Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag gissar att det är för att underlätta omladdning av vapnet.
Eller är det någon partygrej bara som jag missförstått?

Ejektor är överskattat. Hur svårt är det att plocka ut 1-2 hylsor ur loppet med händerna egentligen:va Kan ju förstå att det kan vara bra vid snabb fågeljakt men det är inte många sekunder i skillnad, bättre att satsa på en halvautomat i så fall. Sen ser jag det bara som mer grejer som kan krångla, och onödigt pristilllägg.




Har föresten mitt första "riktiga" gevär på gång, en halvgammal sida-sida. Tjejens granne vil sälja det för han skjuter bättre med sin gammelbössa med utanpåliggande hanar:D

Priset ligger antagligen strax under tusenlappen:tummenupp
Ska bara åka till en gubbe här i stan (samma gubbe som jag hade som "jaktlärare") och kolla lite hur skiten passar mig, bara lägga an ett par gånger sen ser han det direkt:tummenupp

Har skjutit 10 skott med bössan men missade varenda duva. Vet inte om det beror på att jag bara skjutit med bock tidigare eller om det är för att jag inte hade skjutit på nästan 2 år:gnissla Är jävligt tänd på detta nu:tummenupp Naturligtvis är det min far som får stå som ägare på bössan i 3 månader tills jag själv är gammal nog att få licens:tummenupp Vet inte riktigt hur det är med de nya reglerna, det kanske går att få licens för det nu ändå, utan att vara 18:va
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vet du om alla är utan ejector? Det vill man ju faktiskt ha.
Behöver inte ha det dyraste men man vill inte ha snik heller, det är ju kul med fina grejer också.

Hade du någon åsikt/gissning om jag vågar kladda i resten av min licensansökan? Dessutom var han litye stressig, vapengubben. Så: jag hann inte fråga om det ens är lönt att söka licensen för detta specifika vapen om jag inte vet fall jag köper just det? Kan man "konvertera" licensansöäkan till en annan bock sen t.ex.?

Studsartipset har jag fått av många andra, köpa gammal gevär och kalasfint sikte. Känner en som köpte en 4000kr studsare begagnat och ett 20.000:- Zeiss. :gnissla Jag tycker det är för jävla mycket för ett sikte, var ska man lägga sig ungefär tycker du?

Vet inte om alla modellerna saknar ejector, men det tror jag nog inte. Bara att höra efter eller leta på webbsidor. Ejector är trevligt om man pangar lerduvor och kan bara bryta vapnet ner mot en hink. Annars så håller man handen över och fångar upp hylsorna när de kastas ut. Men för vanlig jakt, så ska det inte behövas. Har man missat två skott, så har man och det tar inte nämnvärt längre tid att pilla ur hylsorna för hand (och lägga i fickan) än att i brådskan råka sprätta iväg dem in i en buske. En smaksak egentligen.

Det där med licens var länge sedan - kolla med lokala polisen hur du ska göra om inte vapenhandlarn kan bistå (de brukar kunna fylla i allt och fixa - t.o.m. plasta in pappret).

Vad gäller sikte så räckte ett Bushnell för 3.500 åt mig. Bra ljusinsläpp, justerbar förstoring och fin skärpa, men inga speciella features annars. Har kollat på dyra kikare och visst kan man ana en skillnad förutom avståndsmätaren med laser och kulbanekompansation o.d., men inget som skulle förmå mig att lägga 15 tusen extra på.
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Vet inte om alla modellerna saknar ejector, men det tror jag nog inte. Bara att höra efter eller leta på webbsidor. Ejector är trevligt om man pangar lerduvor och kan bara bryta vapnet ner mot en hink. Annars så håller man handen över och fångar upp hylsorna när de kastas ut. Men för vanlig jakt, så ska det inte behövas. Har man missat två skott, så har man och det tar inte nämnvärt längre tid att pilla ur hylsorna för hand (och lägga i fickan) än att i brådskan råka sprätta iväg dem in i en buske. En smaksak egentligen.

Det där med licens var länge sedan - kolla med lokala polisen hur du ska göra om inte vapenhandlarn kan bistå (de brukar kunna fylla i allt och fixa - t.o.m. plasta in pappret).

Vad gäller sikte så räckte ett Bushnell för 3.500 åt mig. Bra ljusinsläpp, justerbar förstoring och fin skärpa, men inga speciella features annars. Har kollat på dyra kikare och visst kan man ana en skillnad förutom avståndsmätaren med laser och kulbanekompansation o.d., men inget som skulle förmå mig att lägga 15 tusen extra på.

får nog hålla med ang ejektor .. klarar man inte skjuta viltet på två skott tycker jag man ska avstå också... och hagelhylsor är inte fint i naturen..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är man pysslig, så skall man tjöpa budgetbrakare med ejektorer.
Ett trevligt tidsfördriv när ejektorn hoppat över flänsen och låst fast tomhylsan i pipan..
Nästan lika skoj som fastnade choketuber.
Bättre att sats på en enkel bössa av god kvalitet.
Tycker jag.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jevligt sugen nu. Ska iväg på fågelhundsträning med en "Dog Whisperer" utanför Örebro imorgon. Kul som f*n att se hunden ställa rapphöns och fasaner! Har varit dit en gång tidigare. Hoppas få skjuta första ripan för Gordon Settern nästa höst fast det är ett bra tag kvar innan han är mogen för jakt.

http://www.dyltabruk.se/jakt.html
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Jevligt sugen nu. Ska iväg på fågelhundsträning med en "Dog Whisperer" utanför Örebro imorgon. Kul som f*n att se hunden ställa rapphöns och fasaner! Har varit dit en gång tidigare. Hoppas få skjuta första ripan för Gordon Settern nästa höst fast det är ett bra tag kvar innan han är mogen för jakt.

http://www.dyltabruk.se/jakt.html

skoj.. mina hemtrakter,,, men ställer verkligen hunden fasaner och rapphöns?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jajjemänsan! Har sett det live för en månad sedan. Fasanerna sprang vi iofs på så fort vi släppte honom så de stötte han direkt, ung och ivrig/oerfaren hund. Däremot ställde han rapphöns så man hade kunnat lyfta hunden i svansen. Stel som en pinne. Riktigt kul att se! I brist på ripa får man träna på dummare fåglar :) Helt galet att de har instinkten att ställa fågel inbyggt i hjärnbarken.

skoj.. mina hemtrakter,,, men ställer verkligen hunden fasaner och rapphöns?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Här är det nån kvinna som skrivit lite om träning hos Leif i Dylta Bruk. Då jag var med så var det väldigt jaktliknande former. Dvs. ut på fält och leta fågel och inte så mycket ren dressyr som står i länken.

http://www.jaquilines.se/html/valpinfo/utstallning/jakttraning.htm

På ripjaktspremiären i Jämtland i augusti hände bland det coolaste jag varit med om i jaktsammanhang. Alla tre hundar som vanligtvis är som ett gäng sjörövare (pga upphetsningen att få komma ut och jaga) tystnade och markerade mot vindriktningen. Alla var fortfarande kopplade och vi hade kanske gått 5 minuter från tälten och inte börjat jaga. Max 25 meter bort i lågt gräs stötte vi sen ett antal ripor och sköt tre om jag kommer ihåg rätt. Utan hundar hade man gått förbi och aldrig vetat om den ripkullen.
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
hallo .. kikar lite på attt köpa ett nikko stirling nighteater 56 objektiv..
nån som har nån erfarenhet av nikko?? är det ett jväla skitmärke eller är det dugligt... skulle haft ett leupold igentligen men får sänka budgeten lite...är det prisvärt för 2499 ??
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Allt låter bra men jag tvekade och köpte ett budgetsikte av Leupold istället. Jag surfade som fasen och snackade även med urar, som svarade i tråden och jag jobbar med. Hoppa över Kina-sikten tycker jag. Andra tycker säkert annorlunda. Kollar du på Robsoft så står de inte högt i kurs.

Mitt sikte som jag köpte i vintras:
"Leupold VX-1 3-9x40 på Widforss i Stockholm. Ca 4300 för optik, fästen, montering, inskjutning och flip-up linsskydd."


http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=9572

Edit
Jag kom på en töntig liknelse. "-Jag har en skitfin och dyr BMW men batteriet är opålitligt så den startar inte alltid".

hallo .. kikar lite på attt köpa ett nikko stirling nighteater 56 objektiv..
nån som har nån erfarenhet av nikko?? är det ett jväla skitmärke eller är det dugligt... skulle haft ett leupold igentligen men får sänka budgeten lite...är det prisvärt för 2499 ??
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
En vecka kvar tills ni får släppa hunden efter rådjuren:yoparty :tummenupp :kulspruta
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det har man väl fått göra sedan början av oktober?

Oj, var en månad för sen :näsblod Visste att det var 1/10 men glömde bort månaden:näsblod Så går det när man inte har någon mark och egen jakt att se fram emot:huvet
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag tycker ni skall införa jakt på 40+ taggare. Jag kan tänka mig att betala en tusing för varje klimaktieriekossa ni fäller så jag slipper höra på skiten.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag tycker ni skall införa jakt på 40+ taggare. Jag kan tänka mig att betala en tusing för varje klimaktieriekossa ni fäller så jag slipper höra på skiten.

Det är väl redan någon "50-årig jägare" som har börjat med det där :näsblod
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
30-06 är det inga problem med. Gott om olika typer av kulor och anslagsenergi som räcker till (runt 3000 Joule med rätt kula). Ganska flack kulbana också till skillnad från en del av de tyngre varianterna med 8 och 9,3mm (8x57JS t.ex. ska man undvika att satsa på idag). Hyfsat bra pris på ammo och det finns gott om billiga begagnade vapen, vilket ger pengar över till ett bra sikte (kolla testresultat i tidningar - man måste inte handla Zeiss...). Vapentillgången är nog den starka fördelen hos 30-06, som annars sparkar lite mer än nödvändigt i förhållande till den kraft man får i anslaget.

Ska du bara jaga älg, så kan det vara läge att leta efter någon av de mer kraftfulla kalibrarna. Älgarna stöper fortare - det skiljer bra mycket när man närmar sig "elefantkalibrar". Men det är anslagsenergi man ska titta på, inte diametern på kulan och så förstås utformningen av kulan och dess expansion. Tänk bara på att en värre patron kostar mycket mer, vilket ger dyrare träning och en rejäl spark när du ska skjuta. Häftiga lirare som kommer till skjutbanan med nyinköpt bössa för Nitro Express .470 brukar bara trycka av ett skott och sedan åka hem - dagen efter är vapnet returnerat till handlaren :) 30-06 är ganska lagom och räcker gott och väl.

Men .308 är annars trevlig - trots en kortare patron, så finns den i patronmodeller med bra energi och nästan lika flack kulbana som 30-06. Den är i det närmaste identisk med 7,62 NATO som används militärt, MEN har en annan laddning och anpassad för mindre vinkel på räfflingen. Bara utifall man nu råkar få tillgång till sådan ammo så är det inte bara att ladda upp...

Man kan köpa en fullgod studsare för ett par tusenlappar och med sikte för ytterliggare 3-4 tusen och vara lika vass på pass som den med halvautomatiska vidunder i prisklass med en personbil. Lägg slantarna på ammo och öva till att börja med.

Vad gäller hagelbrakare så duger det gott med en enkel bock anpassad för stålhagel. Halv och kvarts trångborrning är vanligt och funkar till det mesta (första skottet med kvart och sedan halv för att tränga ihop svärmen eftersom du missade och haren ränner längre bort :D eller nåt...). Kan man hitta en begagnad av bättre kvalitet så är det trevligt, men håll som sagt koll på att den får ta stålhagel - det blir en dyr erfarenhet annars. Om du sedan blir biten och jagar mycket och skjuter trap och skeet, så kan du handla på dig de där dyra specialbössorna med fina blåneringar och gravyrer. För att skjuta riktigt bra, behöver du få kolven justerad eller hitta ett vapen som från början ligger rätt. Halvautomater? Nja, visst går det, men omladdningen ger visst rassel-och-pling i bössan och de är tyngre. Kaliber 12 är det som gäller och 76mm patronläge.

30-06 största fördel verkar ju som du skriver vara vapentillgången, av de jag känner som jagar så verkar alla ha den kalibern. Bara en sådan sak att man kan ta en ask av någon man känner istället för att behöva köpa själv om det behövs är ju värt en hel del.

Vilken jävla djungel det är det här. :gnissla

Idag är det visning 11-16 för Widforss auktion på Armémuseum.
Eventuellt hinner man dit en sväng.

Är riktigt förvånad över Jägareförbundets kompetens och engagemang också som inte kunde svara på grundläggande frågor om licens, och jag tänker inte sätta mig i telefonkö till Polisen heller. Aldrig. Jag gillar inte ens poliser. :gnissla Inte kunde förbundet ta sig i kragen och skicka ut någon medlemsinfo eller annat till en ny medlem heller, klantar. :mad:
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
30-06 största fördel verkar ju som du skriver vara vapentillgången, av de jag känner som jagar så verkar alla ha den kalibern. Bara en sådan sak att man kan ta en ask av någon man känner istället för att behöva köpa själv om det behövs är ju värt en hel del.

Vilken jävla djungel det är det här. :gnissla

Idag är det visning 11-16 för Widforss auktion på Armémuseum.
Eventuellt hinner man dit en sväng.

Är riktigt förvånad över Jägareförbundets kompetens och engagemang också som inte kunde svara på grundläggande frågor om licens, och jag tänker inte sätta mig i telefonkö till Polisen heller. Aldrig. Jag gillar inte ens poliser. :gnissla Inte kunde förbundet ta sig i kragen och skicka ut någon medlemsinfo eller annat till en ny medlem heller, klantar. :mad:

det mesta grundläggande står väl både på polisen occh jägareförbundets hemsida? vad är det för licens frågor du har?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top