Strypning på en tysk dt125r?

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
Det är så att jag har en dt125r 96:a som är importerad från tyskland, och jag behöver värkligen få bort strypningarna på den. Kommer precis upp runt 90 gränsen plus att den är riktigt slö.. :(

Har lyckats läsa mig till att det ska sitta en plugg i början på avgassystemet.. men det gör det inte. :3freak Antar att det inte gäller tyska hojar.

Det verkar som om den är strypt vid förgasarn istället. Mellan förgasarn och motorn sitter en platta, sen är hela skiten fast bultad: http://www.dlart.se/wtf.jpg

Några tips?
 

mrt4

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sthlm
Hoj
suzuki rg 125
hej!

När jag var 16 hade jag en 98a importerad från tyskland. Den var strypt i avgassystemet och med en annan topp med sämre komp. Inte via ypvs eller förgasare\insug.

Jag fick dock aldrig det bekräftat för jag ströp aldrig ur den.

Min gjorde runt 100 med bra effekt på låga och mellanregistret men det hände aldrig något på toppen.

\Robin

ps Det där på bilden kan mycket väl vara en strypning! Kolla!
 

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
Ok, tack för svaret mrt4. Jag får ta mig en närmare titt på den där plattan...
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag tycker att det ser ut precis som om det vore den vanliga insugsplattan som är på bilden, jag tror inte att den är strypt där.
Kolla längre in i avgassystemet, jag vet att det finns en bild på vart den sitter här på sh, så sök och du skall finna.

har också hört att det ska vara en topp med sämre komp i tyskimport. vet inte säkert dock.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tyrus skrev:
2219865 Det är så att jag har en dt125r 96:a som är importerad från tyskland, och jag behöver värkligen få bort strypningarna på den. Kommer precis upp runt 90 gränsen plus att den är riktigt slö.. :(

Har lyckats läsa mig till att det ska sitta en plugg i början på avgassystemet.. men det gör det inte. :3freak Antar att det inte gäller tyska hojar.

Det verkar som om den är strypt vid förgasarn istället. Mellan förgasarn och motorn sitter en platta, sen är hela skiten fast bultad: http://www.dlart.se/wtf.jpg

Några tips?
Så där såg min crm ut med, Den insugsplattan som satt på hade ett hål på kanse 17mm men den är bara att borra upp så nu är den lika stor som reedhuset. Så den kan vara strypt där men då bör den vara strypt i avgassystemet också. Så är det på crm:en men jag vet dock ej hur det är på din. Men ta loss och kolla. :tummenupp
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Kan det inte vara så att den bryter i tändningen när man kommer upp i 90km/h? Att CDI boxen stryper på något sätt?

Din bild: Lossa på förgasaren och kolla läget om det är en strypbrika där eller inte. Sen så kan man ju strypa en motorcykel på många sätt, pluggar på andra konstiga ställen som i ljuddämparen, gasvajern kanske har gjorts för kort med vilja så att inte hojen kan varva ur ordentligt, en platta i luftburken mm. Finns många ställen att pilla på. Lycka till.

PS: Den ska inte gå för fort, då åker du i från mig ju :fatta!
Tror jag har sätt dig i stan, nere på Mörbyvägen och utanför Gröndalsskolan. :) Vi ses i min backspegel som Dr.Bike säger.
 

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
Tack för tipsen! Får ta och leka doktor med hojen i heljen... Eller jag får vell vara syster och farsan doktor.. :rolleyes:

Enduroemil: Hehe, mycke möjligt. :tungan Kör inte så jätte ofta runt i nynäs. jag bor i ösmo så det brukar bli turer mot rosenhill och tullinge istället.

Annars vet ja att det finns en till kille som har en dtr i nynäs..
 

