stressmek is da shit!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte bara hojarna behöver fixas med - även rejsbussen har en del skavanker och nu senast fick jag körförbud pga dåliga bromsledningar. Det blir så när fordonen nästan rostar sönder på bara tio år :näsblod Nåja, diverse nya rör och nipplar från Biltema och ett lånat koningsverktyg gör saken lite bättre. Det struliga har varit att få loss de gamla nipplarna och då blev jag bl.a. tvungen att ta till rörtång modell mindre, samt att ta loss lastavkänningsdonet (och det satt fast som f_n). Till råga på allt var tre nipplar av en större och udda dimension och lite ringande till Modins och extrajobb av verkstadschef och en polare gjorde att jag kunde åka och hämta dem igår på midsommardagen :tummenupp

Varför det nu är så bråttom ? Besiktning på måndag (om allt går som det ska) och så bär det av bl.a. till Gelleråsen för bankörning och sedan ska bussen ut på försäljning så småningom (ska fixa lite rost först och snygga till...). Jag vågar inte ens tänka på vad det skulle kostat att åtgärda detta på verkstad.

Här kommer en före-bild och på koningsverktyget. Jag ska ta en på de nya fina kopparrören när det är klart - ser ut som till en ångmaskin modell Ä :)

Bifogat

• DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    59.2 KB · Visningar: 52
  • DSC00092.JPG
    DSC00092.JPG
    48.3 KB · Visningar: 55

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Stressmeck för att byta några bromsrör.. :va

Typ hela bromssystemet... och luftning med luftnipplar som är avbrutna, och fixa främre bromsslangarna med obefintliga reservdelar (jag får väl trolla :rolleyes: ). Ska ut och provköra nu och hoppas det finns bromsverkan :näsblod

Notera de svajigt handböjda rören :D

Bifogat

• DSC00093.JPG
    DSC00093.JPG
    63 KB · Visningar: 58

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...och besiktningen gick problemfritt :tummenupp Fast det hade gått för lång tid, så det blev en hel besiktning och skulle egentligen behövt bokas (med första lediga tid i augusti!). Men de var schyssta och tog in bilen ändå. De främre bromsrören som var lite rostiga, hade jag slipat och putsat upp till metallblank och fin yta och silikonspray på slangarna - fint som attan!

Nu är det bara att byta framruta också - den hade spruckit i vårvärmen pga gamla stenskott. Och så kanske AC:n ska kollas upp - ger lite dåligt med kyla... (och så var det rosten som ska slipas :rolleyes: )

Dr.Bike

Guest
Du grabben... ;) Jag kan berätta ALLT om stressmek för dig om du vill... :fakta

Ikväll ska vi "bara" knäppa loss" toppen på Affes maskin...
IGEN! :död
Ja den går, men den går inte bra, men vi har nu iaf fått igång Frankensteins monster och har därmed oxå kunnat ställa en diagnos!

(förloppet tidigare beskrivet av mig i "vad gjorde dig förbannad idag" tråden)

Tiden att göra HELT rätt från början fanns inte* då vi inte visste vad (eller rättare vilket) av alla felen som var livsviktigast innan patienten heldog... ;)
Nåväl, man får göra armhävningar på knogarna i natt... med en kamaxel i munnen.
Hojen ska ju ändå inte vara klar förrän...

IMORGON BITTI!!!!

*vill jag inbilla mig iaf... detta är ett sätt att döva samvetet, då man gärna vill göra perfekt på en gång! Men men....med så många likdelar utan känd historia så var det som sagt TUR att blixten slog ner i patriks åskledare på taket JUST som vi hade sytt ihop alla huvudsakliga ingredienser...

Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Skönt att den gick igenom utan krussiduller. :tummenupp

Men jag förstår inte hur du kan kalla det stressmecka när du i över 1 månads tid har vetat om att du måste byta bromsrören...? :va

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men jag förstår inte hur du kan kalla det stressmecka när du i över 1 månads tid har vetat om att du måste byta bromsrören...? :va

Två månader till och med (drygt)... :) Konsten är att ha andra saker som är viktigare att göra under tiden (familj - med barnafödande mitt i, födelsedagar och sociala åtaganden, husrenoveringar, meka rettan, klippa gräset osv), för att sedan inse att "JUST NU" så blir det tillräckligt viktigt att fixa just detta för att kunna ha något att transportera hojar i.

(och så är det något visst med rostiga bilar som gör att man gärna drar sig in i det längsta :D ...när jag tänker efter, så är nog det nog just det som är det starkaste om inte enda skälet, ehum)

Du grabben... ;) Jag kan berätta ALLT om stressmek för dig om du vill... :fakta

Jag tror dig, men det var jag som skrev boken och regisserade filmen :D

Lycka till nu med nattpasset! :tummenupp

Last edited:

Dr.Bike

Guest

Jag tror dig, men det var jag som skrev boken och regisserade filmen :D

Lycka till nu med nattpasset! :tummenupp

Tackar!
Nattpasset rapporterat i racingforumet, men en hint: Kolla klockslaget för detta inlägg, och ja jag kommer sova med GOTT samvete nu! :D
Affe lär bli glad iaf...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping