Stort hål genom väggen - hur?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Goddagens!

Har tänkt att göra ett hål i väggen för att kunna skicka genom lite olika kablar. Bla. tv-ut, ljud, och antennsladd från sovrummet till vardagsrummet. Min vision är att ha ett hål på ca 5 cm i diameter och där sätta ett plaströr så det blir fina kanter och inte smular ner en massa cement hela dagarna. Väggen är ca 15 cm tjock.

Finns det så stora borr?

Finns det "kanaler" man kan sätta in sen?

Det blir slabbigt.
Om jag fattar rätt, så är det betong, eller?
I så fall blir det bäst om man borrar med en kärnborr.
Då blir det snygga kanter.
Storleken är inga problem.
Problemet är att dessa består av typ en "bänkborrmaskin" som man bultar fast på väggen, med ett rörformat borr med diamanter i kanten.
Dessa kräver vattenkylning.
Vid borrningen sprutas vatten in i borrhålet för att sedan rinna ut boch ta med sigg slipfragmenten.
Även om man riggar vattendammsugare och grejor, så blir det ganska mycket återställning...

Alternativet är att bila upp ett hål, montera plaströret och putsa runt.
Lite mindre återställning.

Nu är det sisådär 15 år sedan jag jobbade med sådant, så det kan finnas modernare tekniker.

Är det gasbetong, leca, tegel eller hålsten (dvs. murad vägg) så går det att torrborra försiktigt med kärnborren.
Men tala inte om det när du hyr maskinen, ety det sliter ganska ordentligt..

Det blir slabbigt.
Om jag fattar rätt, så är det betong, eller?
I så fall blir det bäst om man borrar med en kärnborr.
Då blir det snygga kanter.
Storleken är inga problem.
Problemet är att dessa består av typ en "bänkborrmaskin" som man bultar fast på väggen, med ett rörformat borr med diamanter i kanten.
Dessa kräver vattenkylning.
Vid borrningen sprutas vatten in i borrhålet för att sedan rinna ut boch ta med sigg slipfragmenten.
Även om man riggar vattendammsugare och grejor, så blir det ganska mycket återställning...

Alternativet är att bila upp ett hål, montera plaströret och putsa runt.
Lite mindre återställning.

Nu är det sisådär 15 år sedan jag jobbade med sådant, så det kan finnas modernare tekniker.

Är det gasbetong, leca, tegel eller hålsten (dvs. murad vägg) så går det att torrborra försiktigt med kärnborren.
Men tala inte om det när du hyr maskinen, ety det sliter ganska ordentligt..

Jösses, det där var verkligen överkurs :va

Det är "vanlig" cement. Sån man hittar i bärande vägger i en lgh på vån. 6 av 12 från 60-talet.

Genomföringar finns i massa olika varianter, jag har satt in såna här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010205936.aspx?. Här har du några andra modeller: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=227610&search_page=

Dom ser kalasbra ut!

Borrade du genom cement? :gnissla

:hihi

Ett litet enklare men mer tidskrävande sätt är att du borrar flera mindre hål i pereferin på det stora hålet (~D10) med en vanlig betongborr och en bra maskin, typ Hilti.
Sedan är det bara hacka/fila med en mejsel tills du har ett snyggt, runt hål.

Jag tog Hiltin, vanlig slagborr modell större, här på jobbet och borrade med betongborr.
Sen hackade jag upp hålet en aning och knackade in ett plaströr.
Detta var under renovering så när jag tapetserade skar jag ut för röret och det blev riktigt bra.

Som sagt... billigaste allternativet är att borra med mindre borr i cirkel och sedan borra sönder "kärnan". I med röret och laga runt med bruk eller gipsputs.. Armering kan dock komma i vägen om man har otur...

Jösses, det där var verkligen överkurs :va

Det är "vanlig" cement. Sån man hittar i bärande vägger i en lgh på vån. 6 av 12 från 60-talet.

Dom ser kalasbra ut!

Borrade du genom cement? :gnissla

Betong heter det gör guds skull. Annars har du rätt. Så tjocka gör man gips, puts eller lättbetong väggar.

Herrejösses vad ångest jag får när jag läser om det här. Se till att du har tillgång till en borrhammare :hihi innan du sätter igång och borrar en triljon småhål. Det besparar dig en hel del huvudvärk.

kärnborra är att före dra
Sätt upp plast runt hålet och led ner vattnet i en balja eller dyl
Minst jobb och blir snyggast

Beroende på hur tjock väggen är, så borde lättaste sättet vara att borra ett lagom hål för att sedan köra med tigersåg till valfri storlek.

Att täcka/snygga till hålet kan du använda kabelgenomföring som länkades till ovan. Eller använda basportar (som används till baslådor i bil tex). Finns i olika dim samt färger och utföranden.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back