Stora och enda 90-tals tråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Riktigt bra 90-tals kväll på P3 idag. Nas, 2 Pac, Nirvana, Fugees, All Saints, Madonna.

Vad finns det ens för musiker nu för tiden? Ed Sheeran? 🥹

Är 90-talet då mänskligheten peakade? Jag tror det.

Apropå det ska jag bjuda en kompis på 90-tals kväll i Stockholm snart. Ni som är lite äldre än mig, vilka krogar, aktiviteter, drinkar, maträtter ska man fixa? Tänk 1991-1993, då var jag 12-14 så har hyfsad koll men behöver lite hjälp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
HotShot är iaf ett måste. 👍

HotShot gjorde ju comeback för några år sedan, det var bra för då ärvde dottern mina HotShot glas som hade stått oanvända sedan 90 talet.

Jag tyckte aldrig om dom, jag har fortfarande svårt för alla kaffe-drinkar efter att ha bott granne med en norrman i början av 90 talet som hade god tillgång till hembränt och gevalia.

Saker som jag skulle inkludera i en 90 tals fest är en video (får lösas digitalt) av musikprogrammen från MTv eller ZTV, för det stod alltid på på alla fester.

Klädesmässigt vet jag inte om 90 talet utmärkte sig, jag bildgooglade och fick mest upp 80tal, kanske det släpade kvar i någon mån, själv tror jag att jag hade jeans och jeansjacka på 90 talet.

Mat och dryck i övrigt kommer jag inte heller ihåg så mycket av, jag hade ju skaffat barn då så det var mycket middagar med andra barnfamiljer, potatisgratäng och någon köttbit med sås kanske, och dricka var ju oftast öl då.

90 talet var nog ganska outmärkande

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Föööhelvete......80 talet sög ankröv, 90 talet sög grispung, 10 talet vill jag inte minnas- för jag lever i nuet- och nuet är jävligt trevligt (och då syftar jag INTE på den fördummande mainstream skiten vi matas med dagligen!!)
Säger som ruinfeldt- öppna era hjärtan- fast med betoning på att inte stirra sej blind på Magnum Bonum eller Bruce sprängsten "som vaaa såå jävla bra"- då.....
Världens har snurrat några varv sen det va så bra....baktiden är just baktid- mänsklighetens framtid ligger inte i baktiden (men den banar väg för framtiden)
Nää fan...blicken framåt/ uppåt!!
(Men att sätta på lite exploited och gbh gör man emellanåt 😉)

// Jag

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Riktigt bra 90-tals kväll på P3 idag. Nas, 2 Pac, Nirvana, Fugees, All Saints, Madonna.

Vad finns det ens för musiker nu för tiden? Ed Sheeran? 🥹

Apropå det ska jag bjuda en kompis på 90-tals kväll i Stockholm snart. Ni som är lite äldre än mig, vilka krogar, aktiviteter, drinkar, maträtter ska man fixa? Tänk 1991-1993, då var jag 12-14 så har hyfsad koll men behöver lite hjälp.
- 90-talet för mig var techno och club. Bra musik, men ingen av de du nämnde ovan...möjligen någon låt med Madonna då.
Annars är ju 80- och 90-tal skönaste tiderna både vad gäller musik och utehaken.
Inget tips på bra ställen, ville bara lufta mig en smula eftersom jag var med : )

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På 90-talet kunde man besöka en irländsk pub i Stockholm och få höra irländska bakom disken och inte enbart serbokroatiska.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Apropå 90-talet och ute/inneställen då - någon som minns Asterix? Ja puben/klubben eller vad den ska kallas. På övervåningen civiliserad restaurang, och en trappa ner dunka-dunka med pyttipanna serverad direkt på disken i stekpannan. Alla sorters människotyper från de tidstypiska kostym-yuppies:arna till hårdrockare och mc-folk. Högljutt och - märkligt nog - bråkfritt.
Skönt ställe att förfesta på innan man drog ner till Stureplan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Apropå 90-talet och ute/inneställen då - någon som minns Asterix? Ja puben/klubben eller vad den ska kallas. På övervåningen civiliserad restaurang, och en trappa ner dunka-dunka med pyttipanna serverad direkt på disken i stekpannan. Alla sorters människotyper från de tidstypiska kostym-yuppies:arna till hårdrockare och mc-folk. Högljutt och - märkligt nog - bråkfritt.
Skönt ställe att förfesta på innan man drog ner till Stureplan.
Var det där det var sågspån på golvet och piltavlor mellan borden?
Nån civiliserad del såg jag aldrig där jag var...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Var det där det var sågspån på golvet och piltavlor mellan borden?
Nån civiliserad del såg jag aldrig där jag var...
- Jepp stämmer bra.
Sågspån på golvet som sög upp all spilld öl. Civiliserade delen var i markplanet. Det var restaurang ovan och rockpub i källaren.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tja, jag föddes -90 och sedan dess verkar det ha gått utför så... :gnissla :hihi Personligen tror jag inte att det finns ett mycket bättre årtionde att ha spenderat barndomen i i :fakta Musiken var bättre, TV var bättre, tekniken var på frammarsch, man såg introduktionen av och växte upp med mobiltelefoner, tv-spel och så vidare vilket gör att man kunnat få ut mesta möjliga av dessa ting. Att försöka introducera ny teknik för de som var gamla redan vid dess införande blir inte optimalt, visst kan gamlingar lära sig handskas med en dator eller mobiltelefon och dylikt men det blir helt enkelt inte samma sak som att ha växt upp med det. Vi som är födda därikring 80-sent till 90-tidigt var med från början och fick växa upp med/följa med i teknikens utveckling, från Supernintendo, Nokia 3310 och datorer i hemmet till moderna spelkonsoller, smartphones, gamingdatorer etc. Vi drog fan en jackpot på många plan :fakta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, jag föddes -90 och sedan dess verkar det ha gått utför så...

Vi drog fan en jackpot på många plan :fakta

Dom säger att min generation är så grinig för att vi köpte vår musik på vinyl, fick köpa om den på kasett för freestyle och bilstereo, sen skulle man köpa den på CD och slutligen på Minidisc för att ha den portabel, och nu sitter vi här och kan inte med Spotify....

Jag hade förvisso alla dom spelarna för alla formaten, men jag kopierade mina vinyl ända till CD så jag köpte musiken bara en gång.

Nu sitter jag med gratis-Spotify med reklam för jag är för snål för att betala för något jag nyttjar så lite

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dom säger att min generation är så grinig för att vi köpte vår musik på vinyl, fick köpa om den på kasett för freestyle och bilstereo, sen skulle man köpa den på CD och slutligen på Minidisc för att ha den portabel, och nu sitter vi här och kan inte med Spotify....

Jag hade förvisso alla dom spelarna för alla formaten, men jag kopierade mina vinyl ända till CD så jag köpte musiken bara en gång.

Nu sitter jag med gratis-Spotify med reklam för jag är för snål för att betala för något jag nyttjar så lite
Kan ju ligga något i det, jag behövde bara genomlida skiftet från att bränna cd-skivor (Nero Burning Rom är för övrigt ett så fruktansvärt jävla genialt programnamn) till att hantera digitala mp3-filer :hihi IPod ftw :fakta :hihi

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
90-talet förknippar jag mycket med gymnasietiden, så det var väl någon slags blandning av lågbudgetskola sargad av 90-talskrisen och mindre glamorösa ungdomsfyllor. Sen vände allt iofs med IT-boomen på slutet.

Föreslår därför bambatema på måltiden - överkokt pasta med skinksås, men utan synliga skinkbitar. Serveras med variation på riven vitkål. Sköljes lämpligtvis ned med en Sunkmust, dvs julmust blandat med Brännvin Special. Avslutningsvis flyger du in 100 flaskor exklusiv Champagne med Concorde från Frankrike, men vaskar alltihop.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år