Välkommen till forumet IsseG!
Det är så här, att varje vinter och vår, så dyker det upp ungefär 3-4 trådar i veckan om "Kan jag strypa den här (valfri sporthoj som inte får strypas, vilket man inser genom 3 min på körkortsportalen och 2 min google om motorcykelns specifikationer) till mitt A2-körkort?", en hel hög av "nej" följer, trådskaparen kommer fram till en massa hittepåargument som om det var oss på forumet han behöver försöka övertyga om att just han borde slippa bry sig om lagen och att vi andra borde se till att ändra den åt honom kvickt som attan, tills någon säger "skitsamma, kör bara, du kommer ändå inte att torska", vilket blir det svar som frågeställaren ville ha, och då är han nöjd och ber alla andra som "hade fel" dra åt helvete...
Många misstar GSX för GSX-R, och därav tror vi självklart att nu kommer nästa jag-vill-strypa-sporthojs-mupp som vägrar titta efter någon av de andra åttioelva miljoner trådarna när vi läser ditt första inlägg.
Enklast är faktiskt att kolla på
www.motorcyclespecs.co.za och gräva fram den modell du är sugen på, och kika vad det står i effektangivelse där. Är det under 70 kw så går det att strypa, är det nära 70kw så kan det vara bra att kolla i regbeviset på den tilltänkta hojen först.
35 kw blir förstås ganska så trött när man, som många av oss här, är van vid 80-120kw effekt, men det är klart tillräckligt för att köra ifrån de flesta bilar upp till 150 km/h. Även flera av de "sportigare", så den kommer inte vara dödstrött. Vad du skulle kunna göra är att kika lite på twinnar och enstånkor, de har för det mesta mer vridmoment och mer bottendrag än hojar med radfyror, så det blir lite som att köra en bil med turbodiesel - ingen hästspark i arslet, mer att det plötsligt går snabbare än vad det gjorde nyss.
Folk kommer att säga emot mig här, om att "det finns växellådor av en anledning" osv, men väldigt generellt kan man säga att effekten (kw) avgör toppfarten, vridmomentet (nm) avgör hur fort du kommer dit.