Strypa tung hoj till A2?

IsseG

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Vimmerby
Hoj
Ingen
Tjena!

Håller på att ta A2 kort och letar därför efter hoj. Hittade En Suzuki gsx 750 på blocket för en bra peng. Tanken var då att strypa ner hojen till 35kw... Då poppa dessa frågor upp i huvudet:

1: Hur går hojen med strypning? Har hört från ena hållet att den går utan problem, och andra säger att den går som en påse hundskit.

2: Blir 35kw på 201 kg för "tråkigt"? Alltså kommer den mindre effekten göra att den tunga hojen känns som en moped?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har hojen max 70 kw , då går det fint att göra en strypning. Alphatechnik har strypsatserna till dom flesta modeller. MC kompaniet i Väring är återförsäljare för dessa satser.

2 Förgasarhojar blir ofta lite kinkiga av strypning. Orsaken är att strypningen ofta består av strypbrickor i insugningsröret.

Jag hade hellre rekommenderat en twin på 300 - 650 cc som A2 hoj. Det är en smidigare hoj som går bättre med 35 kw. Man bör lägga till 3000-5000 kr för strypningen inkl besiktningen. Priset varierar beroende på om man gör jobbet själv eller på verkstad.
Kawasaki Er 6, Suzuki SV 650, DUCATI monster 620-696 eller Cb (f) 500 är exempel på hojar som ofta finns färdigstrypta av föregående ägare.
 
Last edited:

IsseG

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Vimmerby
Hoj
Ingen
Tro mig, jag har googlat... Ni kan få kolla igenom träffarna på google och återkomma om ni hittar svar på mina 2 frågor, för jag har då inte hittat nåt vettigt svar där och därav skapade jag denna tråd.

Får tacka CB_tobbe för 1 vettigt svar iaf!

1 fråga återstår dock. Hur känns 35 kw på 200 kg? Blir det för mycket vikt för effekten?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tro mig, jag har googlat... Ni kan få kolla igenom träffarna på google och återkomma om ni hittar svar på mina 2 frågor, för jag har då inte hittat nåt vettigt svar där och därav skapade jag denna tråd.

Får tacka CB_tobbe för 1 vettigt svar iaf!

1 fråga återstår dock. Hur känns 35 kw på 200 kg? Blir det för mycket vikt för effekten?
Vilken modell är det? Antar att folk antar att du har fastnat för en gsxR 750 :rolleyes: och därför sparkar smått bakut, men om det inte är en R och den har under/max 70kw så följ cb_tobbes inlägg :tummenupp

Som svar på din fråga, det är inte för mycket vikt för den effekten :tuttar
 

IsseG

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Vimmerby
Hoj
Ingen
TACK Larse! Ingen R modell det gäller.

Nu har jag fått svar på mina 2 frågor, tackar så hemskt mycket för det :fyllisar
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
1 fråga återstår dock. Hur känns 35 kw på 200 kg? Blir det för mycket vikt för effekten?

35kW på 200kg fungerar alldeles utmärkt, men som alla säger i alla trådar så är rekommendationen en twin på upp till 650cc - då får du mycket bottenvrid och gott om register att leka med.

Jag kör en strypt er6 på 215kg och det funkar alldeles utmärkt - både själv och med sambon bakpå. Kika på hoj med insprutning och strypning i form av trottelstopp så har du roligt hela vägen till 170km/h
 

IsseG

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Vimmerby
Hoj
Ingen
35kW på 200kg fungerar alldeles utmärkt, men som alla säger i alla trådar så är rekommendationen en twin på upp till 650cc - då får du mycket bottenvrid och gott om register att leka med.

Jag kör en strypt er6 på 215kg och det funkar alldeles utmärkt - både själv och med sambon bakpå. Kika på hoj med insprutning och strypning i form av trottelstopp så har du roligt hela vägen till 170km/h
Tack för ett bra svar, ska kika efter twin med insprut istället!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
TACK Larse! Ingen R modell det gäller.

Nu har jag fått svar på mina 2 frågor, tackar så hemskt mycket för det :fyllisar

Välkommen till forumet IsseG!

Det är så här, att varje vinter och vår, så dyker det upp ungefär 3-4 trådar i veckan om "Kan jag strypa den här (valfri sporthoj som inte får strypas, vilket man inser genom 3 min på körkortsportalen och 2 min google om motorcykelns specifikationer) till mitt A2-körkort?", en hel hög av "nej" följer, trådskaparen kommer fram till en massa hittepåargument som om det var oss på forumet han behöver försöka övertyga om att just han borde slippa bry sig om lagen och att vi andra borde se till att ändra den åt honom kvickt som attan, tills någon säger "skitsamma, kör bara, du kommer ändå inte att torska", vilket blir det svar som frågeställaren ville ha, och då är han nöjd och ber alla andra som "hade fel" dra åt helvete...

Många misstar GSX för GSX-R, och därav tror vi självklart att nu kommer nästa jag-vill-strypa-sporthojs-mupp som vägrar titta efter någon av de andra åttioelva miljoner trådarna när vi läser ditt första inlägg.
Enklast är faktiskt att kolla på www.motorcyclespecs.co.za och gräva fram den modell du är sugen på, och kika vad det står i effektangivelse där. Är det under 70 kw så går det att strypa, är det nära 70kw så kan det vara bra att kolla i regbeviset på den tilltänkta hojen först.

35 kw blir förstås ganska så trött när man, som många av oss här, är van vid 80-120kw effekt, men det är klart tillräckligt för att köra ifrån de flesta bilar upp till 150 km/h. Även flera av de "sportigare", så den kommer inte vara dödstrött. Vad du skulle kunna göra är att kika lite på twinnar och enstånkor, de har för det mesta mer vridmoment och mer bottendrag än hojar med radfyror, så det blir lite som att köra en bil med turbodiesel - ingen hästspark i arslet, mer att det plötsligt går snabbare än vad det gjorde nyss.
Folk kommer att säga emot mig här, om att "det finns växellådor av en anledning" osv, men väldigt generellt kan man säga att effekten (kw) avgör toppfarten, vridmomentet (nm) avgör hur fort du kommer dit.
 

IsseG

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Vimmerby
Hoj
Ingen
Välkommen till forumet IsseG!

Det är så här, att varje vinter och vår, så dyker det upp ungefär 3-4 trådar i veckan om "Kan jag strypa den här (valfri sporthoj som inte får strypas, vilket man inser genom 3 min på körkortsportalen och 2 min google om motorcykelns specifikationer) till mitt A2-körkort?", en hel hög av "nej" följer, trådskaparen kommer fram till en massa hittepåargument som om det var oss på forumet han behöver försöka övertyga om att just han borde slippa bry sig om lagen och att vi andra borde se till att ändra den åt honom kvickt som attan, tills någon säger "skitsamma, kör bara, du kommer ändå inte att torska", vilket blir det svar som frågeställaren ville ha, och då är han nöjd och ber alla andra som "hade fel" dra åt helvete...

Många misstar GSX för GSX-R, och därav tror vi självklart att nu kommer nästa jag-vill-strypa-sporthojs-mupp som vägrar titta efter någon av de andra åttioelva miljoner trådarna när vi läser ditt första inlägg.
Enklast är faktiskt att kolla på www.motorcyclespecs.co.za och gräva fram den modell du är sugen på, och kika vad det står i effektangivelse där. Är det under 70 kw så går det att strypa, är det nära 70kw så kan det vara bra att kolla i regbeviset på den tilltänkta hojen först.

35 kw blir förstås ganska så trött när man, som många av oss här, är van vid 80-120kw effekt, men det är klart tillräckligt för att köra ifrån de flesta bilar upp till 150 km/h. Även flera av de "sportigare", så den kommer inte vara dödstrött. Vad du skulle kunna göra är att kika lite på twinnar och enstånkor, de har för det mesta mer vridmoment och mer bottendrag än hojar med radfyror, så det blir lite som att köra en bil med turbodiesel - ingen hästspark i arslet, mer att det plötsligt går snabbare än vad det gjorde nyss.
Folk kommer att säga emot mig här, om att "det finns växellådor av en anledning" osv, men väldigt generellt kan man säga att effekten (kw) avgör toppfarten, vridmomentet (nm) avgör hur fort du kommer dit.
Tack!

Förstår det, har själv sett när jag googlat mina frågor att det finns miljoner frågor om enskilda hojar med diverse original effekt går att strypa. Det var som sagt inte den frågan jag ställde, för reglerna för A2 är jag medveten om. Blev ett missförstånd helt enkelt!

Nu har jag iaf fått ett par bra svar och ni verkar eniga, så jag lämnar nog idén på gsx 750 och kollar efter det ni föreslagit. Tack!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack!

Förstår det, har själv sett när jag googlat mina frågor att det finns miljoner frågor om enskilda hojar med diverse original effekt går att strypa. Det var som sagt inte den frågan jag ställde, för reglerna för A2 är jag medveten om. Blev ett missförstånd helt enkelt!

Nu har jag iaf fått ett par bra svar och ni verkar eniga, så jag lämnar nog idén på gsx 750 och kollar efter det ni föreslagit. Tack!

Du behöver absolut inte lämna iden med GSX´en, det är en trevlig hoj! Allt beror ju på vad man själv tycker om när det gäller motorkaraktärer. Har du redan körkortet så åk runt o testa! Hojbutikerna vill sälja hojar, så när jag ville köpa hoj sist åkte jag runt till mer eller mindre alla i mitt närområde o sa "Hej! Jag ska köpa en hoj, men jag har ingen aning om vilken - Hit me!" och provkörde säkert ett 20tal innan jag bestämt mig för vad jag gillade. Sen blev det att provköra 6-8 st till innan jag kom fram till vilken jag ville ha... Vill du ha v-twin finns t.ex Aprilia shiver och dorsoduro 750, några ducatis - monster, scrambler(?) lilla hypermotarden borde funka med. Paralelltwinnar som ER6, bmw f-serien - som även finns som encylindriga om man kollar på lite äldre, alla dessa har ABS om det är något du kikar efter, Honda hornet är en klassiker precis som gsx:en (fast kanske som 600?) kan va något för att testa 4cyl. Triumph street triple är trecylindrig och finns i en 35kw version. Testa så mycket du orkar, o köp det som känns bäst. Om ett år eller 2 kommer du sannolikt tröttna lite o köpa en annan hoj ändå, så det är ju inget val för resten av livet som ska göras :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du behöver absolut inte lämna iden med GSX´en, det är en trevlig hoj! Allt beror ju på vad man själv tycker om när det gäller motorkaraktärer. Har du redan körkortet så åk runt o testa! Hojbutikerna vill sälja hojar, så när jag ville köpa hoj sist åkte jag runt till mer eller mindre alla i mitt närområde o sa "Hej! Jag ska köpa en hoj, men jag har ingen aning om vilken - Hit me!" och provkörde säkert ett 20tal innan jag bestämt mig för vad jag gillade. Sen blev det att provköra 6-8 st till innan jag kom fram till vilken jag ville ha... Vill du ha v-twin finns t.ex Aprilia shiver och dorsoduro 750, några ducatis - monster, scrambler(?) lilla hypermotarden borde funka med. Paralelltwinnar som ER6, bmw f-serien - som även finns som encylindriga om man kollar på lite äldre, alla dessa har ABS om det är något du kikar efter, Honda hornet är en klassiker precis som gsx:en (fast kanske som 600?) kan va något för att testa 4cyl. Triumph street triple är trecylindrig och finns i en 35kw version. Testa så mycket du orkar, o köp det som känns bäst. Om ett år eller 2 kommer du sannolikt tröttna lite o köpa en annan hoj ändå, så det är ju inget val för resten av livet som ska göras :tummenupp

Du föreslår maskiner som ligger på 2 till 3 ggr TS budget. Mina förslag ligger mer i paritet med TS budget.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du föreslår maskiner som ligger på 2 till 3 ggr TS budget. Mina förslag ligger mer i paritet med TS budget.

Då TS inte har uppgett sin budget någonstans har du uppenbarligen någon slags insider information, har du lust att dela med dig av den? För övrigt är det inte svårt att få tag i en f650gs för 25000, eller en gammal monster, har sett 35kw shiver för 37000, en f650cs kan du utan problem få för under 20.
 

IsseG

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Vimmerby
Hoj
Ingen
Vet knappt själv vad min budget är! Så billigt som möjligt och absolut inte över 40k, ungefär så.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vet knappt själv vad min budget är! Så billigt som möjligt och absolut inte över 40k, ungefär så.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Då stövlar du in hos några handlare o säger att din maxbudget är 45 o säger åt dem att kasta åt dig allt de har! Kör o ha kul! Du kan få ganska mycket hoj för de pengarna!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Er6 är ju perfekt, passar din budget, har ABS och är en twin.
Förvånansvärt trevlig att köra strypt (jag körde med 25kW), jag tröttnade efter några hundra mil och plockade strypningen, men fram tills dess var den riktigt underhållande.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top