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Ort
I ett hus
Hoj
Såld
Tyrus skrev:
2219865 Det är så att jag har en dt125r 96:a som är importerad från tyskland, och jag behöver värkligen få bort strypningarna på den. Kommer precis upp runt 90 gränsen plus att den är riktigt slö.. :(

Har lyckats läsa mig till att det ska sitta en plugg i början på avgassystemet.. men det gör det inte. :3freak Antar att det inte gäller tyska hojar.

Det verkar som om den är strypt vid förgasarn istället. Mellan förgasarn och motorn sitter en platta, sen är hela skiten fast bultad: http://www.dlart.se/wtf.jpg

Några tips?
Går hojen segt upp till 90, eller är den pigg upp tills det tar "tvärstopp"??
 

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Växjö
Hoj
Student?
Hm, vet inte om jag bara fått för mig detta.. Men sitter det inte någon strypning i förgasaren som hindrar trottlen från att röra sig helt fritt?

//Jax
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
NEJ NEJ NEJ NEJ... ni har fel... som jag har sagt tidigare så är dom tyska dt:na strypta me en pligg i avgasystemet å cdi box dom jävlarna har oxo "vänt" ypvs:en helt fel så den ger effekt på låg istället för högvarv...

å sen till din bild.. :7peta suck... det är en vanlig insugspatta igenting annat... å det finns inte nån styrpling där..

å att det inte finns nått i kröken bror väll på att förra ägarn retan tagit bort den...

det som du måste göra är att fixa en ostrypt cdi box å vända på ypvs:en altenatift ställa den i öppet läge.. å kommer det komma en kick vi 7 tusen varv å det kommer dra iväg som fan..

så då va det sagt.. och JA ypvs guiden är på väg...
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Tyrus skrev:
2223082 Tack för tipsen! Får ta och leka doktor med hojen i heljen... Eller jag får vell vara syster och farsan doktor.. :rolleyes:

Enduroemil: Hehe, mycke möjligt. :tungan Kör inte så jätte ofta runt i nynäs. jag bor i ösmo så det brukar bli turer mot rosenhill och tullinge istället.

Annars vet ja att det finns en till kille som har en dtr i nynäs..

Såg det i din profil, den DT här i nynäs är bara blå. Men jag tror jag har set dig också nån gång, men det är bara längs landsvägen.
 

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
:Bugar Mr EmCom

Gud va jag känner mig noobig... Aja, vart får man tag på en ostrypt cdi box som fungerar? Yamaha center?

och vart kan "pliggen" tänkas sitta? :3freak

Väntar otåligt på en guide till ypvs:n. Svårt att fixa?

enduroemil: Inte min hoj på bilden men den e snarlik. Fast snyggare framskärm som e vit. landsväg is the shit! :)
 

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Ort
I ett hus
Hoj
Såld
Tyrus skrev:
2223639 :Bugar Mr EmCom

Gud va jag känner mig noobig... Aja, vart får man tag på en ostrypt cdi box som fungerar? Yamaha center?

och vart kan "pliggen" tänkas sitta? :3freak

Väntar otåligt på en guide till ypvs:n. Svårt att fixa?
Tjafset om att ypvs:n på tyska hojar är felvänd är bara dynga. Den är bara ställd i fel läge. Det ändras mycket lätt med en 8 och en 10-nyckel.
Om hojen är strypt via cdi:n(som din antagligen är) så är det ända du kan göra att beställa en ostrypt cdi:box från www.geiwiz.de. Min ostrypta cdi gick på 3000:- spänn, dyrt åt helvete, men det var det värt.
Dom svenska cdi:boxarna passar inte på tyskhojarna, bara så du vet!
Om du undrar något, så säg till. Jag har blivit rätt haj på tyska Dt 125:eek:r av mina egna erfarenheter :näsblod
 

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
3000 spänn!! :gnissla Vad gör den där jäkla cdi boxen igentligen?

Måste jag byta ut cdi boxen eller kan jag göra på nått annat sätt för att iaf få lite mer kräm? fixa ypvs:n?
 

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Ort
I ett hus
Hoj
Såld
Tyrus skrev:
2223726 3000 spänn!! :gnissla Vad gör den där jäkla cdi boxen igentligen?

