Storlek på hjälm i japan

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Är det möjligtvis någon som vet om vi har samma storlekar på hjälmar i Sverige som i Japan?
Jag ska beställa en hjälm av en person som ska dra till Japan. Jag har provat Arai´s hjälmar här hemma och har kommit fram till att jag ska ha x-small, så min fråga är om det fungerar att beställa samma storlek därifrån eller om det skiljer sig i Japan.
Hemsidan är på japanska och jag missade dessvärre dom lektionerna men det står i alla fall (53-54)・(55-56)・(57-58)・(59-60)・(61-62)cm.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik köpte en Arai från japan och då fick han gå upp en storlek eftersom motsvarande var för liten kontra de europeiska.

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Min uppfattning är att storlekarna är samma. Jag har en gammal Shoei som alltid har kännts lite stor från sverige och det tycker jag dom gör när jag provar samma storlek här i butik också (I Japan).
Dessutom så finns ju storleken angiven i centimeter.

/A

En annan sak också.
En hjälm som är köpt i Japan är antagligen inte godkänd att tävla med i europa även om det är exakt samma hjälm.

Last edited:

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Jag har mätt huvudet men jag får det till 55cm vilket skulle motsvara en small om jag tänker rätt enligt den japanska sidan. Är det då en small enligt svenska storleken så blir den ju för stor.

kwak 4ever

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZZR 1100
Solan skrev:
Jag har mätt huvudet men jag får det till 55cm vilket skulle motsvara en small om jag tänker rätt enligt den japanska sidan. Är det då en small enligt svenska storleken så blir den ju för stor.

Den som köper hjälmen till dig kan ju fråga i den japanska butiken.... Bara en tanke

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Japanviking skrev:
En annan sak också.
En hjälm som är köpt i Japan är antagligen inte godkänd att tävla med i europa även om det är exakt samma hjälm.

Om det är en Arai så är går den säkert genom en besiktning i Sverige med.

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
snakerider skrev:
Hur stor va prisskillnaden?

På MC-Varuhuset så tar dom 7300kr för den och i Japan kostade den ca 4000kr inklusive ett mörkt visir.
Sen så betalade i och för sig pappa allt utom 1000kr så för mig blev det rätt stor prisskillnad. :)

AI skrev:
Jag e Japan och med min konstiga huvudform sitter europeiska Arai och Shoei hjälmar mindre bra... dock sitter Japanska Shoei och Arai mkt bättre...

Måste köpa en ny hjälm nästa gång man e där... :huvet

Trist, min satt riktigt bra, jag ska bara köpa lite tjockare kindkuddar.

Problemet med den här hjälmen var att den var svår att få tag på, japaner kör visst helst i svarta hjälmar.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Solan skrev:
Sådär ja, igår ramlade min nya hjälm in från Japan i rätt storlek och allt.
:mycket_nöjd

Bra!

Nu orkar vi inte höra nåt jävla gnäll om att hjälmen blåser av huvet och att du stryps mer!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Solan skrev:
Om ni fortsätter att åka i 250 blås med mig bakpå så kommer jag troligtvis komma på nya ursäkter till att ni ska sakta ner.
Det var bara 247. Tjejhojen orkade ju inte mer än så. Jag tyckte det var... befriande, vackert och ASSKÖNT!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati