Strömma från dator till tv

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag undrar helt enkelt vad jag behöver för att strömma
filmer bilder mm till min tv från datorn?
har ingen smarttv el likn, får bli till hdmi ingången på tv,n genom wifi antar jag? men de verkar finnas massa prylar idag, söker helt nå billigt.
behöver man sen nå program el hur funkar det? följer de med de man köper el är de nåt annat program man behöver?

tack på förhand.
teknisk tumme i näven.

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Du behöver en hdmikabel mellan dator och tv.
Och sedan tala om för tv att du har en annan bildkälla t.ex hdmi2
Du kan välja om du vill se bilden på tv eller dator används windowsknappen + p

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Du behöver koppla någon form av "dator" till din tv, typ "boxee box", sedan strömmar du från din lagringsdator.

Fast om din lagringsdator står så nära att det är realistiskt att koppla den till tv så räcker det med en hdmi kabel som Gamepad säger.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag köpte MK805, 75 dollar, stor som en snusdosa och förvandlar din dator till en stor Android-tablet/smarttv

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Jag köpte MK805, 75 dollar, stor som en snusdosa och förvandlar din dator till en stor Android-tablet/smarttv

Hur upplever du kinadosan korvis? Ja e nöjd me min men stör mej lite på att filmspelaren som medföljde visar kina-tecken istället för å,ä,ö. Vlc e ju fortf i betastadiet å tycker att vissa filmer laggar där...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur upplever du kinadosan korvis? Ja e nöjd me min men stör mej lite på att filmspelaren som medföljde visar kina-tecken istället för å,ä,ö. Vlc e ju fortf i betastadiet å tycker att vissa filmer laggar där...

Jag har laddat ner MXPLayer och den funkar helt ok. Jag upplever den ungefär som förväntat av en 75$-pryl.
Den är inte snabbast i stan men som mediaspelare är den helt ok. Det är soft att kunna dra igång spotify eller snabbsurfa fram något som man kommer på för stunden eller bara köra uTorrent och dra hem något missat avsnitt av någon serie och samtidigt kolla upp morgondagens väder.
Det är ypperligt när man har lillkorv att kunna fylla ett minneskort med alla barnfilmerna och större filmer kan jag köra från min USB-disk...

Inte snabb men fungerar.
Då det är en fullfjädrad android-dosa blir den ju mångsidig, man kan ju göra allt det finns appar för. Det minimala formatet för ju att den får följa med på semestern om det verkar finnas en hyffsat modern TV i stugan eller på hotellet.

Att streama högupplöst funkar sisådär så för hd-filmer blir det USB-disk.
Jag saknar TuneIn Radio-appen så om någon känner till någon motsvarande webbradioapp som även ger de svenska kanalerna så tas tips tacksamt emot.

Tangentbordet jag beställde var väl inte superbra. Den fyller sin funktion men knapparna var en smula okänsliga så det är inte så lätt att skriva i något vidare tempo.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Man kan även köra trådlös hdmi, men jag har aldrig provat så vågar mig inte på några slutsatser av det.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
kapar tråden lite,
jag vill liksom TS ha en WIFI-mottagare vid TV:n som är inkopplad via HDMI. jag vill inte ha en mediastation med massa program utan jag vill enbart skicka bilden/skrivbordet jag har på datorskärmen direkt till TV:n

Krav:
ingen USB-sticka i datorn
minst 720P filmuppspelning, helst 1080P