Strypa eller inte?

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Tjena alla glada.
Ska ta A-kort i sommar men hittade en cyckel jag gillade redan nu, en Ducati Monster 620ie 05. Meddelar butiken att jag tänker ta hojen. Sitter sedan med inget att göra och får för mig att titta in på Transportstyerelsen. Upptäcker att det står 24 kw. Vad? Det är inget kraftpaket, bara 60 hp original. Men inte tyo 30hp! Ringer butiken och säljaren säger att den inte är strypt utan något om att Ducati levererade hojarna med dessa uppgifter för att få ner försäkringskostnaderna och att man fick montera stryp-kitet själv. Om man ville. Han säger vid mina upprepade frågor att hojen inte är strypt. Likt förbannat står det fel hp hos Transportstyrelsen.
Vad anser ni här på forumet?
Är ny på landsvägshojar. Kör lite motions-cross. KTM SXF-250 11.
Tacksam för alla svar.

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Hoj
Honda CB 1000R
Ja, jag vet att 2001 så hade Ducati 620ie exat 57 hk vid 9500 rpm och i vrid 53,3 NM vid 6750 rpm så det är nog som han säger att man inte har gett Transportstyrelsen korrekta uppgifter. Dom kan ju knappast sänkt hästkrafterna på hojen 2005:hihi

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Tror inte heller att kraften är sänkt original, men det känns lite skumt att hojen har 60hp original men enligt regbeviset är den strypt till 30 men säljaren säger att det inte stämmer. Hur ska man veta vad som stämmer?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Min Ktm har 11kw i registreringsbeviset, Husaberg har 9 kw osv

Det är så de är registreringsbesiktigade ...( men ingen kör så)

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Hoj
Honda CB 1000R
Fråga förra ägaren, står på registreringsbeviset:) be Transportstyrelsen om de uppgifterna om säljaren inte kan ge dig det. Står på alla nya reg bevis...:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan ju vara en hoj som reggats om för A beg och så som seden är fått strypningen bortplockad direkt efter registreringen med. Strypt är den nog inte. Vill du testa om den är det är det bara att se vad den har för toppfart. :hihi

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vad har för övrigt ägaren till ett fordon för ansvar att se till så uppgifterna i registreringsbeviset stämmer?
Att ändra motoreffekten borde ju rimligtvis vara något som man har en skyldighet att meddela?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
När det gäller motardhojarna ktm och husaberg m.fl. berodde den låga effekten på att man ville uppfylla avgas och buller krav på ett tävlingsfordon. Fordonet kunde då levereras landsvägar eggar och säljas med lagstadgad fabriksgaranti.
Att fordonet knappt gick att köra var ett mindre problem eftersom ägaren " trimmade " sin hoj till c.a 50 HK som första åtgärd. Då försvann naturligtvis garantin och ägaren fick sin lätta race motard.

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Tack för alla svar. Det verkar luta åt att den förmodligen inte är strypt då. Lite jobbigt att man inte kan veta med säkerhet förrän man fått den.

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Hoj
Honda CB 1000R
Ja, absolut har man ändrat på motoreffekten så ska den registrerings besiktigas, gäller till och med byte till effekt ljud dämpare men det gör ingen:hihi

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati