Strömförbrukning LED-lampa på 12 volt USB Cigg-uttagsladdare?

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej,
Köpte nyligen en USB-adapter (eller vad man nu ska kalla det) till 12-volts cigg-uttaget på min KTM för att kunna ladda olika elektronikprylar under färd.
Själva adaptern har en LED-lampa som lyser så fort den har stoppas i 12-voltsuttaget. Det borde rimligen innebära att adaptern i sig förbrukar ström trots att ingen laddning av telefon eller liknande sker.
Det jag gärna skulle vilja få reda på är hur mycket ström som adaptern förbrukar och om jag t.ex. kan låta hojen stå i några dygn med adaptern i utan att riskera att batteriet på hojen laddar ur eller om jag helt enkelt bör/måste plocka ur adaptern varje gång jag parkerar hojen?
Se bifogade bilder för vilken produkt det handlar om och specifikationer.

Mycket tacksam för svar!

Vänliga hälsningar Chappe

Bifogat

• 356051624_585197916864511_4112155954299972473_n.jpg
    356051624_585197916864511_4112155954299972473_n.jpg
    187.4 KB · Visningar: 23
  • 356112404_667070588133388_7240152579392915884_n.jpg
    356112404_667070588133388_7240152579392915884_n.jpg
    131.7 KB · Visningar: 27

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hej,
Köpte nyligen en USB-adapter (eller vad man nu ska kalla det) till 12-volts cigg-uttaget på min KTM för att kunna ladda olika elektronikprylar under färd.
Själva adaptern har en LED-lampa som lyser så fort den har stoppas i 12-voltsuttaget. Det borde rimligen innebära att adaptern i sig förbrukar ström trots att ingen laddning av telefon eller liknande sker.
Det jag gärna skulle vilja få reda på är hur mycket ström som adaptern förbrukar och om jag t.ex. kan låta hojen stå i några dygn med adaptern i utan att riskera att batteriet på hojen laddar ur eller om jag helt enkelt bör/måste plocka ur adaptern varje gång jag parkerar hojen?

Mycket tacksam för svar!

Jag hade frågat säljaren av produkten, men det är kanske lite gammalmodigt...?

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Varför inte plocka ur den när den inte ska användas? ? Det går garanterat snabbare än att leta uppgifter på tomgångsförbrukning. Att låta den vara i för några timmar lär inte märkas på batteriet.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
"En genomsnittlig mobilladdare drar cirka 0,05 watt när den inte används" enligt Vattenfall. Det borde väl gälla även 12V mobilladdare av normalkvalite. 1 Ah tas från batteriet på 10 dagar.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Håller med om att dra ur den, eller koppla om så att 12V uttaget endast får spänning när tändningen är på.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Hej,

Mycket tacksam för svar!

Om du räknar med att den drar "full effekt" hela tiden så blir du inte besviken.
2A x 5V = 10W.
Lika mycket som parkeringljuset på en hoj med 5W fram och 5W bak alltså.
10W / 12V ~ 1A som dras ur batteriet.
I själva verket är det såklart mindre, men koppla som någon annan redan sagt:
När tändningen är PÅ har du ström i uttaget.

För egen del kopplar jag gärna såna här små förbrukare på parkeringsljuset.
Alltså direkt på samma tråd som går till den lilla parkeringsljus-lampan.
På alla hojar jag haft (mest gammalt skrot...) så lyser den lampan så snart tändningen är på.
På så sätt minskar man risken att stå med tomt batteri...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hej,

Mycket tacksam för svar!

Inte svar på frågan men…
Parkerar du i låst garage?

Laddaren är lätt att sno och inte tål den regn heller.
Den tar inte så stor plats i fickan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kollade hur mycket en cigarettuttagsladdare som ger vanliga "USB 5 Volt" ut för att driva en GPS drar utan GPS'n inkopplad. Den har en röd lysdiod för att visa att den får ström från bilen.
0,02 A tomgångsström utan inkopplad GPS, dvs på ett dygn 24h blir det 0,48 Ah.
Eller på annat sätt 13 Volt x 0,02A = 0,26 W

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...