Måste jag byta ut cdi boxen eller kan jag göra på nått annat sätt för att iaf få lite mer kräm? fixa ypvs:n?
Den bryter gnistan när du kommer upp i en viss hastighet.
Det sitter typ en magnet som sluter/öppnar i mätarhuset, den känner av när mätaren visar 80. När mätaren pekar 80 (oavsett växel, varvtal..) så sluts magneten i mätarhuset, en signal skickas ner till cdi:n, som i sin tur cuttar gnistan.
Själva cdi:n reglerar bara toppfarten, inte krämen i motorn.

Ypvs:en justerar du genom att skruva på dom 2 skruvarna som sitter på vänstersidan av cylindern. Skruva in/ut den främsta skruven(som är närmst framhjulet) tills den är ca. 1cm från botten, och skruva den bakre skruven nästan så långt ut det bara går.

Om du gör så då ska den gå bättre på topp. Den kan bli segare på lägre varv, men vem bryr sig? :banana

Ps. skruvarna på bilden står lite fel :rofl
 

Bifogat

  • HPIM5217ypvs.JPG
    HPIM5217ypvs.JPG
    42.8 KB · Visningar: 79
Last edited:

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
Svenssson skrev:
2223777 Den bryter gnistan när du kommer upp i en viss hastighet.
Det sitter typ en magnet som sluter/öppnar i mätarhuset, den känner av när mätaren visar 80. När mätaren pekar 80 (oavsett växel, varvtal..) så sluts magneten i mätarhuset, en signal skickas ner till cdi:n, som i sin tur cuttar gnistan.
Själva cdi:n reglerar bara toppfarten, inte krämen i motorn.

Ypvs:en justerar du genom att skruva på dom 2 skruvarna som sitter på vänstersidan av cylindern. Skruva in/ut den främsta skruven(som är närmst framhjulet) tills den är ca. 1cm från botten, och skruva den bakre skruven nästan så långt ut det bara går.

Om du gör så då ska den gå bättre på topp. Den kan bli segare på lägre varv, men vem bryr sig? :banana

Ps. skruvarna på bilden står lite fel :rofl


Ehhm.. kan man inte bara ta bort cdi:n då? :rolleyes: Eller koppla ur den på nått sätt?

Ska testa att justera ypvs:n imorron. Tack för hjälpen! :)
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Tyrus skrev:
2223999 Kolla längs ner på den här sidan:

http://www.dtr125.net/tuning97to99.htm

Nu är ju min en 96:a men man kanske kan se efter och testa? :tuttar
mm det ärt den sida ja har lärti mig ifrån + massa snubbar ifrån bike.se för 100 år sen..

men det va menar me ypvs:en är ju att den ska ju öppna mer å mer iomed att varvet ökar å då får man ju en jävla effekt hela vägen.. så är det på alla hojjar me rörlig avgas port... gör man som snvenson så får man bara effekt på hög varv.. inte mellan å låg.. men som han säger.. vem behöver det :brynad
å jag menar såklart "pluggen" inte piggen :3freak

cdi boxen kan ju ju glöma att ta bort den styr ju som sagt att motorn får gnista...
men snacka me svrenson han har ju fixat sin... :)

lycka till

och nej.. ja kan inte stava... :fatta!
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Varför skulle dom bulta fasst förgasaren om de inte har gjort ett skit där? Tror ni att dom gör de för skojjs skull? Min Dt125r jag hade var bara strypt i topplocket...Tror de finns olika strypningar på olika modeller, har du kollat i reggpappret vad de står där? I mina papper stod det vart den var strypt...Min Tzr som har samma motor som Dt var strypt i avgasporten...bara ställa in den rätt så ostryper man den.
 

Tyrus

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
DR 650 - 96:a
Jag blir bara mer och mer förvirrad... :3freak

Och precis som zpeppy säger, varför är förgasarn igen bultad?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top