolarna gav upp på mest hela tiden.

Åh du, inte lätt att få tag i en stor familjebil med bra innerutrymmen för en totalbudget på 15'.
Jag skulle skippa allt tillverkat söder om alperna och absolut ingen Opel.
Mitt tips är att kolla efter en MB E-klass combi.
Min kompis har en E 220 med en rejäl 6:a i, generösa innerutrymmen och känsla av att fortfarande ha en del stuns kvar i sig även om den är 14 år gammal och mätaren passerat 30'. Han värderar att den är värd runt 15 pok.
Du får inte någon snygg MB för detta pris men fortfarande en kvalitetsbil.
Föutsätter att du kan meka en hel del om du söker en bil i denna prisklassen.

Åh du, inte lätt att få tag i en stor familjebil med bra innerutrymmen för en totalbudget på 15'.
Jag skulle skippa allt tillverkat söder om alperna och absolut ingen Opel.
Mitt tips är att kolla efter en MB E-klass combi.
Min kompis har en E 220 med en rejäl 6:a i, generösa innerutrymmen och känsla av att fortfarande ha en del stuns kvar i sig även om den är 14 år gammal och mätaren passerat 30'. Han värderar att den är värd runt 15 pok.
Du får inte någon snygg MB för detta pris men fortfarande en kvalitetsbil.
Föutsätter att du kan meka en hel del om du söker en bil i denna prisklassen.

Att kalla mercedes för kvalitetsbil va väl ändå att ta i? En 15 år gammal merca lär inte ha en kvadrat cm utan rost, rostiga bromsrör och alla andra problem de bilarna dras med.

Har en previa sedan tio år tillbaka. Fungerar otroligt bra med få fel. Kanske inte billigast i inköp men det är inte allt, rätt gött om det fungerar också...

Vi har 3 kidz 0,6 o 3,5 o 8 år gamla en bakåtvänd stol och en vanlig i en Galant funkar
bra men tyvärr rostar dom ju sjukt.
Hade sharan innan men de e en törstig j...vel (2,0)
Funderar på sharan vr6 lite dyarare att rep men den ska tydligen dricka mindre.
Hade en passat vr6 innan riktigt trevliga motorer:)

Köp ingen Previa den e ju bara så ful en bil kan bli:):)

Har en previa sedan tio år tillbaka. Fungerar otroligt bra med få fel. Kanske inte billigast i inköp men det är inte allt, rätt gött om det fungerar också...

Är inte previan rätt törstig?

En vän till mig hade en som han inte fick att gå under 1,2 hur han än gjorde,automat förvisso men ändå....

Är inte previan rätt törstig?

En vän till mig hade en som han inte fick att gå under 1,2 hur han än gjorde,automat förvisso men ändå....
Min är en 01 med "nya" chassit, två skjutdörrar, och då också annan motor än de tidigare modellerna. Min drar 1,0 blandad. Åker jag till tex Sälen fullutrustad är jag nere på ca 0,8

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick