Strypning LC4?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tjena.
Hörde nåt snack om att KTM 640 LC4 Supermoto är strypt på 2:an och 3:an pga bullerrestriktioner eller liknande. Ligger det nån sanning i det? Kan det fixas och i såna fall hur?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inkopplingen av EPC:n ser annorlunda ut på 03-hojarna, så gamla beskrivningar stämmer inte till 100%. Det är dock lätt att se vad som är vad om man bara lyfter undan tanken och börjar rycka i slangarna...

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Och vad får man ut av detta på papperet och i körglädje?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lurch skrev:
Och vad får man ut av detta på papperet och i körglädje?

Inte så mycket, annat än att förgasaren reagerar som den ska vid fullgas på tvåan och trean - istället för att sega sig pga pysläcka via vakuumventilen. Det är verkligen bara vid fullgas till det tar stopp i handtaget, som EPC:n träder i kraft.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
TomK skrev:
Inte så mycket, annat än att förgasaren reagerar som den ska vid fullgas på tvåan och trean - istället för att sega sig pga pysläcka via vakuumventilen. Det är verkligen bara vid fullgas till det tar stopp i handtaget, som EPC:n träder i kraft.

Å det är ju rätt viktigt ifall du vill jönsa runt på slangen, speciellt ifall du har org. burken på.

Kör så det ryker......

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tom Byron skrev:
Å det är ju rätt viktigt ifall du vill jönsa runt på slangen, speciellt ifall du har org. burken på.

Kör så det ryker......

Heda, det var jag som stod bakom dig med en grön ZX-7:a på Midlanda ett av passen på förmiddan! Hade dina avgaspuffar rätt i nyllet... Det kanske var det som fick mig att bestämma mig för att byta? :bow

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Lurch skrev:
Heda, det var jag som stod bakom dig med en grön ZX-7:a på Midlanda ett av passen på förmiddan! Hade dina avgaspuffar rätt i nyllet... Det kanske var det som fick mig att bestämma mig för att byta? :bow

Åhh, sorry :rodnar Men med andra ord så "bankade jag in lite motard i pannbenet på dig" hahaha Jo puffar det gör dom :D Å faan va roligt det var att åka där :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Tihihihi, jag hörde någon vråla bakom å mummla lite å peka ........ så jag ställde hojen på sniskan så du kunde se någe......hehehe

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Tjena Lurch!

Hör av dig till mig så ska du få prova en ostrypt 640, är liksom en helt annan hoj när man plockat strypningar och fixat med munstycken mm, har för mig att jag berättade detta för dig på en 30års skiva för ett par veckor sedan men jag kan minnas fel.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Honung skrev:
Tjena Lurch!

Hör av dig till mig så ska du få prova en ostrypt 640, är liksom en helt annan hoj när man plockat strypningar och fixat med munstycken mm, har för mig att jag berättade detta för dig på en 30års skiva för ett par veckor sedan men jag kan minnas fel.

Inte var du väl så full att du har glömt det??? :crash

Jag åker upp på onsdag och går på Yran, jag hör av mig!

hagenblad

Kör som Satan satt bakpå
Gick med
27 May 2003
Hoj
Lc4 625, cr250
Jag pluggade också igen förgasarens två slangar som släpper in luft på "strypställen". Det översta i klockan och den utstickande vinklade slangen. på övre delen av fuggen. Funkar bra.

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Ja tänkte också riva bort hela epc men har inte haft tid, så nu åker man med utdragen kontakt.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hagenblad skrev:
Jag pluggade också igen förgasarens två slangar som släpper in luft på "strypställen". Det översta i klockan och den utstickande vinklade slangen. på övre delen av fuggen. Funkar bra.

Hålet via det vinklade röret är ett "utblås" och bör lämnas öppet. Återanvänd den böjda slangen och det lilla metall-luftfiltret till det.

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
TomK skrev:
Hålet via det vinklade röret är ett "utblås" och bör lämnas öppet. Återanvänd den böjda slangen och det lilla metall-luftfiltret till det.

Finns nån site där all "avstrypning" finns vackert dokumenterat i text och bild? Orkar inte tröska igenom 100-tals gamla trådar här... :va

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TomK skrev:

Vad händer om man pluggar båda? Jag gjorde det på min 640 -01 och det funkade bra?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
motardnisse skrev:
Vad händer om man pluggar båda? Jag gjorde det på min 640 -01 och det funkade bra?

Du får inte korrekt ventilation av förgasaren och därmed antagligen försämrad funktion hos vakuumsliden (rör sig säkert långsammare pga "andnöd").

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TomK skrev:
Du får inte korrekt ventilation av förgasaren och därmed antagligen försämrad funktion hos vakuumsliden (rör sig säkert långsammare pga "andnöd").

Aha!

"Spam" Va fasen har du blivit med rad twin [TRX850] Tom? Hade en själv innan Ragnar lurade på mig Ktm! :D

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Vad bör man förvänta sig av en 640 -01:a motard med annan dämpare (KTM racing), katalysatorn sitter kvar (eller vafan det nu är för nåt) och originaldrev ?

På 2:an går det få upp den, men det går lite segt... (utan koppling).

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept