Strypa och besikta

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Strypa och besiktiga

Ska köpa en obesiktigad och ostrypt hoj, och undrar vad besiktning och strypning går på?

Orka folk som säljer hojar som inte är strypta i papprena :kocko

EDIT: Felstavning

Last edited:

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
125kubik skrev:
Ska köpa en obesiktigad och ostrypt hoj, och undrar vad besiktning och strypning går på?

Orka folk som säljer hojar som inte är strypta i papprena :kocko

Detta kommer gå på 1500-3500kr beronde på vem som sätter i strypningen.

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Bara strypning eller besiktning också?

Kan man inte strypa själva och se om det går igenom besiktningen?

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
När du ska ända kW i ditt registreringsbevis så måste du göra en så kallad registreringsbesiktning. Där ska du ha med ett strypningsintyg på att strypningen/ arna har satts dit på rätt sätt. Det skall göra av en mc-mekaniker. Jag har precis strypt min hoj, (onsdags) Yamahacenter tog 1750:- för strypningen. Sen så besiktningen kostade 600:-

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Allround skrev:
När du ska ända kW i ditt registreringsbevis så måste du göra en så kallad registreringsbesiktning. Där ska du ha med ett strypningsintyg på att strypningen/ arna har satts dit på rätt sätt. Det skall göra av en mc-mekaniker. Jag har precis strypt min hoj, (onsdags) Yamahacenter tog 1750:- för strypningen. Sen så besiktningen kostade 600:-

Strypningen behöver inte sättas i av en mekaniker!
Du kan lika gärna göra det själv. Det enda kravet de har på besiktningen är att du har med ett intyg på att strypningen är monterad (vem som gjort det + underskrift). Du behöver även ett papper som talar om att strypningen som du satt i är godkänd, oftast TÜV- godkänd. Detta papper får du oftast med när du köper strypningen.

/Olle

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Så det bör med andra ord räcka med att jag sätter i strypningen (som kostar 95:) och sedan skriver på en lapp att hojen är strypt+min underskrift?

Gött med lite softa regler för en gångs skull.

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
125kubik skrev:
Så det bör med andra ord räcka med att jag sätter i strypningen (som kostar 95:) och sedan skriver på en lapp att hojen är strypt+min underskrift?

Gött med lite softa regler för en gångs skull.

Du MÅSTE ha ett TÜV- intyg på att strypningen är godkänd.
Då kan du göra arbetet själv och skriva intyg.
Om du inte har ett TÜV-godkännande av strypningen, (brickor, trottelstopp eller vad det nu är) så måste en aukt. verkstad sätta dit den.
Så rktigt så softa regler är det inte...sorry
// Olle

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Okej, vad bra!

Någon som har tips på en affär som säljer dessa strypningar innan jag ringer alla verkstäder i halva sverige?

Tegenfeldt

Medlem
Gick med
28 Aug 2004
Hoj
Snart Fz6-n
Allround skrev:

Hade du skyltar och grejjer då eller? För jag ska registrera min nästa vecka och den är importerad, jag får dock betala 1990:- :näsblod

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Så jag borde ha ett papper någonstans där det står att min är strypt, godkänd osv? Har inte sett till det... Hmm.. :va

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Extreem_ skrev:
Så jag borde ha ett papper någonstans där det står att min är strypt, godkänd osv? Har inte sett till det... Hmm.. :va

regbevis, beställ ett nytt gratis på vv.se

har för mig att man enligt lag ska ha det med sig under färd

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...