Stora väder och vind tråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Seriös klimatfråga:

Koraller påstås dö av global uppvärmning.
Stora barriärrevet har tagit nästan 20 miljoner år att växa fram.
Samtidigt vet vi att det har varit varmare än det är nu under denna period.
Hur överlevde korallreven under tidigare varmare perioder då de är mindre förmögna nu?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Seriös klimatfråga:

Hur överlevde korallreven under tidigare varmare perioder då de är mindre förmögna nu?
Hypotes - klimatsvängningarna under de senaste 20 miljoner åren har varit långsammare än nu. Det ger korallreven tid att anpassa sig? Kanske "flytta med" vattentemperaturer som är mer lämpade för dem? Fortsätta växa på djupare/svalare vatten?
Idag går förändringen så snabbt att de inte hinner med att anpassa sig (flytta)

Tyvärr har vi knappast tillgång till information om var koraller har växt under alla dessa år.

Men som sagt - hypotes (säger som Groucho Marx - These Are My Principles Opinion. If You Don’t Like Them I Have Others)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hypotes - klimatsvängningarna under de senaste 20 miljoner åren har varit långsammare än nu. Det ger korallreven tid att anpassa sig? Kanske "flytta med" vattentemperaturer som är mer lämpade för dem? Fortsätta växa på djupare/svalare vatten?
Idag går förändringen så snabbt att de inte hinner med att anpassa sig (flytta)

Tyvärr har vi knappast tillgång till information om var koraller har växt under alla dessa år.

Men som sagt - hypotes (säger som Groucho Marx - These Are My Principles Opinion. If You Don’t Like Them I Have Others)
Skulle kunna stämma ja.

Kan ju också vara så att vi helt enkelt inte vet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Seriös klimatfråga:

Läste en studie som sa att barriärrevet inte alls mår dåligt av temperaturen, utan all trafik som stör.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag har också hört lite olika.
Om inte annat så talar ju att revet har återhämtat sig snabbt i områden som fått totalförbud mot trafik att det inte är just temperaturen. Det och att andra rev växer sig större trots temperaturökning.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Om inte annat så talar ju att revet har återhämtat sig snabbt i områden som fått totalförbud mot trafik att det inte är just temperaturen. Det och att andra rev växer sig större trots temperaturökning.
Högre temperatur och miljögifter var vad jag hörde igår - miljögifterna skulle bero på mer stormar???

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Bring it on.
20241120-055113.jpg

Polish-20241120-054944693.jpg

..nu ska jag bara torka runt dörren så jag kommer in i bilskrället denna eftermiddag :glömdet

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Magstarkt till och med för att vara aktivistradio:
Är väl på sitt sätt sant då klimatförändringar kan göra livet surare i vissa obygder och historiskt vet man att folk är mer benägna att gifta bort sina döttrar när livet blir hårt på grund av missväxt, krig, fattigdom och dåligt kanalutbud på netflix, samtidigit att de blir mer benägna att låta sina döttrar läsa genuslära på universitetet när allting är bra ekonomiskt, så ur det perspektivet kan man säkert fåt det till att klimatförändringar hotar jämställdheten men det gör ju med samma logik allt som är en försämring så det säger inte så mycket men säljer kanske lösnummer bland feminister.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Det ser det ut som. Äkte 13" BF Goodrich-däck från 70-talet... Användes senast i början av 90-talet av min bror när han körde nån träning för Anders Kulläng på nån isbana, och kommentaren var redan då "var har du hittat de gamla däcken?" :rofl

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vems är Vädret egentligen?
Funderar på vart jag ska skicka räkningen för plogning, dubbdäck, och lönebortfall... :va

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Rigga inspelning o allt, trodde det skulle bli aCtion på vägen men..

Får skaffa en bättre kamera, materialsport väl?

Edit; stavfle

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rigga inspelning o allt, trodde det skulle bli aCtion på vägen hem men..

Får skaffa en bättre kamera, materialsport väl?

Enligt Linus Tech Tips är det liten vits att köpa dyrare kamera, då alla kameror byggs på ett fåtal chip som sätter begränsningarna.

Fan vet, men av alla filmer jag har sett så ser inte skillnaden ut att vara dramatiskm din film var helt OK, i klass med dom jag får ut min kamera.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år