strupmick till komradio?

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Läste i bike i vintras om ett märke som hade ett hjälmkit till komradio med strupmikrofon.. någon som vet vad det var för tillverkare eller vart man får tag på ett sånt kit?

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jompas skrev:
Läste i bike i vintras om ett märke som hade ett hjälmkit till komradio med strupmikrofon.. någon som vet vad det var för tillverkare eller vart man får tag på ett sånt kit?

teknikmagasinet.se

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns strupmickar till Peltors intercom/komradiosystem också. Men då är det ju inte så särskilt billigt kanske... :gnissla

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hojlös för tillfället =(
Vi beställde två stycken "strupmickar" från bikeman tidigare i år men skickade genast tillbaka dom eftersom ljudet SÖG! Vanlig mikrofon är mycket bättre och kostar mycket mindre...

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Mac skrev:
skickade genast tillbaka dom eftersom ljudet SÖG!

Använde strupmickar i stridsvagnen när jag gjorde lumpen, och de funka riktigt bra. Så det borde funka. Kvaliteten kan ju vara lite olika iof.

En tjej, som låg i samma pluton som jag, använde en tidigare variant än den vi hade i Leoparden (hon använde ett set från Centurionvagnarna), den passade henne bättre. Så lite olika varianter på temat finns också.

Hur man placerar micken spelar också roll, jag lade min mot vänstra sidan av struphuvudet.

Hur som helst, har man tillräckligt bra grejor och använder dem rätt så ska det funka riktigt bra och man får bort väldigt mycket av bakgrundsljudet.

/J

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
RG500-Johannes skrev:
Hur man placerar micken spelar också roll, jag lade min mot vänstra sidan av struphuvudet.

Hur som helst, har man tillräckligt bra grejor och använder dem rätt så ska det funka riktigt bra och man får bort väldigt mycket av bakgrundsljudet.

/J

Någon, utöver Mac, som har erfarenhet av den just i MCsammanhang? Den borde ju vara synnerligen utsatt för vindbrus (hamnar den precis under bottentätningen av hjälmen eller under buffen)?

Ja, jag erkänner mig ha noll koll på strupmickar men jag är ganska intresserad av att snart köpa komradio so please some info :Bugar
(alternativet är ju att köra traditionell handsfree typ mobilelefon. Har testat det och det går att göra sig förstådd upp till 100 km/h men det är ett jävla vindbrus)

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Hojlös :(
Dags att lyfta den här tråden.

Jag är själv på jakt efter några bra strupmikrofoner.
De ska fungera till Cobra MT700/725, vilket inte teknikmagasinets gör.
Jag tänker använda dem vid hoj & skidåkning.

Kom med tips!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena gott folk... här är svar från tillverkaren angående problem vissa kan ha:

Var ute och surfade en del och råkade hamna på ert forum och läste om en som tydligen vart missnöjd med våra Neckmikes av fjolårets model. Antagligen har han inte placerat själva mikrofondelen helt exakt rätt dvs ca 1-2 cm till vänster om adamsäpplets kant och relativt högt upp på halsen. Vi har en nyutvecklad version som släpps i mitten till slutet mars med dels micro-öronhögtalare ( känns inte ens under mycket trånga integraler) samt en helt nyutvecklad Strupmikrofon med ett filter som tar bort halsens naturliga basljud och lyfter fram diskanten som i S-ljud o F-ljud. Den låter nästan exakt som en vanlig mikrofon- men helt utan vindbrus mm. Samt tack vare filterdelen är placeringen inte lika viktig för god funktion.
Bo Franzén - www.bikeman.se

Last edited:

Gerry

Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Swedie skrev:
Tjena gott folk... här är svar från tillverkaren angående problem vissa kan ha:

Var ute och surfade en del och råkade hamna på ert forum och läste om en som tydligen vart missnöjd med våra Neckmikes av fjolårets model. Antagligen har han inte placerat själva mikrofondelen helt exakt rätt dvs ca 1-2 cm till vänster om adamsäpplets kant och relativt högt upp på halsen. Vi har en nyutvecklad version som släpps i mitten till slutet mars med dels micro-öronhögtalare ( känns inte ens under mycket trånga integraler) samt en helt nyutvecklad Strupmikrofon med ett filter som tar bort halsens naturliga basljud och lyfter fram diskanten som i S-ljud o F-ljud. Den låter nästan exakt som en vanlig mikrofon- men helt utan vindbrus mm. Samt tack vare filterdelen är placeringen inte lika viktig för god funktion.
Bo Franzén - www.bikeman.se

Se där ja!
Då är det bara att hålla tummarna för att de sätter ett sjysst pris & att de fungerar ihop med Cobra PMR.

Last edited by a moderator:

Gerry

Gick med
19 Jun 2004
Hoj
Jugge_c skrev:
Strupmikrofon 379:- Jula
Komradio Cobra MT-725 2-pack. 499:- Jula.

Kvalitet på strupmikrofonen har jag dock ingen aning om. Ny i sortimentet i år samt att MT-725 är prissänkt. :yoparty

Mvh Jugge

Ser det inte ut att vara väldigt kort kabel till PPT-knappen?
Cobra har ju ett komplett paket för MC och det ser ju OK ut, men jag skulle vilja ha det med en strupmikrofon istället...
Hoppas det finns någon här som har köpt en strupmikrofon & kan berätta hur det fungerar.

//Gerry

Gerry

Gick med
19 Jun 2004
Hoj

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Jag har i helgen testat Bike-mans nya set och är ganska men inte helt nöjd med det. Det är som de skriver väldigt känslig hur micken sitter. I övrigt är det väldigt bra ljudåtergivning från micken även i farter upp mot "kraftigt olaglig motorvägsfart"...

Kan dock säga att det som spöat skiten ur de 4 varianter jag har testat såhär långt var Autocom's grejer (www.autocom.co.uk). Det finns ett gäng varianter på den och de som vi testade fick jag kommentaren när jag gjorde ett anrop "Var har du stannat?" och då gick det en bit över 100 km/h. Mycket imponerande. Finns att handla på PMC Bike (www.pmc-bike.se)

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Härligt känns som det börjar hända saker efter typ ett år ska nog ta och köpa dom som du rekommenderade från den engelska sidan.. och hoppas på det bästa.. vilken modell testade du?

Lime skrev:
Jag har i helgen testat Bike-mans nya set och är ganska men inte helt nöjd med det. Det är som de skriver väldigt känslig hur micken sitter. I övrigt är det väldigt bra ljudåtergivning från micken även i farter upp mot "kraftigt olaglig motorvägsfart"...

Kan dock säga att det som spöat skiten ur de 4 varianter jag har testat såhär långt var Autocom's grejer (www.autocom.co.uk). Det finns ett gäng varianter på den och de som vi testade fick jag kommentaren när jag gjorde ett anrop "Var har du stannat?" och då gick det en bit över 100 km/h. Mycket imponerande. Finns att handla på PMC Bike (www.pmc-bike.se)

Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Lyfter en 4 år gammal tråd, då jag har börjat fundera på att skaffa headset med strupmikrofoner till mig och tjejen.

Har det kommit nya bra och billiga alternativ sen sist?

Effoc

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Hoj
Husaberg 501-13
tror det är necmike som gäller ska kolla på ett par om dom finns hos granngården

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det jag läst om strupmikrofoner när jag letade headset , var att det var svårt att få dom till att sitta kvar på rätt plats. Placeringen är tydligen viktig o så fort man vrider på huvudet flyttar den sig lite.

Jag använder Cardo Scalas headset... Här är en "hemmagjord" recension om just mitt headset , ett Q2 , som klarar bike2bike upp till 500 m. Ska man bara prata med passagerare så räcker det med ett Scala Teamset. Billigaste pris just idag vet jag ej...bara att googla...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180607

EDIT : Scala Q2 : http://www.mobilgiganten.com/produkt/Scala-Rider-Q2.aspx
Scala Teamset : http://cdon.se/hemelektronik/cardo_scala_rider_teamset_mc-headse-795221

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år