Streetfighter-proj. GSX550/750 vs. XJ600

nils

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
GSF600 med lite snask
Hej gott folk. Jag behöver lite tips inför ett eventuellt streetfighter-bygge. Just nu kör jag en Suzuki GSF600 Bandit -00 (halvstreetfigher?) som tyvärr är alltför dyr på alla sätt och vis. Så den skall bort och inhandlas skall något betydligt billigare (både i inköpspris och driftkostnad).

Såå... Jag tänkte få tag på något liknande Banditen för runt 15.000. De jag har fastnat för är GSX550, GSX750 och XJ600 från mitten av 80-talet. Frågan är då vilken av dessa jag skall välja och om jag skall välja någon av dem?! Jag vill gärna hålla mig med minst Banditens pulvernivå och hantering, dock är jag ute efter en billig hoj att försäkra och äga. Det bör inte vara alltför mycket jobb innan den är någotsånär ”steetfighterig” (Byte av motor är ex. inte min nivå, detta blir mitt första "bygge").

Några ex:
XJ600 > http://www.blocket.se/view/3811450.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
GSX550 > http://www.blocket.se/view/3643352.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
GSX750 > http://www.blocket.se/view/3809578.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gsx750 gå nog bäst o den kan man nog få snygg :tummenupp

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
Såld
Har du kört så pass nytt som -00 innan så kommer det knappt vara kul att köpa någon sån gammal harv... Tokstor skillnad på banditen och det där gamla... Vänta till våren o provkör noga innan du bestämmer dig så att du inte blir väldigt besviken...

nils

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
GSF600 med lite snask
Mkay, det är så illa alltså, å jag som till och med tyckte banditen hade ganska medelmåttig hantering och effekt. Samtidigt är det nog att antigen skaffa något billigare eller inte köra något alls. Vad är det mer specifikt som är brutalt sämre på en GSX750 från -85 jämfört med en Bandit från -00?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
nils skrev:
Vad är det mer specifikt som är brutalt sämre på en GSX750 från -85 jämfört med en Bandit från -00?
Väghållningen... Bland annat...

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
Såld
nils skrev:
Mkay, det är så illa alltså, å jag som till och med tyckte banditen hade ganska medelmåttig hantering och effekt. Samtidigt är det nog att antigen skaffa något billigare eller inte köra något alls. Vad är det mer specifikt som är brutalt sämre på en GSX750 från -85 jämfört med en Bandit från -00?
Väghållning,bromsar,massa mekande, lägga pengar på gammalskit e inte lika roligt som att lägga pengar på förs eller tbh. till en nyare hoj, gamla hojar har inte samma kvalite eller så är de utslitna... mer skruvande o mer pengar i underhåll... för en äldre klumpigare,fulare (slöare?) hoj är det värt det..?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Alltså jag har ägt en 750 es från -83 samt kört en 600 och det är en förjävla stor skillnad på dom. Es funkar men inte om du tänkte göra nåt mycket mer än o frakta runt röven, bromsarna är inte up to date så att säga, inte chassit heller. Motorn funkar dock.

nils

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
GSF600 med lite snask
Alright. Verkar onekligen som det vore ett rejält nedköp i alla bemärkelser. Får väl köra en vända hos försäkringsbolagen och se om de kan tänkta sig att ge mig en gratis premie för sommaren :)

Tack för alla info iaf.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Äh, det kan vara kul med gamla häckar också. Bara man har rätt inställning och inte tror att det är precis lika okomplicerat som att köra spritt nytt.. Personligen har jag roligare på en 85:a än på en 05:a.

GSX ställer jag mig däremot tveksam till, GSXR däremot är ju nåt att bygga på. Dom tidigare modellerna är oförskämt billiga i försäkring.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tysken skrev:
Äh, det kan vara kul med gamla häckar också. Bara man har rätt inställning och inte tror att det är precis lika okomplicerat som att köra spritt nytt.. Personligen har jag roligare på en 85:a än på en 05:a.

GSX ställer jag mig däremot tveksam till, GSXR däremot är ju nåt att bygga på. Dom tidigare modellerna är oförskämt billiga i försäkring.
Håller fulständigt med. GSXR är grymt snygga.. spec tidiga 90 talarna är grymma om man vill bygga fighter. :tummenupp klart renast och schysstast ram + en motor som passar till fighter. och om dom är billiga att försäkra så. :banana
Köra hoj tycker jag du ska göra om det så skulle vara en gammal. den glädjen kommer du sakna stort annars.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hellre gammal hoj än ingen hoj!

Skulle hellre köpa en 80 tals gsxr som kören säger synd bara att folk verkar tro att de är gjorda av guld,kolfiber och titan...

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
kapten skrev:
Jag trodde det var billigt att äga en 600cc bandit? :confused:

Han kanske behöver få loss en stor summa pengar till något annat?

vad jag gissar på iallafall...

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jag har haft en GSX 750 tidigt 80-tal, det är fan inget fighterämne... Går bra rakfram men inte mycket mer :hihi
Funkar kanske som caférejser om man bygger om lite.
Nä köp en gammal gsxr! :yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...