Strypning på ktm 660

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
Hej!
Farsgubben gick tamejfaan och köpte sig en ktm 660. :huvet

Som inbiten rejsare så vill jag ju givetvis att han ska få ut så mycket av hojen som möjligt och ta bort all jävla strypning. (När jag ska låna)

Nån som kan bistå med sin kunskap av vart all strypning sitter samt hur man tar bort dom.

Väldigt tacksam för svar!

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
2010 Yamaha R1
Guran skrev:
Hej!

Som inbiten rejsare så vill jag ju givetvis att han ska få ut så mycket av hojen som möjligt och ta bort all jävla strypning. (När jag ska låna)

Nån som kan bistå med sin kunskap av vart all strypning sitter samt hur man tar bort dom.

Hur vet du att den e strypt?

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Ja du det är inte så lätt att säga om han har rätt eller fel utan att ha kikat lite på hojen. Är den helt ny så är det inte omöjligt. Om den är strypt så är det bara att knacka ut gnistgallret, i med den andra nålen, bort med trottelstoppet och ta bort det feta locket i/över luftburken.

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
Ah! Tackar

Glömde :kocko .....det är en spretans -04
Vart sitter gnistgallret?

Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Guran skrev:
Hej!

En liten fråga bara; fick han inte med ett avstrypningskit inkl. instruktioner när han köpte hojen ?

Nu har jag då ingen 660 men väl en 625'a som åxå är strypt då man köper den och så stor skillnad lär det ju inte vara. Till min följde en liten tub innehållande ny nål och större huvudmunstycke med. Sen fick jag åxå en enklare lapp med beskrivning hur man gör.

Som någon tidigare sa så rör avstrypningen sig om: bort med trottelstoppet, byt nål och huvudmunstycke, bort med gnistgallret. Om du tar bort locket till luftburken kan du behöva gå upp ytterligare i huvudmunstycke. Sen vet jag inte hur det är med 660'n och lågfarten men på 625'an fick man gå upp minst en storlek eftersom den gick alldeles för magert annars.

Igen, har ingen riktig koll på 660'n men visst har väl även den en SAS-ventil som kan tas bort. Förvänta dig inga sensationer efter den operationen men allt krafs som inte fyller någon vettig funktion skall bort.

.

Katoom950

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -04, KTM 950 Adventure S -03
Detta är hämtat från Lelles där du kan ladda hem mer information om du registrerar dig.

KTM 660 SM:

1. Slide stopper : Remove ; mount needle set screw + coil spring + collar
2. Jetting : Jet needle OBEKR 4th position from top
Adjust screw 2,0 turns open
Slow jet 45
Main jet 165 (Is already inside !)
3. Air box : Remove top from air box.
Remove left side rubber cap from the air box.
4. Exhaust silencer : Remove perforated plate in the silencer exit.
5. Secondary ratio : No ratio change necessary !
Note : All required parts are included in the package !

SAS finns på 660:n också och är enkelt att pillra bort.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Guran skrev:
Hej!

Var han på Lelles för bara ett par dagar sedan ? Återfallsknutte eller så ? Det var en lite äldre tjomme som provsatt en 660 och snackade med en av de nyare försäljarna att "en sådan skulle han ha" :tummenupp (jag stod själv och väntade på Ragge - skulle handla nytt framdrev)...

Sök på forumet på "660" och "avstrypning" så hittar du säkert ett par trådar om det. Finns gott om folk som frågat samma sak tidigare och även fått utmärkta och detaljerade svar.

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
TomK skrev:
Var han på Lelles för bara ett par dagar sedan ? Återfallsknutte eller så ? Det var en lite äldre tjomme som provsatt en 660 och snackade med en av de nyare försäljarna att "en sådan skulle han ha" :tummenupp (jag stod själv och väntade på Ragge - skulle handla nytt framdrev)...

Sök på forumet på "660" och "avstrypning" så hittar du säkert ett par trådar om det. Finns gott om folk som frågat samma sak tidigare och även fått utmärkta och detaljerade svar.

Stämmer nog, han va där i Tisdags tror jag, och hämtar den i dag.
Han fyller 50 bast på onsdag, så det är väl gubbsjukan som visar sig, inte mig emot :)

Jag får tacka för alla svar, tror jag har ett hum om vad jag ska göra nu.

Last edited:

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
Håller på att plocka bort strypningen nu, men hittar inte vart 42 munstycket sitter, det som skall bytas ut mot 45, nån som kan förklara eller visa på bild vart det sitter på fuggen.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ta ur bottenpluggen i förgasaren.Munstycket med 6-kantsfattning är huvudmunstycket.Framför(mot cylindern sett)sitter lågfartsmunstycket.

Last edited:

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
bottenpluggen vart?, jag tog bort kåpan som omsluter flottören, nått mer som måste bort innan man kommer åt, tror jag såg munstycket med 6-kantsfattning, om jag ser det, kan jag få bort lågfartsmunstycket då?

Vart sitter denna som beskrivs här: Adjust screw 2,0 turns open

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ta en ganska smal skruvmejsel så är det bara att skruva bort.Det går att komma åt utan att ta bort hela flottörhuset som du gjort,ta bort pluggen som sitter i botten istället med 17mm?? nyckel.

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Guran skrev:
bottenpluggen vart?, jag tog bort kåpan som omsluter flottören, nått mer som måste bort innan man kommer åt, tror jag såg munstycket med 6-kantsfattning, om jag ser det, kan jag få bort lågfartsmunstycket då?
Flottörhuset hade kunnat suttit kvar.Det räcker att ta bort den stora 6-kantiga,ca 20-24mm stora pluggen.Där inne syns 2 munstycken.Huvudmunstycke och tomgångsmunstycke.Tomgångsmunstycket sitter längst fram mot cylindern.

(För sen så klart)
:död

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Guran skrev:
Ska verkligen hela stora locket av från luftburken?

Om du nu är så himla osäker lämna in hojen då! men jag tror inte Ragnar blir så glad nu när du försöker ta bort strypning innan 100 mil servicen. Gnistgallret är ett måste att ta bort även om du ska köra med strypning!
Resonera så här: kan du köra in den lugnt även om du tagit bort strypningen?
Om inte så låt dem vara till 1:a servicen!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin